برای تولید گاز مایع در شناور ویژه؛

نخستین قرارداد گازی ایران و نروژ امضا شد

نخستین قرارداد گازی ایران و نروژ امضا شد
چهارشنبه 3 آبان 1396 - 21:12

نخستین قرارداد فروش گاز طبیعی برای تولید گاز مایع‌شده (ال.ان.جی) صادراتی به مدت 20 سال میان شرکت ملی نفت ایران و یک شرکت نروژی- ایرانی امضا شد.

العالم ـ ایران ـ اقتصادی

به گزارش چهارشنبه شرکت ملی نفت ایران، این قرارداد را شرکت ملی نفت ایران و شرکت «آی.اف.ال.ان.جی» تحت مالکیت شرکت پالایش گاز خارگ و شرکت نروژی «هملا»* امضا کردند.
این شرکت با استفاده از شناور ویژه متعلق به شرکت بلژیکی «اکسمار» و در اجاره شرکت آی.اف.ال.ان.جی به عنوان نماینده انحصاری شرکت اکسمار، توانایی تولید سالیانه 500 هزار تن ال.ان.جی را دارد.
شرکت ملی نفت ایران و شرکت آی.اف.ال.ان.جی اقدام لازم را برای نافذ شدن این قرارداد 20 ساله فروش گاز طبیعی در سه ماه انجام داده اند.
با اجرای این قرارداد، پیش بینی می شود شناور ویژه تولید ال.ان.جی از اواسط سال 1397 در بندر خدماتی پارس مستقر شده و پس از طی مراحل راه اندازی، آمادگی دریافت روزانه حدود 2 میلیون و 300 هزار مترمکعب گاز طبیعی را از پالایشگاه هفتم گازی پارس جنوبی داشته باشد.
این شناور که مراحل آزمایش آن در چین به پایان رسیده دومین شناور ساخته شده در جهان با قابلیت تولید گاز مایع شده در دریاست.
بر اساس گزارش موسسه های معتبر بین المللی پیش بینی می شود تا سال 2020 ساخت سه شناور دیگر اف.ال.ان.جی به پایان برسد.
به گزارش ایرنا، با توجه به محدودیت انتقال گاز از طریق خط لوله، بخشی از صادرات گاز ایران به مناطق دوردست مانند اروپا باید به صورت ال.ان.جی و از مسیر دریا انجام شود که تحقق آن به ایجاد زیرساخت ها و تامین تجهیزات ویژه نیاز دارد.
ال.ان.جی به گاز طبیعی اطلاق می شود که برای ذخیره سازی یا حمل و نقل در حجم زیاد به حالت مایع تبدیل شده است.
بیش از 30 درصد تجارت گاز دنیا از طریق ال.ان.جی صورت می گیرد.
این صنعت پیوسته درحال گسترش است اما روند اجرای این طرح ها در ایران مناسب نیست که علت اصلی آن به فقدان فناوری های نوین و اعمال تحریم ها بازمی گردد.
پس از رفع تحریم ها، گام هایی برای راه اندازی طرح های ال.ان.جی برداشته و مذاکراتی نیز با شرکت های بین المللی برای ساخت این مجتمع ها در ایران انجام شده است.

پربیننده ترین خبرها