عضو برجسته دوما: آمریکا با خروج از توافق هسته ای منزوی می شود

عضو برجسته دوما: آمریکا با خروج از توافق هسته ای منزوی می شود
شنبه 6 آبان 1396 - 23:04

لئونید اسلوتسکی رئیس کمیسیون امور بین‌المللی دومای روسیه رویکرد ترامپ علیه برجام را تحریک آمیز خواند و گفت: آمریکا در صورت خروج از این توافق در انزوای بین المللی قرار خواهد گرفت.

العالم ـ اروپا

سلوتسکی روز شنبه در مقاله ای در روزنامه ایروستیا چاپ مسکو نوشت: خروج احتمالی آمریکا از برجام از اقداماتی است که طی آن به ظاهر کار از مرحله تهدید فراتر نمی‌رود ولی بر اثر آن به نظم جهانی شکل گرفته لطمه شدید و مخرب دیگری وارد می‌شود.
وی افزود: بدیهی است واشنگتن حق خود برای خروج از قراردادهایی را که به نظرش با منافع ملی ایالات متحده هماهنگ نیستند، محفوظ می‌داند؛ اما در مورد برجام وضعیت فرق می کند خروج و اخلال در توافق بین‌المللی تأیید شده بر اساس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل می‌تواند تمام سامانه ثبات جهانی موجود را زیر سئوال ببرد.
وی ادامه داد: در شرایط کنونی این سئوال مطرح است که آیا جامعه جهانی می‌تواند از لحاظ بازگرداندن آمریکا به محیط نظم جهانی اقدام موثری انجام دهد که البته با پاسخ معینی مواجه نخواهیم بود.
این مقام روس افزود: اما درصورت لغو این توافق، ایران می‌تواند غنی‌سازی اورانیوم در عمق 90 متر زیر زمین در کارخانه فردو را از سر گیرد. این امر به نوبه خود باعث نگرانی رژیم صهیونیستی می‌شود.
رئیس کمیسیون امور بین‌المللی دومای روسیه افزود: همچنین در این ارتباط مساله سلاح هسته‌ای کشورهای به اصطلاح در آستانه هسته‌ای شدن نیز مطرح است.
اسلوتسکی با مطرح کردن این سئوال که اگر ایران برنامه هسته‌ای خود را از سر گیرد چرا عربستان سعودی یا ترکیه یا برزیل چنین اقدامی نکنند،خاطر نشان کرد: اقتصاد این کشورها توان اجرای چنین برنامه ای را خواهد داشت که در این صورت راز چندانی نیز باقی نخواهد ماند.
وی ادامه داد: بنابرین این روند را باید در شرایط کنونی متوقف کرد. اما این سئوال همچنان مطرح است که آیا شورای امنیت سازمان ملل می‌تواند واشنگتن را از حرکات ویرانگر برحذر دارد؟
وی در پاسخ به سئوال خود گفت: بله، موافقتنامه بین‌المللی نمی‌تواند با خروج فقط یک کشور به هم بخورد. به همین دلیل می‌شود به شکلی کار کرد که فقط ایالات متحده از موافقتنامه خارج شود اما خود این توافق بین دیگر طرفین آن حفظ شود.
اسلوتسکی افزود: اگر تهران هم به تن ندادن به اقدام تحریک آمیز آمریکا متقاعد شود آن وقت امکان دارد بتوان برجام را نجات داد. مخصوصاً با توجه به اینکه از سر گرفتن مجازات‌های سازمان ملل علیه ایران نمی‌تواند مطرح باشد.
وی ادامه داد: از لحاظ تئوری می‌شود مجازات آمریکا بخاطر نقض قرارداد بین‌المللی را مطرح کرد زیرا به هم زدن توافق با ایران در نتیجه اقدام ایالات متحده باعث می‌شود اوضاع جهان خیلی خطرناکتر از اوضاع کنونی شود.
به گزارش ایرنا، وی در ادامه نوشت: امکان دارد تهدید خروج از موافقتنامه نوعی بازی جدید ترامپ و اخاذی از طرف او باشد. که در این شرایط این پرسش مطرح است که روسیه چکار می‌تواند بکند که به دشواری تن دادن به تحریک ترامپ و داغ‌تر کردن اوضاع از طرف خود معنی داشته باشد.
رئیس کمیسیون امور بین‌المللی دومای روسیه با بیان اینکه نمی‌شود اقدام طرف آمریکایی در مورد برجام را بی پاسخ گذاشت، خاطرنشان کرد: باید در همه سطوح موضع منفی نسبت به اظهارات ترامپ در همین مرحله بیان شود و تمام اقدامات ممکن را برای جلوگیری از خروج ایران از این توافق بین المللی بکار بست. در آن صورت ایالات متحده واقعاً در انزوای سیاسی بین المللی قرار خواهد گرفت.

پربیننده ترین خبرها