ابراز تاسف آمریکا از اقدام مسکو در وتوی قطعنامه سوریه

ابراز تاسف آمریکا از اقدام مسکو در وتوی قطعنامه سوریه
چهارشنبه 3 آبان 1396 - 18:51

آمریکا در واکنش به اقدام روسیه مبنی بر وتو کردن پیش‌نویس قطعنامۀ سازمان ملل برای تمدید مأموریت تحقیق درباره آنچه استفاده از سلاح‌های شیمیایی توسط دولت سوریه خوانده می‌شود، ابراز تاسف کرد.

العالم ـ آمریکا

به گزارش یورو نیوز، هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره گفت: ما متاسفیم. متاسفیم که روسیه ملاحظات سیاسی را بر مردم سوریه که به گفته وی به طرز وحشیانه‌ای کشته شده‌اند، ترجیح داده است.

روسیه دیروز (سه شنبه) قطعنامه پیشنهادی در شورای امنیت سازمان ملل برای تمدید ماموریت تحقیق درباره استفاده از سلاح های شیمیایی در سوریه را وتو کرد.

سفیر روسیه در سازمان ملل متحد گفت: «طرح آمریکا برای تمدید تحقیق در این زمینه با هدف اخلال در نقش روسیه در سوریه است.»

ماموریت کارشناسان گروه تحقیق دربارۀ شناسایی مسئولان استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه، متشکل از کارشناسان سازمان ملل و کارشناسان سازمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، در روز هفدهم نوامبر به پایان می‌رسد و این نهمین بار است که روسیه از حق وتوی خود در شورای امنیت سازمان ملل برای متوقف کردن قطعنامه‌هایی استفاده می کند که با درگیری‌های هفت سالۀ سوریه ارتباط داشته است.

قرار است این کارشناسان روز پنجشنبه ۲۶ اکتبر گزارش خود درباره حمله با گاز سارین در ۴ آوریل به «خان شیخون» در شمال سوریه را که بیش از ۸۰ کشته از جمله شماری زن و کودک برجای گذاشت، به شورای امنیت ارائه کنند. 

روسیه همواره از گزارش های جهت دار کارشناسان سازمان ملل و کارشناسان سازمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای انتقاد کرده است گزارش هایی که همسو با آمریکا در صدد محکوم کردن دولت سوریه و تبرئه تروریست هاست.

روز سه شنبه نیکی هیلی، سفیر ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل اعلام کرده بود که روسیه یک بار دیگر این را نشان داد هر کاری ممکن باشد، انجام خواهد داد تا حکومت بشار اسد، هرگز با پیامدهای استفاده از مواد شیمیایی به عنوان سلاح مواجه نشود.

کمیسیون مشترک تحقیقات در سال ۲۰۱۵ میلادی توسط شورای امنیت سازمان ملل تشکیل شد تا دربارۀ موارد مختلف استفاده از سلاح‌های شیمیایی از زمان آغاز درگیری‌ها در سوریه تحقیق کند.

گزارش‌های این کمیسیون در حالی دولت سوریه را مسئول حملات با گاز کلر به سه روستا در سالهای ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ میلادی و همچنین استفاده از گاز خردل در سال ۲۰۱۵ میلادی می داند که همواره مردم سوریه از حملات شیمیایی و اقدامات تروریستی گروه های مسلح که آمریکا و همپیمانان منطقه ای وی، از آنان پیشتیبانی می کنند، در رنج بوده اند.

پربیننده ترین خبرها