رواج قراردادهای موقت کار با حکم دیوان عدالت اداری

رواج قراردادهای موقت کار با حکم دیوان عدالت اداری
پنج‌شنبه 11 آبان 1396 - 13:58

رئیس کانون عالی انجمن صنفی کارگران گفت: کارفرمایان با تفسیر نادرست از این تبصره و دریافت حکم از دیوان عدالت اداری، قراردادهای موقت را رواج دادند.

العالم-ایران/سیاسی

برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر در شب گذشته به موضوع بررسی وضعیت قراردادهای موقت کار و ناامنی شغلی اختصاص داشت که با حضور اسماعیل ظریفی آزاد مدیر کل روابط کار وزارت کار و غلامرضا عباسی رئیس کانون انجمن صفنی کارگران و اصغر آهنی ها نماینده کارفرمایان به عنوان مهمان تلفنی مورد بررسی قرار گرفت.

غلامرضا عباسی رئیس کانون انجمن صنفی کارگران گفت: جریان های کارگری با قرارداد موقت مشکل دارند چراکه منتج به ناامنی شغلی نیروی کار شده است.

وی با بیان اینکه از زمان اجرای قانون کار در سال 69 ما با یک قرار داد موقت کارگری مواجه شده ایم که یک ناامنی شغلی ایجاد کرده است ادامه داد: در صورتیکه قوانین کامل اجراشود، از معضلات کاسته می شود بنابراین قانون کار در کشور وجود دارد بنابراین نحوه اجرای آن مهم است.

عباسی با اشاره به ماده 7 قانون کار که به موضوع قرادادهای کار پرداخته است گفت: کارفرمایان با تفسیر نادرست از این تبصره و دریافت حکم از دیوان عدالت اداری، قراردادهای موقت را رواج دادند.

رئیس کانون عالی انجمن صنفی کارگران،گفت: یکی دیگر از مواد قانون کار مرتبط با قراردادهای کار  اجرای آن مغفول مانده ماده 10 این قانون است به نحوی که بر اساس این ماده صراحتا اعلام شده که قرارداد کار باید در 4 نسخه تنظیم شود و هر نسخه در اختیار تشکل کارگری، کارگر، کار فرما و وزارت کار قرار گیرد.

عباسی افزود: متاسفانه امروز شاهد هستیم در کارهای دارای ماهیت مستمر مانند شرکت‌های خودروسازی نیز با کارگران قراردادهای موقت منعقد می شود که این ظلم در حق کارگران است.  

وی با اشاره به سه نوع اشتغال دائم، غیر مستمر و پروژه ای در کشور گفت: با احتساب کارگران پنهان که در لیست تامین اجتماعی حضور ندارند در حال حاضر حدود 16 میلیون نفر کارگر به طور مستقیم در کشور فعالیت می‌کنند؛ وقتی کارگری 3 ماه در یک کارخانه کار می کند و بعد اخراج می شود این موضوع انگیزه کارگر را برای کار و تولید باکیفیت کاهش می دهد.

در این برنامه اصغر آهنی ها نماینده کارفرمایان در ارتباط تلفنی درباره قراردادهای سفید امضا و موقت گفت: امنیت در کار و قرارداد موقت دو بحث مجزاست.  قانون کار اشکالات زیادی دارد به طوریکه مجلس هم مصوب کرد که اشکالات برطرف شود. دو تبصره در قانون کار و دو تبصره در قانون رفع موانع اضافه شد. برای کارهای موقت در کارهای که جنبه غیر مستمر دارد باید به تایید هیئت وزیران برسد که در 27 سال گذشته این کار انجام نشده است.

وی با بیان اینکه در تبصره دو در کارهایی که طبیعت مستمر دارد در صورتیکه در قرارداد ذکر نشود دست کارفرما را بازگذاشته است افزود: در این امر اگر وزارت کار بعد از 27 سال آیین نامه ای نداده تعیین شده که آیین نامه ارائه دهند که آقای ظریفی آزاد گفته اند به یافته هایی رسیده ایم که می توانیم به استنباط برسیم.

آهنی ها در ادامه گفت: ما موظف هستیم حول قانون کار حرکت کنیم. ما در تبصره یک برای کارهای غیرمستمر گفته اند آیین نامه ننویسید که این درست نیست. اگر تحول اساسی ایجاد نشود قانون را نمی توان عوض کرد. قانون فعلی اشکال دارد و برای عوض کردن قانون کار باید تبصره ها را درست تنظیم کرد. 

 مدیر کل روابط وزارت کار نیز گفت: با توجه به اینکه 90 درصد قراردادها موقت هستند، این قراردادها به کارفرما این امکان را می دهد که کار را به گونه ای که بخواهد اداره کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،اسماعیل ظریفی آزاد مدیرکل روابط وزارت کار دیگر مهمان برنامه با بیان اینکه بالای 90 درصد قراردادهای ما قرارداد موقت هستند، گفت: این قراردادها این امکان را به کارفرما می دهد که می تواند کار را به هرگونه ای که بخواهد اداره کند. در اکثر نقاط دنیا قرارداد موقت دارند و کشورهای معدودی مثل کشور ما قراردادهای موقت بدون ثبت دارند.

 او درباره ریشه اینکه چرا قراردادهای موقت به این گونه گسترش پیدا کرده است، افزود: اجرای قانون یا به تعبیری تفاسیر و استنباط  مجریان قانون در دامن زدن به قراردادهای موقت و عدم محدودیت آن نقش داشته و با این حال نحوه قانونگذاری در سال 69 و قبل از آن نیز بی تاثیر نبوده است و یک خلا قانونی ایجاد کرده است که استنباط های مختلفی می توان از تبصره یک و دو ماده 7 قانون کار داشت کما اینکه دیوان عدالت اداری به عنوان مرجعی که در این حوزه حرف آخر را می زند، سال ها پیش در سال  1378و متعاقب آن در آرای متعددی که هیئت عمومی دیوان عدالت اداری صادر کرده، امکان انعقاد قرراداد موقت را در کارهایی با ماهیت مستمر تثبیت کرده است.

بنابراین ما هم خلا قانونی داریم و تفاسیر و استنباط های مختلفی از قانون شده است و وضعیتی به وجود آمده که از حالت تعادل خارج شده ایم. ما در این زمینه اقداماتی انجام داده ایم و سعی کرده ایم قراردادهای موقت را محدود کنیم.

مدیرکل روابط وزارت کار گفت: در حال حاضر و در وضعیت اقتصادی فعلی آخرین اقدام تشکیل کمیته فرعی برای شورای عالی کار این است که ماموریت دارد آیین نامه تبصره یک ماده 7 را  تدوین کند. در دو جلسه ای که داشته ایم پیشرفت خوبی داشته ایم. بین گروه کارگری و کارفرمایی توافق شده است که آیین نامه تبصره یک ماده 7 تدوین شود و به تصویب دولت برسد. گروه کارفرمایی معتقد است همانطور که نص قانون می گوید آیین نامه برای کارهای غیر مستمر باشد. تبصره ماده یک نیز می گوید آیین نامه برای کارهای غیرمستمر باشد که تاکید جامعه کارفرمایان نیز همین است.
ظریفی آزاد ادامه داد: گروه کارگری معتقد است بر اساس اولویت عقل حکم می کند برای کارهای مستمر که انطباق بیشتری با قراردادهای دائم هم دارند این کار عملی شود. درباره اصل آیین نامه توافق وجود دارد اما اینکه آیین نامه شامل کارهای مستمر و غیرمستمر باشد قرار شد هم کارفرما، هم اتحادیه کارگری هم دولت نظرات خود را مکتوب کنندو تا حصول نتیجه این کار ادامه خواهد داشت و فکر می کنم تا پایان سال به نتایج خوبی برسیم.
 او افزود: مجلس و دولت و دیوان عدالت اداری در این باره همکاری می کنند و برای حل این مشکلات باید بیش از همه مجلس وارد شود. 

 ظریفی آزاد در پاسخ گفت: ماجرای تبصره 1 و 2 این است که. ماده هفت تعریف قانون کار است. تبصره یک کاری است که در دنیا برای محدو کردن قرارداد می کنند مثلا در کارهای پروژه ای این کار انجام می شود. تبصره یک ماده هفت می گوید حداکثر کار در کارهای غیر مستمر باید مشخص شود.تبصره دو ماده هفت می گوید: وقتی کار مستمر است و تازمانی که کارگاه وجود دارد کارگران هم هستندکه در صورتیکه که ذکر مدت نشود قراداد مستمر تلقی می شود. مفهوم مخالفت ماده دو تبصره این است که انعقاد قرارداد موقت در کارهای مستمر مجاز است.  
 ظریفی گفت: دولت باید به گونه ای سیاست گذاری کند که تعادل بین دوطرف برقرار باشد که در حال حاضر تعادل به هم خورده است. هر مدیری می خواهد بهترین مدل را داشته باشد و دستش باز باشد و کارگران نیز به دنبال امنیت شغلی هستند که دولت باید هم به دنبال امنیت باشد هم انعطاف که باعث ایجاد تعادل می شود.

 او افزود: ما باید در قانون کار به تعادل برسیم که در حال حاضر در نقطه تعادل نیسیتم که با سیاست گذاری درست می توان به نقطه تعادل رسید. 

مهر

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها