بخش سوم اسناد ترور کندی منتشر شد

بخش سوم اسناد ترور کندی منتشر شد
شنبه 13 آبان 1396 - 07:18

آرشیو ملی آمریکا بخش دیگری از اسناد ترور جان اف کندی رئیس جمهوری اسبق این کشور را منتشر کرد.

العالم ـ آمریکا

خبرگزاری فرانسه گزارش داد، از حدود 676 سند دیگری که روز جمعه به وقت محلی منتشر شد، حدود 553 سند مربوط به فایل های محرمانه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) است که تا پیش از این توسط هیچ محقق و پژوهشگری رویت نشده بود.
به نوشته تارنمای هیل، اسناد جدید شامل تعقیب و دستگیری «لی هاروی اوسوالد» عامل ترور کندی است. وی چند هفته پیش از ترور به مکزیکوسیتی سفر کرده و با سفارت شوروی تماس گرفته بود. وی همچنین به سفارتخانه های شوروی و کوبا در مکزیکوسیتی رفته بود. ظاهرا او به دنبال گرفتن روادید از این سفارتخانه ها بود.
آرشیو ملی اعلام کرد که سایر اسناد نیز متعلق به وزارتخانه های دادگستری، دفاع و یکی از کمیته های مجلس نمایندگان است که درباره ترور کندی در 22 نوامبر 1963 در دالاس تحقیقاتی انجام داده بودند.
تحلیلگران می گویند که اسناد جدید احتمالا حاوی اطلاعات جدیدی نیست و نمی تواند به تئوری های توطئه پایان دهد.
این سومین مرحله از انتشار اسناد ترور کندی در سال جاری است. انتشار این اسناد طبق قانون 1992 انجام شده که بر اساس آن اسناد مربوطه باید تا 25 سال بعد از تاریخ آن مصوبه منتشر شود.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تا 26 آوریل 2018 (ششم اردیبهشت 1397) به سیا و اف.بی.آی فرصت داده است تا در مورد انتشار عمومی بقیه اسناد ترور کندی تصمیم گیری کنند. البته وی گفته که اسامی و آدرس افرادی که در اسناد به آنها اشاره شده و هنوز زنده هستند، منتشر نخواهد شد.
آرشیو ملی دو هزار و 891 سند را در 26 اکتبر (چهارم آبان ماه) و سه هزار و 810 سند را در 24 ژوئیه (دوم مرداد ماه) منتشر کرد.
کمیسیون «وارن» که درباره ترور کندی 46 ساله تحقیق می کرد، اعلام کرده بود که اوسوالد تفنگدار سابق نیروی دریایی آمریکا به تنهایی این ترور را انجام داده بود.
اوسوالد در سال 1959 به شوروی گریخت اما در سال 1962 به آمریکا بازگشت. وی دو روز بعد از ترور کندی، توسط مالک یک باشگاه شبانه به نام «جک روبی» کشته شد.
به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، نتیجه گیری نهایی این کمیسیون نتوانست به گمانه زنی ها درباره ترور سی و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا پایان دهد.
صدها کتاب و فیلم از جمله فیلم سینمایی 'JFK' ساخته اولیور استون درباره ترور جان اف کندی تولید شده که به تئوری های توطئه دامن زده و انگشت اتهام را به سوی شوروی و کوبا، مافیا و حتی لیندون جانسون معاون کندی دراز کرده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها