سازمان ملل: داعش بیش از 700 عراقی را در عملیات آزادسازی موصل اعدام کرد

سازمان ملل: داعش بیش از 700 عراقی را در عملیات آزادسازی موصل اعدام کرد
پنج‌شنبه 11 آبان 1396 - 22:02

خبرگزاری فرانسه پنجشنبه شب به نقل از یک مقام سازمان مل متحد گزارش کرد: گروه تروریستی داعش در جریان عملیات آزادسازی شهر موصل واقع درشمال عراق، 741 غیرنظامی عراقی را اعدام کرده است.

العالم-عراق

 «زید رعد الحسین» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در گزارش خود همچنین آورده است: حدود 2 هزار و 521 غیر نظامی در موصل کشته شده اند که بیشتر آنان در جریان درگیری گروهک تروریستی داعش و نیروهای ارتش عراق کشته شده اند.

داعش از سال 2014 موصل دومین شهر بزرگ عراق را به عنوان آنچه این گروه مرکز خلافت می نامید، اشغال کرد.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد تاکید کرد، این گزارش شامل موارد دیگری مانند: گواهی شاهدان عینی، ربایش گروهی غیر نظامیان، استفاده از مردم غیر نظامی عراق به عنوان سپر انسانی، حملات بی هدف داعش به مناطق مسکونی و نیز حمله به غیرنظامیانی می شود که در صدد فرار از موصل بوده اند.

«یان کوبیچ» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در عراق نیز در این باره گفت، این گزارش ضمن تایید شواهد مربوط به جنایت های داعش علیه غیر نظامیان، تاکید کرد: با وجود آن که داعش موصل را به عنوان مرکز خلافت خود قرار داد، اما در واقع این گروه عامدانه در صدد تخریب این شهر بود.

این گزارش از مقام های بغداد خواست، درباره برخی از ادعاها درباره نقض حقوق بشر از سوی نظامیان عراقی در عملیات آزادسازی موصل تحقیق کند.

عملیات آزاد سازی شهر موصل از اشغال تروریست های داعش از 26 مهرماه 95 (17 اکتبر 2016) آغاز شد و نیروهای امنیتی مشترک عراق توانستند در پنجم بهمن ماه 95 (24 ژانویه 2016) ساحل چپ (شرق) موصل را به طور کامل آزاد کنند.

حیدر العبادی نخست وزیر عراق در یکم اسفندماه 95 (19 فوریه 2017) نیز آغاز عملیات جدید «ای نینوا ما می آییم» را برای آزادی ساحل راست (غرب) موصل اعلام کرد.

سرانجام نیروهای عراقی در 19 تیرماه 96 ( 10 جولای 2017) از آزادی کامل موصل خبر دادند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها