احتمال جابه‌جایی ساعات کار به خاطر کاهش آلودگی هوا در آینده

احتمال جابه‌جایی ساعات کار به خاطر کاهش آلودگی هوا در آینده
دوشنبه 1 آبان 1396 - 19:58

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییرات اقلیم سازمان محیط زیست با بیان اینکه در آغاز مهرماه جا به جایی ساعات کار را داشتیم، گفت: این برنامه نتایج خوبی را به دنبال داشت و در پی آن هستیم که این را به صورت قانونی مصوب کنیم.

العالم-ایران/سیاسی

مسعود زندی امروز در نشست تشریح راهکارهای کاهش آلودگی هوای کلانشهرها اظهار کرد: اقدامهای خوبی انجام شد که نتایج آن در بهبود شاخص آلودگی هوا مشخص است.

وی توضیح داد: از ابتدای سال تا اول آبان ماه حدود 10 روز هوای پاک، 185 روز هوای سالم روز روزهای سالم 21 روز شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس داشتیم و این رکوردی است که نسبت به سال‌های گذشته تا به امروز بهترین شراط بوده است.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییرات اقلیم  افزود: البته آن چه برای همه ما اهمیت دارد نیمه دوم سال است که با آلودگی بیشتر هوا رو به رو خواهیم شد؛ موضوعی که با جدیت دنبال می‌کنیم به سوخت مورد نیاز کلانشهرها باز می‌گردد که تلاش داریم با شرایط استاندارد تولید شود.

زندی تاکید کرد: در بحث خودروها استاندارد سازی خودرو را همچنان دنبال می‌کنیم و اگر خودرویی منطبق با نتایج استاندارد نباشد با همکاری ناجا از شماره‌ گذاری آن جلوگیری به عمل خواهد آمد؛ ضمناً موتورسیکلت‌های کاربوراتوری سال گذشته به طور کامل ممنوع شد و ما خارج از مجوزهای مربوطه به کسی مجوز شماره‌گذاری ندادیم.

وی با اشاره به نوسازی ناوگان تاکسیرانی اظهار کرد: در بحث نوسازی خودروهای فرسوده سال گذشته 50 هزار تاکسی از چرخه تردد خارج شد و تلاش ما این است که امسال 90 هزار تاکسی تکمیل شود.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییرات اقلیم تصریح کرد:‌ یکی از مهمترین مسائل آلودگی هوا بحث تردد خودروها به‌ویژه کامیون‌ها و خودروهای سنگین در طول شبانه‌روز است که باید این مهم مورد توجه قرار گیرد.

 زندی  با اشاره به معاینه فنی خودروها گفت: سامانه سیمفا راه‌اندازی شده و اگر مشکلاتی هم وجود دارد مقطعی است؛ مراجعات به معاینه فنی از 20 درصد به 80 درصد افزایش پیدا کرده است و امسال حدود تازه مجاز معاینه فنی را هم اعلام کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه در آغاز مهرماه جا به جایی ساعات کار را داشتیم، گفت: این برنامه نتایج خوبی را به دنبال داشت و در پی آن هستیم که این را به صورت قانونی مصوب کنیم. بحث LEZ در داخل شهر را داریم و مسائل مدیریتی هم باید لحاظ شود که تا کنون عمدتا مد نظر نبوده و بیشتر به مسائل فنی ارزش داده شده است.

مرحله نخست اسقاط خودروها ثبت‌نام است

مهدی نیک‌دار نیز امروز در نشست تشریح راهکارهای کاهش آلودگی هوای کلانشهرها اظهار کرد: مرحله نخست اسقاط خودرها ثبت‌نام در سامانه ستاد است و هیچ یک از خودروهای دولتی یا خصوصی از این قاعده مستثنی نیستند.

وی ادامه داد: از سال 1385  تا 1395 برنامه اسقاط خودروهای فرسوده مورد توجه بوده اما بیشترین اسقاط خودروها در سال 95 انجام گرفته که معادل 350 هزار سواری اسقاط انجام گرفته است.

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور تصریح کرد: اگر عمل‌کرد سال 95 را در نظر بگیریم و با سالهای قبل‌تر آن را اندازه‌گیری کنیم در حدود 10 سال طول می‌کشد تا همه خودروهای فرسوده را اسقاط کنیم اما باید این مهم را هم مورد توجه قرار دهیم که هر سال به این عدد خودروهای اسقاطی افزوده می‌شود.

نیک دار با بیان این که طبق مصوبه دولت به ازای هر خودروی وارداتی، تولیدی داخل و مناطق آزاد باید تعدادی خودرو اسقاط می‌شد، گفت: خودروسازان داخلی به این طرح اعتراض کرده‌اند و تعداد خودروهایی که به اندازه تولیدات داخلی باید اسقاط شوند از این چرخه برداشته شد.

وی با اشاره به اینکه اتفاق خوبی در ابتدا با این مصوبه ایجاد شد، گفت:‌ با این مصوبه به یکباره شاهد افزایش اسقاط در کشور بودیم یعنی در شهریور ماه سال 95 حدود 25 هزار واحد اسقاط انجام دادیم اما شهریور امسال این عدد به 60  هزار سواری اسقاط رسید اما اتفاق ناخوشایند این بود که بحث خودروساز داخلی حذف شد و ثبت سفارش هم مسدود شد؛ در حال حاضر نیز  وارداتی انجام نمی‌شود و واردات که صورت نگیرد اسقاط هم انجام نمی‌شود و به همین دلیل واردکنندگان به هیچ عنوان گواهی اسقاط نمی‌خرند و به همین دلیل مراکز اسقاط هم اسقاطی انجام نمی‌دهند که باعث شده افت شدیدی در مهر ماه داشته باشیم.

اوج گردوغبار از سالهای 78 و 79

احد وظیفه؛ مدیرکل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی کشور نیز در این نشست اظهار کرد: از چند سال گذشته ما پیش‌بینی وضعیت آلودگی هوا را در دستور کار قرار دادیم؛ آمارهای مختلفی ارائه شد اما از سال 78 و 79 اوج گرد و غبار را داشته‌ایم.

وی درباره گردوغبار کشورهای عراق و سوریه که در سنوات قبل کشورمان را تحت تاثیر قرار می‌داد، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم که این گردوغبارها امسال کمتر روی کشورمان ایجاد شود. ضمنا خیلی هم نباید بر این باور باشیم که کاهش غلظت به دلیل فعالیت‌های ما بوده است.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی کشور تاکید کرد: شرایط بحرانی عمدتا به دلیل وارونگی هوا در سطوح جو رخ می‌دهد؛ یعنی هم وارونگی سطحی داریم و هم وارونگی تراز میانی جو را داریم که در روزهای سرد سال این اتفاق قابل تأمل است.

وظیفه تصریح کرد: سازمان هواشناسی با اندازه‌گیری‌های مختلفی که انجام می‌دهد تلاش می‌کند در مدیریت و کاهش آلودگی هوا به دیگر دستگاهها کمک کند و امیدواریم شاهد کاهش آلودگی هوا باشیم.

تسنیم

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها