راز زمانبندی گزارش سازمان ملل درباره خان شیخون + فیلم

جمعه 5 آبان 1396 - 12:37

مسکو خواستار صدور گزارشی درباره استفاده از سلاح شیمیایی قبل از بررسی از سر گیری فعالیت کمیته حقیقت یاب شده است

العالم - سوریه

سازمان ملل در گزارشی مدعی شد دولت سوریه مسئول استفاده از گاز سارین در خان شیخون در استان ادلب در آوریل گذشته است و مسکو طرح آمریکا را برای تمدید فعالیت کمیته حقیقت یاب درباره استفاده از سلاح شیمیایی وتو کرده و خواستار صدور گزارشی در این باره قبل از بررسی از سر گیری فعالیت کمیته حقیقت یاب شده است.

به گزارش خبرنگار العالم این گزارش توسط کمیته حقیقت یاب سازمان ملل و سازمان منع سلاح های شیمیایی تهیه شده است و با اینکه سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی صلاحیت تعیین مسئول این حمله را ندارد اما در این گزارش ادعا شده است که کمیته حقیقت یاب دولت سوریه را استفاده از گاز سارین در خان شیخون در چهارم آوریل 2017 است. در حالی که دولت سوریه بارها این اتهام را رد کرده است.

در این گزارش آمده است که گاز سارین با استفاده از یک بمب که از یک فروند جنگنده پرتاب شده است، شلیک شده است. این کمیته با این حال اذعان کرده است که گروه تروریستی داعش نیز در حمله به منطقه ام حوش در شمال حلب در سپتامبر 2016 از گاز خردل استفاده کرده است.

این گزارش دو روز پس از آنکه روسیه طرح آمریکا برای تمدید یک ساله مأموریت کمیته حقیقت یاب را وتو کرد، صادر شد.

مسکو خواستار صدور گزارشی درباره استفاده از سلاح شیمیایی قبل از بررسی از سر گیری فعالیت کمیته حقیقت یاب شده و صحت اتهامات آمریکا به دولت سوریه در خصوص استفاده از سلاح شیمیایی بدون ارائه هیچ گونه مدرکی را زیر سئوال برد.

"واسیلی نبنزیا"، سفیر دائم روسیه در سازمان ملل نیز خاطرنشان کرد که منظور کشورش از استفاده از حق وتو، پایان دادن به فعالیت این کمیته بین المللی و سازمان منع گسترش سلاح شیمیایی در سوریه نبوده است؛ وی همچنین بر آمادگی مسکو برای ادامه بررسی ها و مناقشات تأکید کرد.

گفتنی است که "میخاییل اولیانوف"، مدیر بخش منع گسترش سلاح شیمیایی در وزارت امور خارجه روسیه پیشتر تأکید کرده بود که تحقیقات کمیته مذکور در سوریه، حرفه ای نبوده است.

مسکو تأکید کرده بود که هشیارانه در مقابل هر گونه تلاشی برای سیاسی کردن پرونده سلاح شیمیایی در سوریه و متهم کردن دولت سوریه بدون ارائه مدرک یا سندی و بدون انجام تحقیقات حرفه ای می ایستد.

208

پربیننده ترین خبرها