عبدالفتاح السیسی:

ملت سوریه مسئول تعیین آینده خود هستند / برای کاهش تنش در روابط با ایران تلاش می‌کنیم

ملت سوریه مسئول تعیین آینده خود هستند / برای کاهش تنش در روابط با ایران تلاش می‌کنیم
سه شنبه 2 آبان 1396 - 09:34

«عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر با اشاره به اینکه روابط قاهره و تهران نزدیک به 40 سال است که قطع شده است، گفت که «برای کاهش تنش موجود و تضمین امنیت برادرانمان در خلیج (فارس) تلاش می‌کنیم».

العالم - مصر

«عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر با اشاره به اینکه روابط قاهره و تهران نزدیک به ۴۰ سال است که قطع شده است، گفت که «برای کاهش تنش موجود و تضمین امنیت برادرانمان در خلیج (فارس) تلاش می‌کنیم».

السیسی در مصاحبه با کانال «فرانس ۲۴» بر «ایستادگی در کنار کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به منظور حفظ امنیت و ثبات آن» تأکید کرد و افزود که مصر بخشی از امنیت ملی عربی است که امنیت و ثبات کشورهای حاشیه خلیج(فارس) را شامل می‌شود.

وی حمایت از تمامی اقدامات برای تضمین ثبات کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را مورد تأکید قرار داد.

ارتش ملی مسئول گسترش امنیت در سوریه است

السیسی در خصوص بحران سوریه نیز اظهار داشت که مصر دیدگاه و سیاست ثابتی در قبال سوریه و دیگر کشورهای بحران‌زده دارد که مهم‌ترین آن حفظ وحدت این کشورها به منظور پرهیز از بدتر شدن وضعیت در منطقه است.

رئیس‌جمهور مصر با تأکید بر ضرورت حفظ دولت ملی سوریه و اینکه ارتش ملی مجری این مأموریت و مقابله با افراطی‌گری باشد، گفت که «این تنها راه پایان دادن به هرج و مرج در منطقه به خصوص در سوریه، لیبی و سومالی است.»

وی در خصوص نظام سوریه نیز اظهار داشت که «ملت سوریه مسئول تعیین آینده خود از طریق انتخابات آزاد هستند و بقای نظام سوریه نیز به اراده ملت سوریه بازمی‌گردد».

السیسی درباره امکان حمایت مصر از ارتش سوریه نیز تصریح کرد که «من در حمایت از ارتش سوریه دخالت نمی‌کنم اما معتقدم که ارتش ملی در کشورهایی که با چالش‌های بزرگ، هرج و مرج و بی‌ثباتی مواجه هستند، مسئول ثبات و امنیت است و نه هیچ کس دیگر».

قطر در امور داخلی ما دخالت نکند

السیسی در رابطه با بحران قطر نیز تأکید کرد که مصر، عربستان، امارات و بحرین از قطر می‌خواهند که در امور داخلی دیگران دخالت نکرده و به حمایت از تروریسم پایان دهد، خواسته‌های ما روشن است و اگر آنها خواهان همکاری هستند پس در آن صورت پاسخ نیز روشن است.

وی افزود که سیاست مصر مبنی بر عدم دخالت در امور کشورهای دیگر روشن است و ما از دیگر کشورها نیز می‌خواهیم که در امور مصر دخالت نکنند.

رئیس‌جمهور مصر در ادامه تصریح کرد: کشور خاصی مدنظر من نیست اما کشورهایی هستند که از تروریسم حمایت مالی و تسلیحاتی بعمل می‌آورند و جنگجویانی را آموزش می‌دهند و علاوه بر آن از آنها حمایت معنوی، رسانه‌ای و سیاسی بعمل می‌آورند، این کشورها باید به خاطر ثبات مصر و جهان به این حمایت‌های خود پایان دهند.

وی همچنین به میلیون‌ها مهاجر و آواره‌ و نیز مردمی که در نتیجه جنگ در سوریه، عراق و دیگر کشورها کشته‌اند، اشاره کرد.

السیسی افزود که برخی تروریست‌های فراری از سوریه و عراق وارد مصر شده‌اند و تأکید کرد که مبارزه با تروریسم چالشی حقیقی برای ثبات و امنیت کل جهان است و دولت مصر سال‌هاست که بر ضرورت مقابله با این گروه‌های تروریستی تأکید می‌کند.

آشتی با اخوان‌المسلمین به تصمیم ملت مصر بستگی دارد

رئیس‌جمهور مصر همچنین اظهار داشت که برقراری آشتی با گروه اخوان‌المسلمین در دوره ریاست‌جمهوری مصر، به «تصمیم ملت مصر» بستگی دارد و اختیار آن با وی نیست.

پربیننده ترین خبرها