رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور مطرح کرد؛

ضرورت تامین دارو و واکسن در حوزه پدافند زیستی

ضرورت تامین دارو و واکسن در حوزه پدافند زیستی
يکشنبه 7 آبان 1396 - 12:06

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: نباید خللی در حوزه پدافند زیستی داشته باشیم. در این حوزه اگر دارو و واکسن تامین نشود نمی‌توانیم با دشمن مقابله کنیم.

العالم- ایران/ علمی 

سردار غلامرضا جلالی در پنجمین همایش ملی پدافند غیرعامل در نظام سلامت گفت: پدافند غیرعامل دو هدف کلی دارد، کاهش خسارت و تلفات یکی از آنها است. کاهش تلفات به وزارت بهداشت مرتبط است که ما با زیرساخت ها تلاش می‌کنیم مجروح و بیمار آسیب دیده نداشته باشیم و تلفات در شرایط اضطراری به حداقل برسد.

وی افزود: تروما و اقدامات عملیاتی یکی از اقدامات پدافند است تا بیمار سریع سرپا و درمان شود.  تهدیدات زیستی و زیرساخت های درمانی و آزمایشگاهی باید در حوزه سلامت دنبال شوند.

رییس پدافند غیرعامل تصریح کرد: نظام بهداشت و درمان کشور خود را مکلف می داند بیماری های طبیعی را کنترل و نظارت کند. بیماری های اپیدمی و بیماری های دستکاری شده نیز در این حوزه قرار دارند. بخش چهارم اپیدمی های عامدانه است که می تواند خطرات جدی داشته باشد، همچنین دستکاری عامدانه ژنتیک است که عناصر متخاصم علیه یکدیگر در جهت آسیب به کشور مقابل از آن استفاده می کنند.

وی ادامه داد: بیولوژی مصنوعی نیز می تواند باعث تهدید کشور شود که باید به آن توجه شود. تهدیدات سایبری در حوزه سلامت نیز مسئله ایست که می‌بایست به آن توجه کرد.

جلالی گفت:  آقای پوتین گفته است که قابلیت مهندسی ژنتیک در حوزه انسانی و غیرانسانی می تواند باعث نابودی بشریت شود که اهمیت موضوع توجه به فناوری های نو در این حوزه را نشان می دهد.

وی تصریح کرد: کشور ما در ترکیبی از تهدیدات قرار دارد و باید به لایه های تهدید اشراف داشته باشیم و اجازه ندهیم تهدید در این حوزه به ما اثر کند، نمی توانیم خود را در این حوزه بی پروا جلوه دهیم.

جلالی گفت: در حوزه‌های پدافند زیستی ترکیبی از اقدامات به هم پیوسته عامدانه می تواند کشوری را دچار مشکل کند و باید یک رویکرد بین چند رشته‌ای در این زمینه هم‌افزایی شود.

وی افزود: در حوزه زیستی به زیرساخت نیاز داریم، باید قابلیت رصد داشته باشیم تا هرگونه تهدیدی در حوزه انسان، دام و کشاورزی به وجود آمد بتوانیم در یک مرکزی آن را پایش کنیم. باید به تحولات این حوزه نگاه جدی تر و دقیق تری  داشته باشیم. سامانه های آزمایشگاهی نقش زیادی در رصد و تشخیص تغییرات ویروس های دستکاری شده دارند.

رییس پدافند غیرعامل گفت: نباید خلل و فضای خالی در این زمینه وجود داشته باشد. برخی سامانه‌های آزمایشگاهی محدود به سطح دو شدند که باید به سطح سه یا چهار دست یابیم.

جلالی گفت: در حوزه پدافند زیستی اگر نتوانیم دارو و واکسن را تامین کنیم نمی‌توانیم مقابله کنیم.

وی ادامه داد: ساختار اورژانس کشور باید در قالب یک فرماندهی شکل بگیرد و اختیارات زیادی داشته باشد. اورژانس باید بتواند در شرایط اضطراری  کشور را نجات دهد.

وی در آخر افزود: نظام پیوسته ی کنترل زیستی در مرزهای زمینی، هوایی و دریایی کشور بعد از دستور رییس جمهور اجرایی خواهد شد که نتیجه آن ایجاد امنیت برای کشور است.

مهر 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها