جهانگیری در مراسم افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات:

از رسانه نبايد ترسيد، حتي اگر زبان رسانه تند باشد

از رسانه نبايد ترسيد، حتي اگر زبان رسانه تند باشد
شنبه 6 آبان 1396 - 11:29

معاون اول رئیس جمهور گفت: عدم حضور روحانی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات به دلیل کثرت کار و مسائل واجب‌تری که در برنامه‌ها پیش آمد از من خواستند در نمایشگاه حاضر شوم.

العالم - ایران / سیاسی

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در مراسم افتتاحیه بیست‌وسومین نمایشگاه مطبوعات که صبح امروز (6 آبان ماه) در مصلی تهران برگزار شد، اظهارداشت: آقای رئیس‌جمهور همیشه مثل سال گذشته خودشان با علاقه در نمایشگاه مطبوعات حضور پیدا می‌کردند، امسال هم برنامه‌ریزی کرده بودند اما به دلیل کثرت کار و مسائل واجب‌تری که در برنامه‌ها پیش آمد از من خواستند در نمایشگاه حاضر شوم.

جهانگیری ادامه داد: لازم می‌دارم مراتب سپاس و تشکر دولت و رئیس‌جمهور را از یکایک اصحاب رسانه که تلاش می‌کنند فضا را برای توسعه و پیشرفت کشور محیا میکنند، تشکر کنم.

وی اضافه کرد: هم از دولتمردان و هم از شهروندان عزیز دعوت می‌کنم در این یک هفته در این میدان گفت‌وگو شرکت کنند و در جریان مسائل قرار گیرند و تلاش کنند فضا را برای گفت‌وگو در کشور مهیا‌تر شود.

جهانگیری تاکید کرد: وظیفه داریم جایگاه و نقش رسانه را در اندازه واقعی خود بشناسیم. حس هم دلی و هم نظری با رسانه‌ها پیدا کنیم، گاهی اوقات ممکن است رسانه جوری رفتار کند که ما نمی پسندیم. ما نباید از رسانه دوری کنیم، یا خدایی نکرده به رسانه هراسی روی آوریم.

معاون اول ئیس جمهور خاطر نشان کرد: از رسانه نباید ترسید با رسانه باید کار کرد حتی اگر زبان نقدش خیلی تند باشد. رسانه  و مطبوعات جای گفتن، شنیدن، ارتباط و آگاهی دادن است.

جهانگیری بیان داشت: مطبوعات محل ترویج اخلاق و انصاف هستند نه میدان بی‌اخلاقی و بی‌انصافی. روزنامه مزرعه محبت است نه کشت‌زار نفرت. رسانه میدان دوستی است نه محل دشمنی، رسانه محل همگرایی،‌انسجام و همبستگی ملی است نه محلی برای واگرایی و جامعه ما امروز به شدت به این جهات مثبتی که در رسانه گفته می‌شود نیاز دارد.

معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: دولت وجود رسانه‌های مستقل،‌حساس، صریح و شجاع هم به سود جامعه و دولت می‌داند. نقد رسانه‌ها بزرگترین سرمایه‌ای است که در اختیارمان قرار می‌گیرد برای اداره کشور، هر کس نتواند تحمل کند نقد رسانه‌های رسمی کشور را حتما به راه اشتباهی خواهد رفت.  این اشتباه منابع کشور را هدر خواهد داد.

وی افزود: هنر مطبوعات و رسانه این است که به موقع زنگ‌ها را به صدا درآورند که مسیرهای اشتباه اصلاح شود.

جهانگیری تصریح کرد: جامعه و نظام نیازمند خبرگزاری‌های و مطبوعاتی است که مورد وثوق مردم باشد. مرجعیت سیاسی و اجتماعی در جامعه داشته باشند. دیده بشوند،‌ خریده شوند مطبوعاتی که چنین ویژگی داشته باشد مرجعیت دارد. همه به دنبال آن حرکت می‌کنند.

وی بیان داشت: اصحاب مطبوعات نیازمند امنیت روانی و شغلی هستند، ما به عنوان دولت مکلف هستیم تلاش کنیم در این راستا دولت،‌ مجلس و قوه قضاییه مهمترین وظیفه‌شان در این چارچوب این است که تلاش کنند با قانون مطبوعات در متن جامعه باشد و سعی نکنند با استفاده از قانون مطبوعات را از متن به حاشیه ببرند.

جهانگیری اضافه کرد: روزنامه‌ نگار شجاع، آگاه،‌با اخلاق و متخصص نیاز جامعه امروز ما است. اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت اجتماعی باید در مطبوعات جدی گرفته شود. گاهی اوقات بحث می‌کنیم که مسئولیت حراست و پاسداشت اخلاق حرفه‌ای در مطبوعات برعهده کیست.

وی خاطرنشان کرد: در صنوف مهم مثل پزشکی که با جان مردم سروکار دارد مسئولیت حرفه‌‌ای پزشک برخورد با تخلفات پزشک برعهده خود پزشکان است. البته حق مردم است که به دستگاه قضایی هم مراجعه کنند ما با همین ذهنیت داریم سازمان نظام رسانه‌ای را در دولت تصویب می‌کنیم. البته این لایحه خواهد بود و بیش از یکسال تا یکسال و نیم است در کمیسیون‌های مختلف دولت بحث می‌شود. به جلسه اصلی دولت آمده و از آقای صالحی خواهش می‌کنم که آن را در اختیار دوستان مطبوعاتی قرار دهد تا اگر نظری دارند به ما منتقل کنند.

جهانگیری ادامه داد: ما مسئولین باید از محدودیت‌ها برای روزنامه‌نگاران از تعطیلی هر رسانه‌ای و بیکار شدن شاغلین در این حوزه و از زیاندهی مطبوعات و از عدم بدون اقتصادی شدن مطبوعات باید نگران باشیم.

معاون اول رئیس جمهور گفت: باید برای این موضوع چاره‌اندیشی کرد و با زیاندهی مطبوعات امکان ادامه فعالیت ندارند. باید سریعتر برای این چار‌ه‌اندیشی کرد. جوانمرگی مطبوعات به هر دلیلی اقتصادی، سیاسی، قضایی علامت توسعه نیافتگی کشور است. چگونه زمانی که گفته می‌شد مرگ و میر کودکان و نوجوانان علامت هشداردهنده بزرگی از عدم توسعه است در بعد مطبوعات باید این مساله را جدی گرفت.

وی تاکید کرد: دوام و استمرار مطبوعات اعم از تخصصی، ملی و محلی به عنوان علامت مهمی از توسعه کشور است. توسعه نیافتگی مطبوعات روی تمامی ابعاد توسعه کشور اثر خواهد گذاشت. مطبوعات هم محرک توسعه هستند، هم محصول توسعه. آن کسی که می‌تواند کمک کند ایران به سرعت توسعه پیدا کند مطبوعات هستند و اگر ایران توسعه پیدا کرد یکی از میوه‌های توسعه حتما رشد مطبوعات در کشور خواهد بود.

جهانگیری در مورد انتظارات دولت از مطبوعات بیان داشت: کشور ما در شرایط ویژه و تعیین کننده‌ای قرار دارد. هم فرصت‌ها و هم تهدیدهای مهمی پیش روی ما است، ما نیازمند درک صحیح و واقعی از منافع ملی و سرمایه‌های ملی و از فرصت‌های تاریخی پیش روی کشور هستیم. مطبوعات نهاد واسط و مهمی بین جامعه و حکومت است.

پربیننده ترین خبرها