وزیر اقتصاد خواستار شد؛

اتصال بورس ایران به بورس های دنیا

اتصال بورس ایران به بورس های دنیا
شنبه 6 آبان 1396 - 23:15

وزیر امور اقتصادی و دارایی در اولین جلسه با مدیران عامل و اعضای هیات مدیره چهار بورس کشور، کانونهای نهادهای سرمایه گذاری ایران و کارگزاران و شرکت سپرده گذاری مرکزی بر اتصال بورس ایران با دیگر بورسهای دنیا تاکید کرد.

العالم ـ ایران ـ اقتصادی

به گزارش شبکه شادا، مسعود کرباسیان در این نشست که رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، مدیران عامل و اعضای هیات مدیره بورس های تهران، کالای ایران، فرابورس و بورس انرژی نیز حضور داشتند، با ابراز رضایت از شرایط فعلی و آرامش حاکم بر بازار سرمایه کشور گفت: نوسانات نرخ ارز تلاطم هایی به بازار ارز وارد کرد ولی بازار سرمایه همچنان از آرامش برخوردار است.
وی با بیان اینکه نقش بازار سرمایه، نقش پراهمیتی است گفت: اولین اتفاقی که در کشور برای پول می افتد متوجه نقش بانک است ولی بانکها در حال حاضر توان بیشتری برای اینکار ندارند.
وزیر اقتصاد تاکید کرد: اولین تصمیم و تکلیف من حذف بنگاه داری بانکها است و برای اینکار بانکها باید به بازار سرمایه متوسل شوند.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس قانون رفع موانع تولید بانکها باید تا خرداد ماه 1397 دست از بنگاه داری بردارند و توقع جدی من این است که بازار بورس به این فرآیند کمک کند.
کرباسیان افزود: ما صندوقها را برای بانکها ایجاد نکردیم بلکه شرکتها باید کنسرسیومی عمل کنند و صندوق تشکیل دهند.
وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه انتظار من این است که بازار سرمایه نقش جدی در تامین مالی توسعه کشور برعهده گیرد گفت: بر اساس قانون باید 3 میلیارد دلار اوراق قرضه خارجی عرضه شود در حالی که هنوز یک سنت هم عرضه نشده است.
وی با بیان اینکه برای رسیدن به رشد اقتصادی 8 درصدی باید فکری جدی برای بازار سرمایه کنیم اظهار داشت: توسعه بازار سرمایه با تاکید بر طراحی و مهندسی ابزارهای مالی و کالایی توسعه بازار انرژی و عرضه نفت خام و فرآورده های نفتی در بورس انرژی باید دنبال شود.
کرباسیان با اشاره به اینکه ما یکی از قدیمی ترین سیستم های حسابداری در دنیا را داشتیم گفت: باید اقداماتی مانند اجرای حاکمیت شرکتی در شرکتهای بورس، ایجاد امکان مشارکت مردم با کاهش سود سپرده و جایگزینی بازار سهام، کمک به شفافیت بازار سرمایه، پوشش ریسک نوسانات کالا، تسهیل مالی در بازار اولیه، ارتقای شفافیت اطلاعات، تقویت مولفه های نظارتی، افزایش موسسات اعتبار سنجی، ارزیابی ریسک نوسانات ارز و تنوع سازی ابزارها در حوزه بازار سرمایه صورت گیرد.
وزیر اقتصاد همچنین بر الکترونیکی شدن زیرساختهای فناوری بورس، اتصال بورس ایران به بورسهای دیگر دنیا، تقویت ارتباط بورس کالا و ارتباط با گمرک و اعطای تسهیلات مالی و بانکی برای استفاده کنندگان از بورس کالا تاکید کرد.
در ادامه این نشست، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گزارشی از وضعیت بازار سرمایه کشور ارائه کرد.
محمدی با بیان اینکه بازده بازار بورس از ابتدای امسال 12.5 درصد رشد داشته است گفت: در بازار فرابورس نیز طی هفت ماهه اول سالجاری شاهد 8 درصد رشد بودیم.
وی ارزش معاملات کل بازارها تا امروز را 108 هزار و 900 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: بورس کالا و انرژی نیز شاهد 18 درصد رشد بودیم.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تعداد شرکتهای پذیرفته شده در بورس تا در ابتدای سال را 325 شرکت اعلام کرد و گفت: این رقم در حال حاضر به رقم 327 شرکت و در فرابورس از 87 شرکت به 95 شرکت رسیده است.
وی اهم اقدامات سازمان بورس و اوراق بهادار طی 4 ماه اخیر را شامل: انجام قراردادهای اختیار معامله در فرابورس بصورت آنلاین، اجرایی شدن دستورالعمل پذیرش نمادها در بازار سرمایه تهران و کوتاه شدن توقف نمادها به 60 دقیقه، راه اندازی صندوق تثبیت بازار سرمایه، اصلاح کارمزدهای معاملات، ابلاغ دستورالعمل مربوط به صندوق ارزی و فعال شدن صندوقهای خطرپذیر برای شرکتهای دانش بنیان عنوان کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها