توافق ایران و پاکستان برای پیگیری و استقرار صلح در افغانستان

توافق ایران و پاکستان برای پیگیری و استقرار صلح در افغانستان
چهارشنبه 10 آبان 1396 - 23:06

وزارت امور خارجه پاکستان چهارشنبه شب در بیانیه ای اعلام کرد که تهران و اسلام آباد در نشست مشورتی غیر رسمی با گفت و گو درباره وضعیت منطقه در جهت پیگیری تحقق صلح پایدار در افغانستان با راهکارهای سیاسی توافق کردند.

العالم ـ آسیا

بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه پاکستان، دور نخست مذاکرات تهران و اسلام آباد در سطح مدیران کل وزازتخانه های امور خارجه دو کشور در پایتخت پاکستان برگزار شد.
در این مذاکرات، دو طرف برای دستیابی به صلح و ثبات در کشور همسایه افغانستان توافق کردند.
این دیدار به سرپرستی منصور احمد خان مدیر کل (افغانستان) در وزارت امور خارجه پاکستانی و رسول اسلامی مدیرکل آسیای غربی وزارت امورخارجه ایران برگزار شد.
دو طرف در این دور از مذاکرات درباره حمایت پاکستان و ایران از تحقق صلح در افغانستان و تلاش جامعه بین المللی برای دستیابی به صلح پایدار، ثبات و پیشرفت در افغانستان گفت و گو و تبادل نظر کردند.
بیانیه وزارت امور خارجه پاکستان افزود: دو طرف با تاکید بر اینکه راه حل نظامی برای پایان جنگ در افغانستان وجود ندارد، بر ضرورت اتخاذ شیوه و اقدام سیاسی قابل اعتماد برای حل و فصل جنگ در این کشور تاکید کردند.
بر این اساس، با توجه به اینکه تروریسم تهدیدی جدی برای صلح جهانی و منطقه ای است، دو طرف تاکید کردند که تهدیداتی نظیر گسترش تروریسم و ​​خشونت در افغانستان، افزایش تولید مواد مخدر و قاچاق مواد مخدر و گسترش فعالیت داعش،چالشی برای افغانستان و همسایگان است.
در مذاکرات تهران و پاکستان بر ضرورت اقدام هماهنگ و همکاری دو دولت برای مبارزه با تروریسم، مدیریت مرز و مبارزه با تولید و قاچاق مواد مخدر و بازگشت پناهندگان افغانستانی به کشورشان تاکید شد.
دراین نشست همچنین درباره اتخاذ راهکارهایی برای تقویت همکاری های اقتصادی منطقه ای و افزایش ارتباط بین کشورهای منطقه بحث و تبادل نظر شد.
این نخستین دور مذاکرات دوجانبه ایران و پاکستان درباره صلح و امنیت منطقه بود که با تمرکز بر وضعیت در افغانستان برگزار شد.
طرف ایرانی و پاکستانی در این دیدار توافق کردند که این نشست ها به عنوان بخشی از تعهد طرفین جهت استقرار صلح، ثبات و پیشرفت در افغانستان و منطقه تداوم یابد.

پربیننده ترین خبرها