بلژیک به رهبر کاتالونیای اسپانیا پناهندگی سیاسی می دهد

بلژیک به رهبر کاتالونیای اسپانیا پناهندگی سیاسی می دهد
يکشنبه 7 آبان 1396 - 20:19

تئو فرانکن، وزیر مهاجرت بلژیک در گفتگو با یکی از شبکه های تلویزیونی این کشور از آمادگی بروکسل برای اعطای پناهندگی سیاسی به کارلس پوجدمون خبر داد.

العالم ـ اروپا

به گزارش یورو نیوز، تئو فرانکن گفت که پذیرش چنین درخواستی از سوی بلژیک «غیرمنطقی» نیست.

وزیر مهاجرت بلژیک با تاکید بر اینکه ممکن است پوجدمون در اسپانیا به زندان محکوم شود و زمینه برگزاری یک دادگاه عادلانه فراهم نیست، افزود: در صورت مطرح شدن چنین تقاضایی از سوی رهبر کاتالانها، استرداد او به اسپانیا برای مادرید بسیار مشکل خواهد شد.

بلژیک از معدود کشورهای اروپایی است که هنوز به شهروندان اروپایی پناهندگی سیاسی اعطا می کند و در این راستا بویژه با اسپانیا در سال های گذشته مشکل داشته است. بلژیک پیش تر هم از استرداد یک زوج متهم به عضویت در سازمان اتا (شبه نظامیان باسک) به مادرید خودداری کرده بود. بلژیک بر خلاف بسیاری از کشورهای اروپایی، راه حل بحران اخیر کاتالونیا را گفتگو بین مادرید و بارسلون می داند.

با وجودی که در حال حاضر دلیل محکمی برای مطرح شدن چنین درخواستی از سوی رهبر عزل شده منطقه کاتالونیا وجود ندارد اما کارلس پوجدمون در صورت تمایل می تواند به بلژیک پناهنده شود. این درحالی است که او تنها یک روز پس از اعلام استقلال کاتالونیا از اسپانیا خواستار «مقاومت دمکراتیک و مسالمت آمیز» کاتالانها در برابر دولت مرکزی اسپانیا شد که با اجرای اصل ۱۵۵ قانون اساسی و لغو خودمختاری این منطقه کنترل آن را در دست گرفته است.

در همین حال مقامات دولت مرکزی اسپانیا از حضور احتمالی کارلس پوجدمون در انتخابات ماه دسامبر این منطقه استقبال کرده اند. طبق آخرین نظر سنجی ها احزاب استقلال طلب کاتالونیا از حمایت ۴۲.۵ درصد مردم برخوردارند در حالی که احزاب مخالف جدایی حدود یک درصد بیشتر از سوی مردم حمایت می شوند و احتمال پیروزی شان بیشتر است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها