پلیس کاتالونیا اعلام بی‌طرفی کرد

پلیس کاتالونیا اعلام بی‌طرفی کرد
شنبه 6 آبان 1396 - 16:23

بنابر فرمان پلیس کاتالونیا، نیروهای پلیس این منطقه در بحران میان اسپانیا و کاتالونیا عملکردی توام با بی‌طرفی خواهند داشت.

العالم - اروپا

فارس به نقل از رویترز -- پلیس کاتالونیا به نیروهای خود اعلام کرد که در پی تنش‌ها در زمینه جدایی این ناحیه از اسپانیا موضع بی‌طرف داشته باشند. این اقدام یک گام در جهت کنترل دولت مرکزی اسپانیا بر کاتالونیاست.

امروز شنبه اعلام شد که «سریا سائنز سانتاماریا» معاون نخست‌وزیر اسپانیا، کنترل ایالت کاتالونیا را بر عهده گرفت و دولت اسپانیا رئیس پلیس منطقه کاتالونیا را از سمتش برکنار کرد.

کارشناسان هشدار داده‌اند که انتظار می‌رود، کاتالونیا عرصه تنش و درگیری میان معترضان به حکم دولت مرکزی و نیروهای امنیتی باشد.

سنای اسپانیا طی یک رای گیری در روز جمعه،  به سلب خودمختاری از کاتالونیا رای مثبت داد. مجلس سنای اسپانیا با 215 رای، ضمن مخالفت با تداوم خودمختاری منطقه کاتالونیا، حاکمیت مستقیم را بر این منطقه تصویب کرد.

مجلس سنای اسپانیا همچنین به دولت دستور داد تا با توسل به قوه قهریه، رئیس منطقه کاتالونیا و وزیران او را از سمتهای خود اخراج کند.

این در حالی است که علیرغم مخالفت و هشدار مادرید، پارلمان محلی کاتالونیا به جدایی کامل از اسپانیا رای مثبت داد.

دولت مادرید پیش از این هشدار داده بود که در صورت اعلام جدایی از اسپانیا، دولت محلی کاتالونیا را منحل و یک انتخابات جدید در عرض 6 ماه آینده برگزار خواهد کرد.

«ماریانا راخوی» نخست‌وزیر اسپانیا پس از رای گیری پارلمان کاتالونیا از همه خواست که آرامش خود را حفظ کنند. وی تاکید کرد که حاکمیت قانون دوباره به کاتالونیا بازخواهد گشت.

در جریان همه‌پرسی جدایی کاتالونیا، که اول اکتبر (9 مهرماه) برگزار شد، 90 درصد به جدایی این ناحیه رای دادند. دولت مرکزی همواره بر غیرقانونی بودن چنین اقدامی تاکید داشت و از این رو خواستار اجرایی شدن بند 155 قانون‌اساسی شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها