پشت پرده سفر شتاب زده الحریری به ریاض چیست؟

پشت پرده سفر شتاب زده الحریری به ریاض چیست؟
سه شنبه 9 آبان 1396 - 17:57

همزمان با مواضع جنجالی «ثامر السبهان» وزیر مشاور در امور کشورهای خلیج فارس در عربستان سعودی علیه حزب الله لبنان، سفر ناگهانی «سعد الحریری» نخست وزیر این کشور به ریاض در رسانه ها و محافل داخلی لبنان پرسش های زیادی را به دنبال داشت.

العالم - لبنان

ایرنا -- سعد الحریری نخست وزیر لبنان بعد از ظهر روز گذشته (دوشنبه) با لغو جلسه هیات دولت درباره قانون انتخابات که قرار بود عصر دیروز در مقر نخست وزیری برگزار شود، به صورت شتاب زده و بدون اعلام قبلی به عربستان سفر کرد.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی نیز گزارش داد که الحریری با «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان دیدار و گفت و گو کرده است. 

این سفر ناگهانی از آن جهت در محافل داخلی لبنان خبر ساز شد که همزمان با آن ثامر السبهان در صفحه توئیتر و نیز در مصاحبه با شبکه MTV لبنان مواضع تندی علیه حزب الله مطرح کرده بود. 

السبهان تاکید کرد که «این سخنان موضع شخصی او نیست و روزهای آینده این را ثابت خواهد کرد.» 

روزنامه «الجمهوریه» نیز در سرمقاله امروز خود با اشاره به سفر ناگهانی نخست وزیر لبنان به عربستان نوشت: در گیرودار رویدادهای داخلی، سعد الحریری نخست وزیر با لغو دیدارهای خود شتاب زده به عربستان رفت و با محمد بن سلمان ولیعهد دیدار کرد. دفتر الحریری این سفر را یک «سفر کاری» خواند اما حرفی درباره مدت آن به میان نیاورد. 

الجمهوریه افزود: سفر الحریری به عربستان که برای اولین به این شکل انجام می گرفت همه توجهات را در داخل لبنان به خود معطوف کرد و سوالات زیادی را درباره زمان انجام آن و برنامه کاری آن مطرح ساخت. برخی شخصیت های سیاسی از این سفر به منزله موضع گیری های جدید یاد کردند اما یک منبع سیاسی آگاه در گفت و گو با الجمهوریه با رد این مساله گفت که نمی توان تا پیش از روشن شدن نتایج سفر و موضوعات مطرح شده در آن قضاوتی درباره این سفر کرد. این منبع سیاسی بعید دانست که سفر الحریری تاثیر منفی بر ثبات سیاسی داخل لبنان داشته باشد. 

روزنامه «الاخبار» نیز در مطلبی با اشاره به موضع گیری های تند السبهان علیه حزب الله، سفر الحریری به عربستان را «فراخواندن نخست وزیر از سوی حاکمان ریاض» نامید و به نقل از برخی منابع نزدیک به الحریری نوشت: این سفر یک سفر معمولی نیست بلکه در چارچوب سفر اخیر برخی شخصیت های لبنانی به عربستان قرار می گیرد. در واقع باید این سفر را نوعی فراخواندن نخست وزیر لبنان به شمار آورد که با هدف تشکیل جبهه ای علیه حزب الله انجام می گیرد. 

طی یک ماه اخیر برخی از شخصیت های مخالف حزب الله همچون «سمیر جعجع» رهبر حزب «نیروهای لبنانی» و «سامی الجمیل» رهبر حزب «الکتائب» نیز به ریاض سفر کردند. 

به نظر می رسد با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات پارلمانی (اردیبهشت آینده) تلاش ها برای تشکیل جبهه گسترده علیه حزب الله با هدایت عربستان سعودی بیشتر می شود. 

روزنامه «المستقبل» ارگان حزب المستقبل که سعد الحریری ریاست آن را بر عهده دارد به درج یک خبر کوتاه درباره این سفر اکتفا کرد و نوشت: سعد الحریری بعد از ظهر دیروز (دوشنبه) به عربستان سفر کرد و در ریاض مورد استقبال محمد بن سلمان ولیعهد سعودی قرار گرفت. دو طرف در این دیدار روابط دو جانبه بین دو کشور و تازه ترین تحولات منطقه را بررسی کردند. 

حال در کشاکش فشارهای سیاسی همه جانبه عربستان و تحریم های اقتصادی جدید آمریکا علیه مسئولان حزب الله در دولت و مجلس لبنان، باید منتظر ماند و دید دولت لبنان چگونه این وضعیت بغرنج را پشت سر خواهد گذاشت و آیا نخست وزیر لبنان در زیر بار فشارهای پی در پی راهی جز استعفا پیدا خواهد کرد؟ 

پربیننده ترین خبرها