پيشنهاد مقام های كردستان عراق برای استقرار نيروی مشترك با ارتش عراق در مرزهای تركيه

پيشنهاد مقام های كردستان عراق برای استقرار نيروی مشترك با ارتش عراق در مرزهای تركيه
جمعه 12 آبان 1396 - 02:17

مقام های منطقه کردستان عراق روز پنجشنبه پیشنهاد کردند یک نیروی مشترک از این منطقه و ارتش عراق در مرزهای ترکیه مستقر شود و ائتلاف بین المللی تحت فرمان آمریکا نیز در این طرح مشارکت داشته باشد تا اختلافاتی که میان کردستان و دولت مرکزی عراق به وجود آمده است پایان یابد.

این پیشنهاد ساعاتی پس از آن مطرح شد که ارتش عراق تهدید کرد عملیات نظامی خود را بر ضد نیروهای کرد از سر خواهد گرفت.
بغداد کردهای منطقه کردستان را متهم کرده است تلاش می کنند انتقال کنترل ایستگاههای مرزی کردستان عراق به نیروهای عراقی را به تعویق بیندازند و از مذاکرات برای تقویت مواضع خود استفاده کنند.
پس از برگزاری همه پرسی جدایی منطقه کردستان عراق، ارتش عراق  به دستور حیدر العبادی نخست وزیر این کشور عملیاتی ناگهانی  بر ضد نیروهای کرد انجام داد.
از بیش از یک هفته پیش نیروهای ارتش عراق و پیشمرگه های کرد برای پایان دادن به مناقشه ای که آنها را روبروی هم قرار داده است با یکدیگر مذاکره می کنند.
به گزارش خبرگزاری رویترز از بغداد، مسئولان نظامی کردستان عراق تاکید می کنند پیشنهاد استقرار نیروی مشترک در مرزهای ترکیه  در قالب یک رشته تدابیر با هدف کاهش تنشهای کنونی مطرح شده است. در این تدابیر برقراری آتش بس در تمام خطوط جبهه، ادامه عملیات نظامی بر ضد گروه داعش و استقرار نیروی مشترک کردستان و ارتش عراق در مناطق مورد مناقشه کردستان پیش بینی شده است.
طبق بیانیه ای که مقامات کردستان عراق روز پنجشنبه منتشر کردند، دولت منطقه ای کردستان ابراز امیدواری کرده است در تمام جبهه ها 
آتش بس برقرار شود، تنشها و ناامنی ها کاهش یابد و گفتگوی سیاسی با بغداد آغاز شود.
دفتر هماهنگ کننده سازمان ملل متحد در عراق روز پنجشنبه اعلام کرد از ابتدای مناقشه تا کنون بیش از یکصد و هشتاد و سه هزار غیرنظامی که اکثرشان کرد بودند در مناطق مورد مناقشه آواره شده اند.
به رغم مخالفت های شدید و فشارهای دولت مرکزی عراق، کردهای منطقه کردستان عراق بیست و پنجم سپتامبر درباره استقلال این منطقه از دولت مرکزی عراق همه پرسی برگزار کردند. منطقه کردستان در شمال عراق طبق قانون اساسی این کشور  مصوب سال دو هزار و پنج خودگردان است. اختلافات میان بغداد و کردستان عراق با برگزاری این همه پرسی در منطقه خودگردان کردستان که با حمایت اکثریت قاطع ساکنان این منطقه همراه شد، به اوج رسید.
 

پربیننده ترین خبرها