در کنفرانس دوم علمای مقاومت صورت گرفت؛

موضع قاطع «علمای مقاومت» علیه «رژیم صهیونیستی»؛ هنیه: اسرائیل صدسالگی‌اش را نمی‌بیند

موضع قاطع «علمای مقاومت» علیه «رژیم صهیونیستی»؛ هنیه: اسرائیل صدسالگی‌اش را نمی‌بیند
چهارشنبه 10 آبان 1396 - 16:40

دومین کنفرانس بین‌المللی «اتحاد علمای مقاومت» که با انتشار پیام رهبر جمهوری اسلامی ایران در بیروت آغاز به کار کرد، شاهد موضع قاطع و یکپارچه سخنرانان علیه رژیم صهیونیستی به عنوان بزرگترین مشکل جهان اسلام بود.

العالم _ لبنان

دومین کنفرانس بین‌المللی «اتحاد علمای مقاومت» صبح امروز (چهارشنبه) در بیروت آغاز به کار کرد و تا روز پنجشنبه ادامه دارد و با یک بیانیه پایانی به کار خود پایان خواهد داد.

در روز نخست که پیام رهبر جمهوری اسلامی ایران در آن منتشر شد، اجلاس، شاهد سخنرانی‌های تندی از جانب سخنرانان دعوت شده علیه رژیم صهیونیستی بود.

شیخ ماهر حمود رئیس اتحادیه بین‌المللی علمای مقاومت

«شیخ ماهر حمود» رئیس اتحادیه بین‌المللی علمای مقاومت، با اشاره به موضوع «حتمی بودن زوال رژیم صهیونیستی» اعلام کرد که خود صهیونیست‌ها بیش از ما به این موضوع توجه می‌کنند و حتی برخی بیش از ما به آن اعتقاد دارند.

او با اشاره به سخنان بن‌گوریون،‌ از موسسان رژیم صهیونیستی در سال 1954 درباره خطراتی که موجودیت این رژیم را تهدید می‌کند، گفت، این مقام صهیونیست نیز در سخنانش به احتمال زوال اسرائیل اشاره کرده بود در حالی که فقط هفت سال از تأسیس رژیم اسرائیل در فلسطین گذشته بود.

محمد توفیق رمضان البوطی نماینده وزیر اوقاف سوریه

«محمد توفیق رمضان البوطی» نماینده وزیر اوقاف سوریه با قرائت پیام این وزیر سوری اعلام کرد که «امت اسلامی امروز بیدار شده و این امت، امت دیروز نیست. بیداری اسلامی خیلی از برنامه‌های دشمن را بر هم زده است... این مسئله سبب شده که قیمومیت بیگانگان را رد کنند».

او با بیان اینکه «تصمیم گرفتند که سوریه را سرنگون کنند اما سوریه ایستاد و آنها بودند که سرنگون شدند»، افزود، همه باید به «حبل الله» المتین چنگ بزنیم همچنانکه خدای تعالی گفته که با هم منازعه نکنید که از بین می‌روید.

این مقام سوری افراطگرایی، تکفیر و ائتلاف با بیگانگان را در کنار رژیم صهیونیستی از مشکلات امروز امت اسلامی دانست و گفت که چشم‌پوشی از حقوق مردم چیزی جز شکست و ضعف روزافزون به بار نخواهد آورد و افزود که مسئولیت سران امت اسلامی امروز حفظ اتحاد و برادری است.

صادق المهدی سیاستمدار سودانی

«صادق المهدی» سیاستمدار سودانی نیز در این اجلاس با اشاره به تقسیم منطقه در زمان توافق استعماری «سایکس پیکو» گفت بیانیه بالفور زمانی منتشر شد که برخی با آن مخالفت کردند و گفتند که یهودیت دیانت است نه قومیت که بر اساس آن کشوری تشکیل شود.

این سیاستمدار سودانی با بیان اینکه دیگر کسی نیست که تردید داشته باشد که بیانیه بالفور منطقه را نابود کرد، توضیح داد، امروز دو رویکرد وجود دارد. یک رویکرد مقاومت مقابل اشغالگری است و رویکرد دیگر تلاش می‌کند رضایت اسرائیل را به دست آورند و تفرقه بیشتری میان امت ایجاد کنند.

صادق المهدی، پیشنهاد  کرد که در پایان اجلاس علمای مقاومت، منشوری صادر شود که بر اصول زیر باشد:‌

1- مسلمانان و مسیحیون و یهود پیروان ادیان الهی هستند و صهونیسم است که سبب مشکل شده است و ارتباطی با دین ندارد.

2- حق بازگشت مردم فلسطین اصلی ثابت است که اسرائیل باید آن را برگرداند.

3- حق مقاومت در برابر اشغالگری، حقی قانونی و مشروع است.

4- مقاومت در برابر اشغالگری کاری اسلامی و ملی است

5-  باید تعریف روشنی از تروریسم شود تا مبارزه با آن ریشه‌ای تر شود.

6- باید مقاومت از هر گونه توصیف فرقه‌گرایانه دور شود.

7- باید توافق همزیستی میان کشورهای عربی با ایران و ترکیه امضا شود.

عطاءالله حنا اسقف اعظم کلیسای ارتدوکس در قدس اشغالی

«عطاءالله حنا» نیز در پیامی تصویری که از قدس برای اجلاس علمای مقاومت ارسال کرد، گفت: علمای مقاومت در پایتخت مقاومت گرد هم آمده‌اند و از فلسطین دفاع می‌کنند. ما هیچگاه از فلسطین و آرمان آن چشم‌پوشی نخواهند کرد هر چند که توطئه‌ها زیاد و شدید است. بیانیه بالفور، وعده‌ای به جنبش صهیونیسم بود تا کاری را مرتکب شود که شد و فلسطین را اشغال کرد. ما در سالروز این وعده شوم،‌ تأکید می‌کنیم که ما به فلسطین متعهدیم و آن را میراث، آرمان و ارزش خود میدانیم.

او با بیان اینکه بیانیه بالفور، وعده بالفور است نه وعده الهی، گفت که خدا خواستار آوارگی و تفرقه و دودستگی ما نیست... بنابراین اعلام می‌کنم که بر اساس ایمانی که به خدای تعالی داریم، و بر اساس ارزشهای انسانی و ایمانی و تمدنی خود تأکید می‌کنیم که از فلسطین حمایت می‌کنیم و در کنار قدس و مقدسات اسلامی و مسیحی آن ایستاده‌ایم.

قدس در معرض توطئه‌های بی‌سابقه‌ای قرار گرفته و برخی مزدوران نیز در خدمت دشمن صهیونیستی درآمده‌اند. ما در برابر کسانی که علیه ما توطئه می‌کنند، سر خم نمی‌کنیم. در فلسطین مبارزان، مردم و عناصر مقاومی هستند که هیچگاه در برابر اشغالگران ظالم تسلیم نخواهند شد.

در سالروز وعده شوم بالفور اعلام می‌کنیم که فلسطین برای مردم خود باقی می‌ماند نه برای استعمارگرانی که از نقاط دیگر آمده‌اند. تأکید می‌کنیم که حق بازگشت، حق مقدسی است که با گذر زمان از بین نمی‌رود. تأکید می‌کنیم که از ذره‌ای از خاک فلسطین چشم‌پوشی نمی‌کنیم و مسئله فلسطین همچنانکه مسئله اول جهان اسلام است؛ همینطور باقی خواهد ماند.

وی افزود به سوریه، یمن و عراق مزدور ارسال کردند و این کشور را ویران کردند. میان عشایر و مردم در دیگر نقاط منطقه اختلاف افکنده‌اند تا بتوانند آسانتر بر قدس سیطره پیدا کنند. وحدت ما قدرت است و ما وقتی قدرتمند هستیم که متحد باشیم.

انس عبدالنور دبیر کل علمای مقاومت در اوگاندا

«انس عبدالنور» دبیرکل علمای مقاومت در اوگاندا، نیز در سخنرانی خود در روز نخست اجلاس از وضعیت جهان عرب به دلیل ائتلاف با نیروهای غربی جهت حفظ مناصب خود انتقاد کرد و گفت که امروز وضعیت به گونه‌ای شده که مسلمان مقابل مسلمان قرار گرفته و قتل و کشتار و آوارگی همه‌جای منطقه را فرا گرفته است.

عبدالنور با بیان اینکه مسئله اول جهان اسلام، مسئله فلسطین است، آن را مسئله اول انسانیت و همزمان مسئله مسلمانان و مسیحیت دانست و گفت که قبول ظلم اشغالگری و تجاوزات مکرر رژیم صهیونیستی به فلسطین و ملت آن از جانب برخی سران عرب، مصیبت بزرگی برای منطقه است.

این مقام سودانی با اشاره به پیروزی‌های مقاومت حزب‌الله از سال 2000 به این سو گفت، به کوری چشم کسانی که از اسرائیل حمایت میکنند، مقاومت بعد از سالها ظلم اسرائیل، وارد میدان شد و پیروزی‌های خوبی به دست آورد.

