در نشست «چتم هاوس»

الجبیر: از موضع ترامپ در قبال ایران کاملا حمایت می‌کنیم/حضور آمریکا در منطقه مایه ثبات است!

الجبیر: از موضع ترامپ در قبال ایران کاملا حمایت می‌کنیم/حضور آمریکا در منطقه مایه ثبات است!
سه شنبه 2 آبان 1396 - 19:31

وزیر خارجه عربستان سعودی، ضمن تکرار ادعاها درباره مواضع منطقه‌ای و برنامه هسته‌ای ایران، حمایت کامل ریاض از راهبرد رئیس‌جمهور آمریکا در قبال تهران را اعلام کرد.

العالم _ عربستان سعودی

وزیر خارجه عربستان سعودی در نشست اندیشکده انگلیسی «چتم هاوس» حاضر شده و سخنرانی کرده است. 

اندیشکده «چتم هاوس» میزبان وزیر خارجه عربستان سعودی است و او طبق عادت همیشگی خود، از تریبون این نشست اظهارات ضد ایرانی خود را تکرار کرده است.

در ابتدای نشست، مجری از عادل الجبیر سوال کرد: آیا عربستان سعودی از موضع و راهبرد دونالد ترامپ در قبال ایران حمایت می‌کنید؟

وزیر خارجه عربستان سعودی جواب داد: «ما (از این راهبرد) کاملا حمایت می‌کنیم. ایرانی‌ها باید بفهمند که اوضاع نمی‌تواند مثل قبل باشد و آن‌ها نمی‌توانند مثل قبل رفتار کنند».

الجبیر در همین نشست ادعاهایی درباره ماهیت برنامه هسته‌ای ایران مطرح کرد و مدعی شد: «اگر ما بتوانیم حصول ایرانی‌ها به توانمندی‌های اتمی را متوقف کنیم، ما راهی بلند در راستای منع گسترش سلاح‌های اتمی طی خواهیم کرد».

مقام ارشد سعودی همچنین مدعی شد: «ایران با سوء استفاده از منابع به دست آورده (ناشی از برجام) برای تامین مالی اقدامات شرورانه خود در منطقه استفاده کرد».

او گفت بازرسی‌ها از ایران باید تشدید شده و مراکز نظامی و اعلام‌نشده را نیز در بر بگیرد. وی همچنین گفت مسئله تاریخ انقضای توافق، «حمایت این کشور از تروریسم و موشک‌های بالستیک» هم باید حل شود.

وی درباره مواضع ایران در عراق هم ادعاهای بی‌اساسی مطرح کرد.

الجبیر مدعی شد: «منافع عربستان سعودی در عراق این است که به عراق کمک کند (اما) ایران خواهان تسلط و غلبه کردن بر عراق است».

وی افزود: «ما با عراق روابط خانوادگی و قومی داریم. به دنبال مشارکت با عراق و ایجاد روابط سطح بالا و راهبردی با این کشور هستیم.»

وزیر خارجه سعودی‌ها درباره تنش‌های این کشور و سه کشور عربی با قطر هم اظهارنظر کرد و از دوحه خواست به حمایت از تروریسم و بی ثبات کردن کشورهای منطقه پایان دهد.

الجبیر گفت: «حل مناقشه قطر، کاملا به این کشور بستگی دارد. ما مخالف حمایت از تروریسم، بی‌ثبات کردن منطقه، دخالت در امور همسایگان، پناه دادن به تروریست‌های فراری و استفاده از رسانه برای تشویق عملیات انتحاری، هستیم.»

وی با بیان اینکه قطر باید به خطاهای خود اذعان کند، گفت: «ما مسئله‌‌ای داشتیم و به آن اعتراف کردیم و داریم آن را حل می‌کنیم. ما افراط‌گرایی و ترویج تفکرات افراطی را تحمل نمی‌کنیم. ما با افرادی که این تفکرات را ترویج می‌کنند، برخورد می‌کنیم.»

وزیر خارجه عربستان افزود: «قطر می‌گوید ما آن‌ها را محاصره کرده‌ایم. اما واقعیت این است که محاصره‌ای در کار نیست. نه هواپیماهای ما بر فراز آسمان آنهاست، نه کشتیهای جنگی ما آن‌ها را محاصره کرده‌اند. ما فقط آن‌ها را بایکوت کرده‌ایم. تا وقتی رفتارشان تغییر نکند، وضع عوض نمی‌شود و ما با آن‌ها کار نمی‌کنیم.»

او در پاسخ به اظهارات یکی از حاضران که گفت بحران قطر موجب تقویت ایران و تضعیف شورای همکاری خلیج فارس شده، مناقشه قطر را «مسئله‌ای جزئی» در جهان توصیف کرد و گفت: «اینطور نیست. اتفاقا موازنه بر خلاف چیزی است که گفتید. اگر بتوانیم رفتار قطر را تغییر دهیم، شورای همکاری خلیج [فارس] آنقدر قوی می‌شود که می‌توانیم نه فقط با ایران، بلکه با افراط‌گرایی نیز مقابله کنیم.»

الجبیر در پایان این نشست خواستار افزایش حضور آمریکا در منطقه شد و عقب‌نشینی واشنگتن از خاورمیانه را بر خلاف منافع ایالات متحده توصیف کرد.

وی گفت: «هرچه نقش ایالات متحده در منطقه بیشتر شود، ثبات افزایش می‌یابد، هرچه نقش این کشور کمرنگ‌تر شود، بی‌ثباتی افزایش یافته، خلاء ایجاد شده و نیروهای شر این خلاء را پر می‌کنند.»

فارس

پربیننده ترین خبرها