گاردین: قطر و عربستان به مخالفان سوریه سلاح می دهند

گاردین: قطر و عربستان به مخالفان سوریه سلاح می دهند
جمعه 18 فروردين 1391 - 14:38

يک روزنامه انگليسي از تحرکات محرمانه برخي کشورهاي عربي حاشيه خليج فارس از جمله قطر و عربستان سعودي، براي رساندن سلاح به مخالفان داخل سوريه خبر داد.

به گزارش روز جمعه پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، روزنامه "گاردین" امروز نوشت: برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و مخالف نظام بشار اسد، درحال فعالیتهای محرمانه برای حمایت مستقیم تسلیحاتی از مخالفان سوریه هستند، چراکه آنها با مخالفتهای بین المللی در این زمینه مواجه شده اند.

گاردین نوشت: "کشورهای غربی از عربستان سعودی و قطر خواسته اند که به شورشیان در سوریه سلاح نرسانند چراکه این امر موجب ناکام گذاشتن تلاشهای سازمان ملل متحد برای پایان بحران این کشور می شود".

گاردین ادامه داد: "این درخواست پس از افزایش نگرانی ها از آمادگی کشورهای ثروتمند عربی منطقه برای رساندن سلاح به مخالفان سوریه مطرح شده است".

این روزنامه انگلیسی نوشت: "مسئولان دولت انگلیس اکنون هیچ دلیلی نمی بینند که کشورهای عربی منطقه به صورت گسترده سلاح به دست مخالفان سوریه برسانند؛ ولی برخی منابع عربی تأکید دارند که دولت سعودی در قبال اقدام برخی سرمایه داران سوری در کشورهای عربی برای جمع آوری پول جهت خرید سلاح و قاچاق آن به سوریه از طریق لبنان، چشم پوشی کرده است".

گاردین به نقل از این منابع عربی خاطرنشان کرد: "برخی شخصیت های بارز مخالف سوریه مذاکراتی را با مسئولان اطلاعاتی سعودی در اروپا و ترکیه برای بررسی نیازهای خاص خود برگزار کرده اند".

گاردین همچنین فاش کرد، قطر برنامه ای گسترده را برای ارسال سلاح های پیشرفته از جمله موشک های ضد سپر و ضد هواپیما به ارزش ده ها میلیون دلار برای مخالفان سوریه تدارک دیده است.

این روزنامه انگلیسی به نقل از یک منبع در دوحه پایتخت قط نوشت: این برنامه بسیار بزرگ با مخالفتهای بین المللی مواجه شده است؛ ولی قطر برای اجرای کامل آن در انتظار است تا ظرف 6 ماه آینده اوضاع سوریه به سوی جنگ داخلی فراگیر پیش برود.

گاردین تأکید کرد: توافق کشورهای حاشیه خلیج فارس برای کمک مالی به شورای ملی سوریه برای پرداخت حقوق (به عناصر مسلح)، به معنای سرپوشی برای خرید سلاح و رساندن آن به دست مخالفان است.

این روزنامه به نقل از یک مخالف سوری که نخواست نامش فاش شود، تأکید کرد: "فرماندهان ارتش آزاد سوریه (مخالفان مسلح) در استانبول در انتشار دریافت سلاح هستند .. اکنون عملا از طریق برهان غلیون (رییس گروه مخالفان سوریه در استانبول موسوم به شورای ملی) پولهایی (بین عناصر مسلح) در درعا و دمشق تقسیم شده است".



دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها