یدیعوت: موشک‌های هدایت شونده غزه چالش پیش روی اسرائیل است

یدیعوت: موشک‌های هدایت شونده غزه چالش پیش روی اسرائیل است
دوشنبه 8 آبان 1396 - 10:07

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت در گزارشی به نگرانی شدید تل آویو از موشک‌های هدایت شونده حماس و تقویت روابط بین ایران با غزه پرداخت.

العالم _ فلسطین اشغالی

 روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت در یادداشتی با عنوان «موشک های هدایت شونده دقیق غزه چالش آتی اسرائیل»، افزایش روز افزون قدرت موشکی جبهه مقاومت را موجب هراس محافل صهیونیستی توصیف کرد.

در این یادداشت آمده است: شمار زیادی از افسران ارشد نظامی اسرائیل بر این باورند که بزرگ‌ترین چالشی که این روزها از طرف ایران مطرح است توانمندی بومی این کشور در ساخت موشک‌های هدایت شونده و دقیق از طریق افزودن اجزا و ترکیبات دیگری به موشک‌های ساده محسوب می‌شود به گونه‌ای که آن را به موشک‌های قوی‌تر برای اصابت دقیق به هدف مبدل می‌کند.

یدیعوت تاکید کرد: ارتقای قدرت موشکی غزه سرمنشأ نگرانی‌های بزرگی برای اسرائیل شده آن هم به دلیل روابط محکم ایران با حزب الله و بهبود روابط آن با حماس در غزه است.

یدیعوت افزود: ایران اطلاعات لازم برای ارتقای این موشک‌ها را دارد و صنایع نظامی ایران در این زمینه پیشرفته است.

این روزنامه صهیونیستی در ادامه ادعا کرد: ایران می‌خواهد علاوه بر گسترش نفوذ خود در منطقه موشک‌هایی را در هم در سوریه بسازد همان گونه که کارخانه‌ای را در لبنان برای ارتقای موشک‌های قدیمی به موشک‌های هدایت شونده دقیق‌تر تاسیس کرد.

یدیعوت آحارونوت طرح ارتقای موشکی ایران را تنها محدود به عرصه سوریه و لبنان ندانست و ادعا کرد ایران همچنین به دنبال ساخت کارخانه‌های مشابهی در یمن برای متحدان حوثی خود است آنهایی که هنوز مناطق متعددی در یمن از جمله صنعا را تحت تسلط خود دارند و علیه ائتلاف به رهبری عربستان مبارزه می کنند.

بنا به ادعای این روزنامه صهیونیستی بر همین اساس اسرائیل تحولات غزه را با دقت بیش‌تری تحت نظر دارد چرا که ایران با ازسرگیری روابط گرم و حسنه خود با حماس به دنبال ساخت موشک‌های دقیق در غزه است و مشاور وزیر خارجه ایران در دیدار اخیر خود با هیاتی از اعضای ارشد حماس تاکید کرد که ایران هر آنچه حماس بخواهد به آن اعطا می‌کند.

به نوشته یدیعوت آحارونوت تاکنون کارهای قابل توجهی در لبنان، یمن و غزه برای ساخت موشک‌های دقیق انجام نشده اما طرح آن موجود است و بر اساس گزارش‌های خارجی حملات هواپیماهای اسرائیل به سوریه با هدف ممانعت از انتقال مواد و تسلیحاتی است که به ایران و حزب الله در تلاش‌های خود علیه اسرائیل کمک می کند.

این روزنامه صهیونیستی با اشاره به نگرانی نهاد امنیتی اسرائیل از حضور ایران در سوریه گفت: هم اکنون در بلندی‌های جولان در جنوب سوریه گروه‌های مختلفی هستند برخی مناطق و بخصوص شمال و مرکز جولان تحت تسلط نیروهای ارتش سوریه است و مناطق دیگری زیر سیطره گروه‌های شورشی است که شامل نوار مرزی و مرکز جولان است و «جیش خالد بن الولید» از شاخه‌های [نزدیک به] داعش هم مناطقی در جنوب جولان را تحت تسلط خود دارد.

به نوشته یدیعوت نظام سوریه درصدد تسلط مجدد بر مناطقی در جولان است و بر اساس گزارش‌ها نیروهای دولتی سوریه به شدت مناطق نزدیک به شهرک بیت جان در ارتفاعات جبل الشیخ را بمباران می‌کنند و به نظر می‌رسد که رئیس جمهور سوریه به پیشروی آرام خود با هدف تسلط بر مناطق بیش‌تر آن ادامه می‌دهد.

این روزنامه صهیونیستی نقش روسیه را در این نبرد اساسی توصیف کرد و گفت: روسیه به دنبال دستیابی به توافقی برای تسلط مجدد نظام سوریه بر مرزهای این کشور با اردن  واسرائیل است و از آنجایی که تنش با اسرائیل به نفع روسیه نیست باید ایران و حزب الله را تحت فشار قرار بدهد تا حضور نیروهای خود در این مناطق را کم رنگ کنند اما مشکل اینجاست که روسیه همچنان به این نیروها برای سرکوب نهایی شورشیان نیاز دارد.

روزنامه صهیونیستی حزب الله را عنصر مهمی در معادله نبرد در سوریه توصیف کرد و گفت: حزب الله بسیاری از ظرفیت‌های خود را در جنگ سوریه به کار گرفته و قصد خروج از این کشور را ندارد و این قضیه باید مورد اهتمام بزرگ اسرائیل باشد.

فارس

پربیننده ترین خبرها