نخست‌وزیر اسپانیا کابینه و پارلمان کاتالونیا را منحل کرد

نخست‌وزیر اسپانیا کابینه و پارلمان کاتالونیا را منحل کرد
جمعه 5 آبان 1396 - 22:34

دولت مرکزی اسپانیا ضمن انحلال دولت و پارلمان جدایی‌طلب منطقه کاتالونیا، از اداره این منطقه توسط مادرید تا انتهای پاییز خبر داد.

العالم _ اروپا

«ماریانو راخوی» نخست‌وزیر اسپانیا ساعاتی پس از اعلام استقلال منطقه کاتالونیا از سوی پارلمان این منطقه، کابینه و پارلمان کاتالونیا را منحل کرد.

پارلمان کاتالونیا امروز پس از ساعت‌ها بحث جدی و تنش‌آلود، با تصویب قطعنامه استقلال، به صورت یک‌طرفه از دولت اسپانیا اعلام جدایی کرد.

دولت مادرید پیش از این هشدار داده بود که در صورت اعلام جدایی از اسپانیا، دولت محلی کاتالونیا را منحل و یک انتخابات جدید در عرض 6 ماه آینده برگزار خواهد کرد.

بنابر گزارش اسکای‌نیوز، راخوی پس از نشست اضطراری کابینه دولت مرکزی اسپانیا، از پایبند ماندن مادرید به قول‌ها و تهدیدهای خود خبر داد و گفت که تصمیماتی برای منزوی کردن حکومت محلی کاتالونیا گرفته شده است

نخست‌وزیر اسپانیا گفت که پارلمان و دولت محلی کاتالونیا منحل است و تا زمان برگزاری انتخابات جدید برای کاتالان‌ها یعنی تا 21 دسامبر (30 آذر ماه)، امورات منطقه کاتالونیا توسط دولت مرکزی اسپانیا اداره خواهد شد.

راخوی به دیگر اقدامات تنبیهی برای کاتالان‌ها هم اشاره کرد و گفت که به زودی رئیس پلیس منطقه کاتالونیا را نیز برکنار خواهد کرد.

در جریان همه‌پرسی 9 مهر ماه برای استقلال کاتالونیا، آنطور که مادرید می‌گوید، پلیس منطقه کاتالوینا به وظایف ذاتی خود برای جلوگیری از خشونت و حفاظت از نیروهای امنیتی اعزام‌شده از مرکز عمل نکرده است.

کاتالونیا بخشی خودمختار در شمال شرقی اسپانیا است که به رغم برخورداری از زیرساخت‌های قوی بانکی و حمل و نقل دریایی، به دلیل پرداخت مالیات‌های سنگین به دولت اسپانیا، با 42 میلیارد دلار بدهی به مقروض‌ترین ایالت این کشور تبدیل شده است.

گذشته از انگیزه‌های اقتصادی برای جدایی، مردم ناحیه کاتالونیا از نظر تاریخی از اسپانیا جدا هستند و حتی به زبانی غیر از زبان اسپانیولی (زبان کاتالانی) صحبت می‌کنند.

فارس

پربیننده ترین خبرها