هم‌زمان با موافقت دمشق با طرح عنان صورت می‌گیرد

نعل وارنه رسانه‌های عرب در مورد سوریه

نعل وارنه رسانه‌های عرب در مورد سوریه
سه شنبه 15 فروردين 1391 - 04:45

نظام حاكم در سوريه تا دهم ماه جاري يعني يك هفته مهلت دارد تا شش بند مندرج در طرح كوفي عنان، نماينده سازمان ملل و اتحاديه عرب را به مورد اجرا گذارد ؛ طرحي كه با هدف توقف خشونت و آغاز گفتگوها براي دستيابي به راهكاري مسالمت آميز براي حل بحران سوريه مطرح شده است، اما در اين ميان رسانه‌هاي عرب مخالف سوريه اقدام به جريان‌سازي در مورد طرح عنان کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی العالم، روزنامه القدس العربی چاپ لندن در شماره امروز خود با اشاره به این موضوع در سرمقاله خود نوشت: اما عنان و دو نهاد حامي وي مشخص نكرده اند كه درصورت شكست دمشق در اجراي اين بندها چه تدابيري اتخاذ خواهد شد.

در این یادداشت آمده است كوفي عنان از شوراي امنيت سازمان ملل خواست تا از تصميم وي براي تعيين مهلت يك هفته اي براي اجراي طرح يادشده حمايت كند.

نویسنده القدس العربی با اشاره به موافقت دمشق با مهلت تعيين شده در یک پیش‌داوری محض آورده است: اما دمشق اين مدت را  فراموش مي‌كند چرا كه مي داند دو عضو شوراي امنيت يعني روسيه و چين با قدرت با هر تصميمي كه به نفع نظام حاكم در سوريه نباشد، مخالفت مي كنند.

"جهاد مقدسي" سخنگوي وزارت امور خارجه سوريه اعلام كرد: بحران سوريه پايان يافته است و نيروهاي امنيتي اين كشور گروه‌هاي تروريستي را سركوب كرده اند و كنترل اوضاع را در نقاط مختلف كشور به دست گرفته اند .

این روزنامه چاپ لندن که تا پیش از این از جریان مقاومت حمایت می‌کرد اما به دلیل وابستگی‌های جریانی خود به خصوص از نظر مالی این روزها به شدت علیه سوریه قلم می‌زند در ادامه یادداشت خود به صورت تلویحی به این موضوع اشاره کرده که شورش‌ها در سوریه تمام نخواهد شد. نویسنده یادداشت در همین راستا آورده است: سخنان جهاد مقدسي، يادآور سخنان جرج بوش پسر رئيس جمهور پيشين آمريكا پس از اشغال عراق در آوريل سال 2003 است و تنها تفاوت در موقعيت  گوينده اين سخن و جايگاه كشور متبوعش در جهان است .

یادداشت نویس القدس العربی بدون اشاره به مخالفت شورشیان و رهبران آن با هرگونه مذاکره با دولت – که بارها خواستار آن شده است – عملاً به وارونه نویسی خبری روی آورده و نوشته است: شايد زمان بيان چنين سخناني گذشته باشد و اگر سخنان سخنگوي وزير امور خارجه سوريه دقيق بود اساسا نيازي به ارائه طرح كوفي عنان و اجراي بندهاي شش گانه آن نبود و تنها فراهم كردن ميز مذاكرات براي آغاز گفتگوها ميان مسوولان سوريه و مخالفان مطلوب بود و بس .

البته قضاوت این روزنامه به اینجا ختم نمی‌شود و دامنه اتهام‌زنی آن بالاتر هم می‌رود و می‌نویسد: به نظر ما مهلتي كه كوفي عنان تعيين كرده است چندان هم مهم نيست و موافقت نظام سوريه با اين مهلت نيز جدي نيست زيرا دو طرف به دلايلي درصدد تعيين مهلت جديدي براي وقت كشي هستند و كوفي عنان مي خواهد مهلت تعيين شده را تمديد كند و نظام حاكم در سوريه نيز درصدد تكميل طرح خود براي سركوب قيام مردمي است!

نویسنده این روزنامه که به نظر می‌رسد به هر گونه مذاکره‌ای مخالف است و تنها دنبال جنگ و خون‌ریزی در سوریه است در پایان یادداشت خود نتیجه‌گیری جالبی می‌کند و می‌نویسد: به نظر مي رسد آقاي كوفي عنان هيچ مجازاتي را براي دمشق در نظر نگرفته است بويژه اينكه "اندريس فوگ راسموسن "رئيس  پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو)روز گذشته اعلام كرد هيچ طرحي براي مداخله نظامي در سوريه وجود ندارد . دبير كل ناتو حتي از اين هم فراتر رفت و تاكيد كرد كه با مسلح شدن مخالفان سوري مخالف و  حل مسالمت اميز بحران سوريه را خواستار است. وي درباره خطر گسترش اسلحه در منطقه نيز هشدار داد.

اگر  ناتو كه به نفع مخالفان ليبي وارد عمل شد ، نمي خواهد در سوريه مداخله كند ، دولت آمريكا هم با ارسال اسلحه براي مخالفان ، موافق نيست و بيم آن دارد كه اين سلاح ها در اختيار گروههاي تندرويي چون القاعده قرار مي گيرد و مصر ، بزرگترين كشور در منطقه، همين نظر را دارد پس مهلتي كه كوفي عنان تعيين كرده است چگونه مي تواند مورد احترام دمشق  قرار گيرد و موثر واقع شود .

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها