سردبیر مجله الغد العربی مصر:

قطر در صدد تجزیه عراق و جهان عرب است

قطر در صدد تجزیه عراق و جهان عرب است
سه شنبه 15 فروردين 1391 - 08:19

نويسنده مصري از تلاش قطر براي تجزيه عراق و ديگر كشورهاي منطقه با هدف استيلاي سياسي و برتري منطقه‌اي خبر داد.

عادل الجوجري سردبير مجله "الغد العربي" مصر روز سه شنبه به شبكه خبري العالم گفت قطر مي كوشد همان نقشي را كه در سوريه و با هدف فتنه انگيزي و مداخله در امور داخلي اين كشور ايفا مي‌كند در عراق نيز ايفا كند.

به گفته سردبير این مجله مصری، قطر درصدد تغيير ماهيت سياسي عراق و به بن بست كشاندن روند سياسي اين كشور با دامن زدن به اختلافات طايفه‌اي، نقض قوانين، سنت و عرف است و عملكرد كنوني قطر جديد نيست و بيش از نيز بويژه در حمايت از گروه‌هاي مسلح و شورشي در سوريه مشاهده شده است .

عادل الجوجري افزود امروز تلاش‌هايي از سوي مثلث عربستان، تركيه و قطر براي خلق واقعيتي جديد در عراق از طريق ايجاد تنش و نگراني‌ها در حال شكل گيري است و همين تلاش‌ها در برگزارنشدن همايش تشكل‌هاي سياسي عراق قبل از برگزاري نشست سران عرب موثر واقع شد.

اين سه كشور از تلاش فهرست العراقيه و اعضاي ارشد آن براي ناكام گذاشتن روند سياسي عراق و پافشاري بر اجراي توافقنامه اربيل حمايت كردند؛ توافقنامه‌اي كه در دسامبر سال 2010  امضا شد و زمان اجراي آن  گذشته بود.

به گفته اين نويسنده مصري هدف از اين‌گونه تلاش‌ها مانع تراشي در روند سياسي عراق و طرح‌هاي توسعه اين كشور، مشغول كردن بغداد با مشكلات داخلي و ممانعت از برجسته شدن نقش عراق در جهان عرب است  .

عادل الجوجري گفت عربستان و قطر تلاش خود را براي جلوگيري از برگزاري نشست سران عرب در بغداد، پايتخت عراق نيز به كار بستند اما اين كشور موفق شد ميزباني نشست سران عرب را برعهده گيرد و نگراني‌هاي دوحه و رياض را دوچندان كند.

به گفته سردبير مجله الغد العربي، عراق از توانمندي‌هاي سياسي و اقتصادي قابل توجهي برخوردار و از نظر فرهنگ، تاريخ و تمدن و ديگر استعدادها نيز غني است و بر ديگر كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس برتري دارد، علاوه بر اين عراق به عنوان قدرت اقتصادي و نظامي در منطقه  مطرح و از روابط مستحمي با كشورهاي همجوار برخوردار است و همين ويژگي‌ها اين كشور را براي رهبري كشورهاي عربي آماده كرده است .

عادل الجوجري در ادامه گفت‌وگوی مشروح خود با العالم افزود: قطر و عربستان در سايه رويدادهاي اخير در مثلث عربي مصر، سوريه و عراق تلاش كردند رهبري جهان عرب را به دست گيرند و قطر، اتحاديه عرب را به نهادي براي تامين منافع گروهي خاص تبديل كرد اما عراق توانست اتحاديه عرب را غافلگير كند و اينجا بود كه قطر و عربستان درصدد اجراي طرح موسوم به "سايكس پيكو 2 " بر آمدند و تلاش كردند عراق را نيز به چند ايالت تبديل كنند.

 پيش از اين نيز در چارچوب طرح ياد شده تلاش هايي براي  تقسيم مصر به 4 كشور  صورت گرفت و هم اكنون براي  تجزيه يمن و ليبي تلاش مي شود و سودان نيز عملا به دو كشور تجزيه شده است.

اين نويسنده مصري خاطر نشان كرد طرح سايكس پيكو 2 با هدف تقسيم منطقه به 52 كشور شكل گرفته است و طبق اين طرح قطر و اسرائيل به قدرت‌هاي محوري منطقه تبديل مي‌شوند و تلاش دوحه براي به بن كشاندن روند سياسي در عراق و ممانعت از طرح‌هاي توسعه اين كشور نيز در چارچوب همين طرح شكل گرفته است.

Ma.20:43.2

پربیننده ترین خبرها