موسسه تحقیقات صلح سوئد: برنامه موشکی ایران تهدیدی جهانی نیست

موسسه تحقیقات صلح سوئد: برنامه موشکی ایران تهدیدی جهانی نیست
دوشنبه 8 آبان 1396 - 21:21

 موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم سوئد (SIPRI) در گزارشی تاکید کرد که برنامه موشکی ایران یک تهدید جهانی نیست و اتخاذ رویکرد تحریمی در این خصوص نتیجه ای نخواهد داشت.

العالم-ایران/سیاسی

این موسسه سوئدی در گزارشی با تاکید بر اینکه اروپا باید موضوع موشکی ایران را در متن و چهارچوب درستی مطرح کند، می نویسد: با توجه به اختلافات فراآتلانتیک درباره توافق هسته ای، کشورهای اروپایی ممکن است خود را تحت فشاری فزاینده احساس کنند که به منظور یافتن نقطه مشترک با آمریکا ، بر موضوع هسته ای ایران متمرکز شوند؛ اما آیا برداشت اروپا از برنامه موشکی ایران بر اساس ارزیابی های عینی از تهدید است و آیا رویکرد تنبیهی در این خصوص کمکی می کند ؟ 

این اندیشکده سوئدی سپس با بیان جزئیاتی درباره برد موشکهای ایران می افزاید : برنامه موشکی ایران یک تهدید جهانی نیست بلکه بخشی از پویایی امنیتی منطقه است. ایران موشکهای خود را به عنوان ابزاری برای مقابله با توانایی های نظامی رقیبان منطقه ای می بیند و با وجود فشارها و تحریم های آمریکایی و بین المللی ، این کشور بطور فزاینده ای برای تولید موشکهای بالستیک خودکفا شده است. 

موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم (سیپری) تاکید می کند که اتخاذ رویکرد مجازات و تحریم در خصوص برنامه موشکی ایران نه تنها غیرموثر است بلکه می تواند تلاشهای اروپا برای حفظ توافق هسته ای (برجام ) را هم مخدوش کند. 

این اندیشکده می افزاید: موضوع مهم این است که مساله موشکی ، کشورهای اروپایی را از تلاش برای حفظ توافق هسته ای به عنوان اولویت اول منحرف نسازد.

این موسسه در پایان خاطرنشان می کند که 'ایران گفته که به موشکهایی با برد بیش از 2000 کیلومتر نیاز ندارد و بطور اصولی می تواند با محدود شدن برد موشک به این حد موافقت کند اما محدودیتهای بیشتر بر برنامه موشکی ایران فراتر از این شدنی نیست مگراینکه به موازاتش با کشورهای دیگر منطقه هم درباره توان نظامی آنها مذاکره شود.'

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها