واكنش فرمانده سابق نظاميان آمريكايی در عراق به اظهارات تيلرسون درباره عراق

واكنش فرمانده سابق نظاميان آمريكايی در عراق به اظهارات تيلرسون درباره عراق
سه شنبه 2 آبان 1396 - 06:18

فرمانده سابق نظامیان آمریکایی در عراق در گفتگو با سی ان ان به طور ضمنی اعلام کرد وزیر خارجه آمریکا درک درستی از پیچیدگی های اوضاع در عراق ندارد.

شبکه تلویزیونی سی.ان.ان که با ژنرال مارک هرتلینگ فرمانده سابق نظامیان آمریکایی در جنگ عراق گفتگو می کرد در بخش هایی از این گفتگو نظر وی را درباره موضع اخیر رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا در خصوص خروج نیروهای وابسته به ایران از عراق جویا شد.
بکی اندرسون مجری سی ان ان گفت: زمامداری خوب، چیزی است که آمریکا می گوید تمایل دارد تا در عراق شاهدش باشد. آمریکا می گوید زمامداری خوب یکی از راهها برای اطمینان یافتن از این مسئله است که  گروههایی مثل دولت اسلامی عراق و سوریه( گروه تکفیری صهیونیستی داعش) در دنیای پس از داعش، دیگر ظاهر نخواهند شد. رکس تیلرسون در نشستی خبری گفته بود جنگجویان خارجی ، که با داعش جنگیدند!  باید به وطن شان برگردند!
در ادامه بخش هایی از اظهارات رکس تیلرسون به این مضمون پخش شد: قطعا، شبه نظامیان ایرانی که در عراق هستند اکنون با توجه به نزدیک شدن به پایان نبرد با داعش ، باید به وطن شان بازگردند! هرگونه جنگجوی خارجی در عراق باید به کشور خودش بازگردد و به مردم عراق اجازه دهد که کنترل مناطقی از کشورشان را که به وسیله ی داعش تصرف شده بودند بار دیگر بدست گیرند! این نیروها باید با خروج خود به مردم عراق اجازه دهند که زندگی خود را با کمک همسایگان شان بازسای کنند.
بکی اندرسون ادامه داد: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران با یک پیام توئیتری به رکس تیلرسون واکنش نشان داد و نوشت عراقی هایی که خودشان قیام کردند تا از کشورشان در برابر داعش دفاع کنند باید دقیقا به کدام کشور بازگردند! سیاست خارجی آمریکا که زیر سلطه دلارهای نفتی قرار دارد، شرم آور است!
مجری گفت: سیاست های رکس تیلرسون مورد انتقاد منتقدانش قرار گرفته است. یک خبرنگار آمریکایی به کنایه گفت بسیار خوشحالم که ما تیم سرکوب داریم که سیاست ما در عراق را دیکته می کنند!
پرسش این است که آیا روایت آمریکا در دولت ترامپ این است که به ایران فشار وارد کند؟
ژنرال مارک هرتلینگ در واکنش گفت: اوضاع واقعا آشفته بوده است نه اینکه بخواهد آشفته شود! پیچیدگی های عراق و سوریه  بسیار عمیق است. من بیش از سه سال از زندگی ام را در شمال عراق سپری کردم. چیزی که جالب است این است که اینگونه اظهارات رکس تیلرسون پیچیدگی های گروههای مختلف در این بخش از جهان(عراق) را مد نظر قرار نمی دهند. قطعا یگان های شبه نظامی مردمی (حشد الشعبی) که گفته می شود مورد حمایت ایران هستند ، افرادی از گروههای شیعی هستند که در محدوده سرزمینی عراق زندگی می کنند، آنها می خواهند به ملی گرایی عراق کمک کنند. قطعا این نیروها تحت نفوذ خارجی قرار دارند اما قطعا در شمال عراق هم نفوذ خارجی وجود دارد. پس این موضوع به ظرافت های دیپلماسی مربوط می شود.
حیدرالعبادی نخست وزیر عراق پیچیدگی هایی را که با آنها روبرو است ، درک می کند و می داند که وقتی به عنوان یک شیعه وارد قلب خاک عراق در شمال و غرب می رود و این مناطق را تحت کنترل دولت مرکزی قرار می دهد چه چالش هایی دارد.
وی همچنین می داند که بین  جمعیت عربی و کردهای عراق چالش وجود دارد. ما این چالش را در طی یک هفته گذشته در جریان خیزش در کرکوک شاهد بودیم. همه این اوضاع چالش برانگیز است و مستلزم تلاش بسیار زیاد دولت مرکزی عراق است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها