سیاستمدار سودانی: جنگ یمن را رها کنید، قبل از آنکه گرفتار شوید

سیاستمدار سودانی: جنگ یمن را رها کنید، قبل از آنکه گرفتار شوید
شنبه 13 آبان 1396 - 06:02

سیاستمدار مخالف دولت سودان و رئیس جریان «الاصلاح الان» از ائتلاف سعودی خوست تا جنگ علیه یمن را هر چه سریعتر قبل از آنکه در منجلاب آن گرفتار شوید، متوقف کند.

العالم-سودان

«غازی صلاح الدین العتبانی» سیاستمدار سابق سودانی از حضور ارتش سودان در جنگی که گفته می شود «اهداف سیاسی مشخصی ندارد»، انتقاد کرد.

وی ضمن انتقاد از همراهی سودان با عربستان در جنگ علیه یمن اعلام کرد که ائتلاف عربی ضد یمنی به سرکردگی عربستان خواست تا هر چه سریعتر این جنگ را متوقف کند.

سیاستمدار سابق سودان در گفت‎و‎گو با «سودان تریبون» تاکید کرد که «وارد شدن در جنگی که در آن سربازهای سودانی کشته می شوند آن هم بدون نظرخواهی از پارلمانی که رای مردم را دارد، جایز نیست.»

وی در ادامه افزود: «هر جنگی باید اهداف سیاسی مشخصی داشته باشد. اهداف سیاسی این جنگ چه است؟ هیج کس نمی داند. بنابراین ممکن است جنگ علیه یمن تا بی نهایت به طول بیانجامد زیرا اهداف مشخصی ندارد.»

سیاستمدار سودانی در سال 2013 پس از استعفا از منصب مشاور عمر البشیر رئیس جمهور سودان، حزب اپوزیسیون الاصلاح الان را تشکیل داد.

العتبانی گفت: ما به عربستان و دیگر کشورهای شرکت کننده در جنگ یمن نصیحت می کنیم که جنگ را هر چه سریعتر متوقف کنید و به گفتگو روی بیاورید و از این گرداب خارج شوید قبل از آنکه بلعیده شوید.»

ارتش سودان از 26 مارس سال 2015 تاکنون به درخواست عربستان سعودی در جنگ علیه یمن شرکت دارد.

خسارت سنگین نظامیان سودانی در خط مقدم جنگ ائتلاف سعودی با ارتش یمن و انصارالله و متقاعد نشدن سودانی‎ها از اهداف جنگ یمن، باعث شد که عمر البشیر رئیس جمهور سودان برای خروج نیروهایش تحت فشار شدید قرار بگیرد.

روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» چاپ لندن نیز اخیرا در یادداشتی با عنوان «تشدید فشارها بر عمر البشیر برای خروج نیروهایش از یمن» نوشت: این روزها اخبار مربوط به احتمال اقدام دولت سودان برای خروج نیروهای آن از یمن بیشتر شده است؛ بویژه پس از بروز مسائلی مانند «طولانی شدن دوره بحران یمن، عدم موفقیت عملیات طوفان قاطعیت در بازگرداندن مشروعیت به صنعا، افزایش شمار قربانیان در صفوف نظامیان سودانی حاضر در یمن و پایبندی عمر البشیر رئیس جمهور سودان به بی طرفی در بحران بین ائتلاف چهارگانه عربستان، امارات، مصر و بحرین با قطر که مورد رضایت هیچ کدام نیست.»

 

 

 

پربیننده ترین خبرها