رییس سازمان انرژی اتمی ایران:

آمانو درخواست جدیدی برای بازدید از سایت‌های هسته‌ای ایران نداشت/ بند T برجام مشمول بازرسی‌های خاص نمی‌شود

آمانو درخواست جدیدی برای بازدید از سایت‌های هسته‌ای ایران نداشت/ بند T برجام مشمول بازرسی‌های خاص نمی‌شود
يکشنبه 7 آبان 1396 - 11:07

علی اکبر صالحی گفت: آمانو درخواستی برای بازدید از سایت‌های هسته‌ای ایران نداشت.

العالم _ ایران / سیاسی

 علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی امروز (یکشنبه) پس از دیدار یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در جمع خبرنگاران بیان کرد: آمانو به درخواست خود سفر کرده با توجه به مسائلی که در آمریکا رخ می‌دهد رئیس‌جمهور آمریکا شرایط حساسی را بوجود آورده که آمانو علاقه‌مند است به سهم خود نقش‌آفرینی کند.

 صالحی گفت: صحبت‌های خوبی داشتیم؛ آژانس تا امروز توانسته مستقلانه هشت بار گزارش دهد و التزام ایران به تعهداتش را صریح اعلام کرده، امیدواریم آژانس به وظیفه خود عمل کند.

وی تصریح کرد: از آمانو خواستیم کما فی السابق براساس مسئولیت آژانس بدون جانبداری و سمت‌گیری نظرات خود را ارائه دهند؛ آمانو قرار است بعد از اینجا با رئیس‌جمهور دیدار کند و گزارشی را ارائه خواهد کرد؛ وی هم‌چنین دیداری با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه دارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: سفر آمانو پیام خاصی دارد و نقش‌آفرینی آژانس مشخص است؛ ایشان عزمشان را جزم کردند درباره موضوعاتی که امروز مطرح شده قدمی بردارند.

صالحی در پاسخ به این سوال که آیا آمانو برای بازدید از سایت‌های جدید درخواستی داشته گفت که آمانو هیچ درخواست جدیدی برای بازدید عنوان نکرده است.

وی تأکید کرد: برجام را مهم می‌دانیم و نمی‌خواهیم به هم بخورد؛ علاقه‌مندیم برجام ادامه یابد و ضرورتی نداشته باشد از سناریوهایی که اندیشیده شده، استفاده کنیم، در عرض ٤ روز می‌توانیم در فردو که دوستان گفتند سالن بسکتبال شده ، فعالیت را شروع کنیم.

صالحی سپس گفت: راجع‌به بند «تی» صحبت شده با آژانس صحبت شده، عراقچی مواضع ما را با آژانس مطرح کرده است، ایران به بتد تی متعهد است؛ مثل هر بند دیگری که در برجام هست و طرف مقابل می‌خواهد بنا به تفسیر خود بیان کند، آنها مشکلات خودشان هستند.

وی افزود: آمانو ما را در جریان صحبت‌ها با رئیس‌جمهور فرانسه گذاشت؛ ما چیزی به نام مراکز نظامی نه در قرارداد پادمانی و نه پروتکل الحاقی و نه مفاد برجامی نداریم، دو گزارش به مسئولان مافوق درباره پیشران هسته‌ای داده ایم، پیش‌بینی می‌کنم اگر بودجه لازم تامین شود بین ١٠ تا ١٥ سال طول بکشد.

 

پربیننده ترین خبرها