ظریف:

در آخرین گزارش برجام مفصل درباره بدعهدی آمریکا توضیح دادیم

در آخرین گزارش برجام مفصل درباره بدعهدی آمریکا توضیح دادیم
سه شنبه 9 آبان 1396 - 18:14

وزیر امورخارجه گفت: از نظر جامعه بین‌الملل مسئول اجرای تعهدات بین‌المللی دولت آمریکا است.

العالم - ایران / سیاسی

خانه ملت -- محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه درباره میزان اثرگذاری تصمیمات کنگره در سرنوشت اجرای برجام، اظهار داشت: مقررات داخلی آمریکا به این کشور ربط دارد ولی از نظر جامعه بین‌الملل مسئول اجرای تعهدات بین‌المللی دولت آمریکا است که این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است.

وزیر امورخارجه با بیان اینکه دولت آمریکا نمی‌تواند پشت تصمیمات کنگره پنهان شود، بیان کرد: در نهایت ما بر اساس اقدامات آمریکا تصمیمات لازم را اتخاذ خواهیم کرد.

ظریف با بیان اینکه اصل هدف آمریکا نشان دهنده سوء نیت آمریکا است، متذکر شد: در حقوق بین‌الملل مبحثی به نام سوء نیت وجود دارد و کشورهایی که با حسن نیت توافق‌های بین‌المللی را اجرا نمی‌کنند، دچار یک نقض به نام "عدم حسن نیت" می‌شوند.

وی با بیان اینکه عدم حسن نیت سیاست آمریکا و مخصوصا سیاست دولت جدید آمریکا است، افزود: از ابتدای ریاست جمهوری آقای ترامپ سوءنیت در سیاست‌های آمریکا بوده است.

وزیر امورخارجه با بیان اینکه آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند با متشنج کردن فضا، مانع استفاده جمهوری اسلامی ایران از برجام شوند، گفت: این رویه نه تنها با اصل حسن نیت مغایرت دارد، بلکه با مواد 26، 28 و 29 برجام نیز در تضاد است.

ظریف در مورد گزارش 6 ماه سوم، بیان کرد: طبق قانون وزارت امورخارجه موظف است که هر 3 ماه یکبار گزارشی را ارائه کند و ما راس روز 26 هر 3 ماه، گزارش خود را ارائه کرده ایم و آخرین گزارش روز 26 مهر ماه به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ارائه شده است.

وی با اشاره به اینکه در آن گزارش مفصلا بدعهدی های آمریکا را توضیح دادیم، از جمله سخنرانی ترامپ در واشنگتن و سایر اقداماتی که آمریکا انجام داده و مغایر با تعهدات این کشور است، افزود: آن گزارش در برابر کمیسیون امنیت ملی است و فردا گزارش مجلس نیز در صحن علنی ارائه خواهد شد و وزارت امور خارجه نظر خود را در جلسه فردا ارائه می‌دهد.

ظریف با بیان اینکه در جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه نمایندگی مجلس در مورد اقداماتی که ماه‌های گذشته اتفاق افتاده بود از جمله سفر من به پاریس، جلساتی که بوده و بحث هایی که در مورد همکاران ما در موضوع هسته‌ای بوده، سوالاتی داشتند که مطرح شد، گفت: اکثر این سوالات به دلیل سفرهای بنده قدری به تعویق افتاده بود و خوشحال شدم که امروز در خدمت نمایندگان بودم و پاسخ هایی را مطرح کردم، باید ببینیم که چند نفر از نمایندگان قانع شدند و چند نفر مایل هستند که سوال خود را پیگیری کنند.

پربیننده ترین خبرها