گاردین: شکست داعش، به سود ایران است

گاردین: شکست داعش، به سود ایران است
دوشنبه 1 آبان 1396 - 12:42

روزنامه گاردین در مقاله‌ای ضمن اشاره به تحولات اخیر در عراق و سوریه نوشت، بین طرف‌های درگیر در مسایل منطقه، تنها کشوری که بیشتر از مضرات این مسائل منطقه، سود برده ایران است.

العالم-ایران/سیاسی

روزنامه انگلیسی گاردین در سرمقاله خود پیرامون خارج شدن «رقه» از کنترل داعش، نوشت، با شکست تروریست‌ها، رقه به دست نیروهای کُرد و سنی عرب افتاد. 

گاردین در ادامه نوشت، این اتفاق پیروزی بدون تردید ائتلاف آمر‌یکایی-بین‌المللی ضدداعش است و برای ساکنان شهر پایان سه سال وحشت تحت حاکمیت داعش بود. البته هنوز زود است که ادعا شود، داعش نابود شده چراکه مناطقی را در مرز سوریه و عراق در دست دارد و هنوز نمی‌توان گفت کل این منطقه به سوی ثبات و صلح پیش می‌رود.

گاردین افزود، همان‌طور که رقه شاهد تغییرات بود، شهر کرکوک در عراق هم دستخوش تغییراتی شد اما شرایط کاملا متفاوت بود. نیروهای حامی بارزانی که از سال 2014 بر منابع نفتی کرکوک مسلط بودند، توسط نیروهای ارتش عراق از این شهر بیرون شدند و این دقیقا بعد از همه‌پرسی استقلال کردستان بود. 

روزنامه انگلیسی گاردین نوشت، در تغییرات منطقه، متحدان با تغییر شرایط در حال تغییر هستند. نیروهای کرد و عراقی که علیه داعش در کنار هم بودند و هر دو از سوی آمریکا‌یی‌ها آموزش دیده و تجهیز شدند اکنون مقابل یکدیگر هستند. در شرق سورریه هم آمریکا و گروه‌های تحت حمایت ایران که روزی موازی هم مقابل داعش بودند اکنون برای مناطق استراتژیک با یکدیگر رقابت سرسختانه‌ای دارند. ترکیه هم که حامی مخالفان اسد است اکنون به دنبال حمایت روسیه علیه کرد‌هاست. 

گاردین در انتها نوشت، قدرت در خاورمیانه حرف اول را می‌زند و همانطوری که مناطق تحت اشغال داعش کمتر می‌شود، کشورها و نهادها به طور مشابه برای نفوذ تلاش می‌کنند و اختلافات فرقه‌ای و نژادی آتش رویدادهای خطرناکی را به پا خواهد کرد که اگر با جنگ سی‌ساله مقایسه شود، اغراق نیست. اما با این وجود تنها کشوری که از همه این اتفاقات بیشترین منفعت را کسب کرده _ در مقایسه با آنچه از دست داده _ بدون تردید ایران است که از اشتباهات و محاسبات غلط آمریکا نیز سود برده است. 

فارس

پربیننده ترین خبرها