او با اشاره به اوضاع فعلی منطقه گفت: مردم در امت اسلامی به این اعتقاد رسیده‌اند که تکفیر به اسم اسلام مردم را در عراق، سوریه و یمن و حتی لیبی کشته در حالی که اسلام از چنین امری بریء است.

عبدالغنی شمس الدین عضو هیات علمای مسلمان در مالزی

«عبدالغنی شمس الدین» عضو هیات علمای مسلمان در مالزی نیز با انتقاد از سیاست‌های استعماری غرب و سیاست‌های رژیم صهیونیستی گفت که تاش برای انتشار اطلاعات درست و دقیق از قدس و مسجدالاقصی در شبکه های اجتماعی دفاع از حقوق امت در برابر اشغالگری اسرائیل است.

شمس الدین مانند دیگر سخنرانان اجلاس بر حق بازگشت آوارگان فلسطین تأکید کرد و گفت که تلاش برای کمک به آوارگان به آنان کمک میکند تا حقوق خود را بازیابند.

به گفته شمس الدین کسانی که در مقابل رژیم صهیونیستی و اعرابی که صهیونیست شده‌اند و اسرائیل را کمک می کنند،‌برادران مقاومت ما هستند و ما در کنار آنان ایستاده‌ایم.

اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس

با تشریح راهبرد 4 بخشی حماس در اجلاس علمای مقاومت؛ هنیه: رژیم صهیونیستی در صدسالگی نیست که حضور خود را جشن بگیرد

«اسماعیل هنیه» در پیامی تصویری به اجلاس، با اشاره به زیبایی شعار اجلاس در صدمین سالروز صدور بیانیه بالفور برای اشغال فلسطین گفت: مسئله خودش گویاست؛ فلسطین از وعده بالفور تا وعده الهی. این کنفرانس مسئله فلسطین را دوباره به رأس توجهات مردم و سران امت اسلامی بازمیگرداند.

این اجلاس که در خاک لبنان و در بیروت، پایتخت مقاومت برگزار می‌شود، بار دیگر به همه دوستداران فلسطین یادآوری می‌کند که آرمان فلسطین مسئله اول جهان اسلام است.

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس گفت: ما در برابر دو رویکرد قرار داریم. اول، جانبداری قدرتهای بزرگ در گذشته و امروز از رژیم صهیونیستی در مقابل مردم مظلوم فلسطین است که خود نشان‌دهنده میزان ظلمی است که به مردم ما می‌رود. استعمارگران تلاش کردند با سایکس پیکو و بیانیه بالفور کمر امت اسلامی را بکشند. این مقدار جانبداری از اسرائیل جای بسی ناراحتی است حال آنکه صدها هزار نفر شهید شدند و میلیون‌ها نفر از مردم فلسطین در نتیجه بیانیه شوم بالفور آواره شدند.

در مقابل رویکرد اول، رویکرد روشن مقاومت وجود دارد که در آن آزادگان جهان در کنار ملت فلسطین ایستادند و از انقلاب فلسطین و انتفاضه‌های آن حمایت کردند.

این رویکرد حامل پیام روشنی است و آن این است که دشمن را به رسمیت نمی‌شناسیم و سلاح را زمین نمی‌گذاریم و به مقاومت ادامه می‌دهیم.

ما امروز در سایه تحولات کنونی با چالش‌ها و فرصت‌هایی قرار داریم. چالشها ادامه اشغالگری در خاک فلسطین است. اصل مشکل در فلسطین و منطقه، وجود این رژیم است. چالش دیگر این است که ما در فلسطین دچار دودستگی و اختلافات هستیم. این از چالشها و مشکلات ماست که برخی از فرزندان فلسطین سراغ گزینه سازش رفتند اما نتیجه این رویکرد، نتیجه دردناکی برای مردم و آرمان فلسطین بوده و هست.

چالش دیگری که با آن دست و پنجه نرم می‌کنید، وضعیت دشوار و کشمکش موجود در منطقه است که مردم درگیر آن هستند و جای مسئله فلسطین را به نوعی گرفته است. ما باید برای حل این چالش‌ها راهبردی تعیین کنیم و بدانیم که گزینه مقاومت، گزینه‌ای راهبردی است تا اعتبار به آرمان فلسطین و مبارزات مردم بازگردد.

گزینه‌هایی که ما در پیش داریم اول، حمایت از گزینه مقاومت است. مقاومت بهترین و نزدیک‌ترین گزینه به موفقیت است. دوم، تلاش برای اتحاد گروه‌ها و مبارزان فلسطینی و پایان دادن به دودستگی و همچنین متحد کردن کرانه باختری و غزه است. حماس آشتی ملی را آغاز کرده و از آن عقب‌نشینی نخواهد کرد.

هنیه گفت، امروز می‌توانیم بگوییم که اختلاف و دودستگی را پشت سر خود گذاشته‌ایم و به سمت آشتی ملی حرکت می‌کنیم و از این راه بازنخواهیم گشت. انتخابات ریاستی و پارلمانی برگزار خواهد شد و مردم در آن شرکت خواهند کرد.

ما خواستار بازسازی سازمان آزادی‌بخش فلسطین هستیم تا همه گروه‌های فلسطینی از جمله جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) بتواند در آن حضور داشته باشند.

سومین هدف از آشتی ملی، رسیدن به برنامه مشترک ملی و راهبردی است که بتوان با آن بر اشتراکات گروه‌های فلسطینی تأکید کرد و در کرانه باختری و غزه دولت فلسطین حاکم شود بدون اینکه شهرک‌های اسرائیل در آن باشد همچنانکه هیچ گاه دشمن اسرائیلی به رسمیت شناخته نخواهد شد.

همچنین باید با کشورهای عربی و اسلامی پل‌های ارتباطی برقرار کرد. سیاست ما سیاست باز با همه کشورهاست. فلسطین مسئله‌ای است که می‌تواند اقشار مختلف کل امت اسلامی و عربی را متحد کند. ما امروز رابطه قوی با جمهوری اسلامی ایران و مصر و لبنان و ترکیه و قطر داریم. ما دنبال روابط صحیح با عربستان و اردن هستیم. این مایه قدرت ما خواهد بود. مسئله فلسطین همیشه مایه اتحاد بوده نه اختلاف. ما بر این اساس عمل خواهیم کرد و تقویت این روابط با این کشورها را ادامه خواهیم داد.

امیدواریم که سوریه باثبات و امن شود تا بتواند نقش تاریخی خود را در قبال فلسطین ایفا کند. ما خواستار این هستیم که دنیای عربی و اسلامی یکپارچه شود تا بتواند از آرمان فلسطین حمایت کند. ما اینجا با روشنی اعلام میکنیم که هر طرحی که حق مردم را نادیده بگیرد، موفق نخواهد شد.

تقویت مسئله فلسطین در جامعه بین‌المللی راهبردی دیگر ماست که تلاش می‌کنیم که در جوامع اروپایی و غربی که در چنبره صهیونیسم است، مسئله فلسطین مطرح شود.

این راهبرد جامع که بر اساس (1) حمایت از مقاومت، (2) حمایت از وحدت، (3) حمایت از آشتی ملی و (4) ایجاد پل‌های ارتباطی با دیگر کشورهاست، راهبرد فعلی ماست.

ما در کنار این راهبرد و مسائل، از قدرت ایمان و اراده برخورداریم و بر اساس آن در صدسالگی بیانیه بالفور میگوییم که صهیونیست‌ها در صدسالگی دیگر نیستند که حضور خود را جشن بگیرند. مقاومت امروز در وضعیت بسیار خوبی است و قدرت خوبی در غزه انباشته کرده همچنانکه دشمن اسرائیلی را در سه جنگ اخیر ناکام گذاشته است.

شیخ نعیم قاسم معاون دبیر کل حزب‌الله لبنان

«شیخ نعیم قاسم» معاون دبیر کل حزب‌الله لبنان نیز در این اجلاس اعلام کرد که آمریکا در وضعیتی نابسامان است و این وضعیت را در سوریه می‌توان دید. ما تأکید میکنیم که مایه افتخار ماست که در رأس محور مقاومت باشد چرا که مسئله فلسطین را زنده کرد و مسیر استعماری [غرب] در منطقه را منحرف کرد و جمهوری اسلامی ایران امام خمینی و امام خامنه‌ای مایه افتخار ماست که مقابل آمریکا و اسرائیل ایستاده و از حقوق ما دفاع میکند.

من به مردم ایران درود می‌فرستم که در نوک پیکان مقاومت و مبارزه با رژیم صهیونیستی است. مقاومت با معادله طلایی «ملت، ارتش و مقاومت» لبنان را به لبنانی قوی تبدیل کرده است. مقاومت سبب انتخابات رئیس جمهوری قوی برای لبنان شده و در سایر امور لبنان کمک کرده است.

تهدیدهای اسرائیل ما را از ادامه مقاومت بازنمیدارد و مقاومت زندگی ما و فرزندان ماست. مقاومت هیچگاه و در تحت هر شرایطی که باشد از خاک خودش صرف نظر نمی‌کند.

فارس

پربیننده ترین خبرها