شبکه العالم بررسی می کند؛

پشت پرده استعفای حریری از نخست وزیری لبنان

پشت پرده استعفای حریری از نخست وزیری لبنان
شنبه 13 آبان 1396 - 15:21

سعد حریری نخست وزیر لبنان امروز شنبه از سمت خود استعفاء کرد که در این خبر به بیان پشت پرده های استعفای حریری می پردازیم.

العالم _ لبنان

سعد حریری نخست وزیر لبنان امروز شنبه از سمت خود استعفاء کرد استعفای حریری دقیقا بلافاصله بعد از دو سفر  متوالی وی به عربستان سعودی و دیدار با مسئولان این کشور اعلام شده است که در این اقدام شاهد دخالت مستقیم عربستان سعودی هستیم.

 سعودی ها در روزهای گذشته تبلیغات گسترده‌ای را با هدف تحریک حریری علیه مقاومت به راه انداخته بودند و برخی منابع خبری اطلاع دادند که در دیدار های حریری با سعودی ها وی حتی در صورت عدم پذیرش طرح های فتنه انگیز سعودی ها تهدید ترور وی را مطرح کرده‌اند.

«امین حطیط» در گفتگو با شبکه العالم گفت که الحریری از سوی عربستان سعودی بسیار در معرض فشار قرار داشت و حتی به وی اجازه ندادند استعفای تشریفاتی و معمول را از کشورش تقدیم نماید.

نیروی بازنشسته ستاد ارتش لبنان تصریح کرد: استعفای الحریری سبب توقف برگزاری انتخابات می شود.

«نزیه منصور» نماینده سابق پارلمان لبنان در گفتگو با شبکه خبری العالم  تصریح کرد که الحریری در زمان نخست وزیری اش تصمیم داشت حاشیه فعالیتی محدود داشته باشد که این مساله ناخشنودی عربستان سعودی را به همراه داشت.

نماینده سابق پارلمان لبنان تاکید کرد که حزب الله عامل امنیت و ثبات لبنان است


«قاسم قصیر» روزنامه نگار و نویسنده لبنانی در گفتگو با شبکه خبری العالم اظهار کرد که استعفای الحریری بدون تردید تصمیم سعودی است.

«قاسم قصیر» افزود که به نظر می رسد یک طرح سعودی برای منفجر ساختن اوضاع لبنان وجود دارد.

قصیر افزود که استعفای الحریری پیامی از عربستان سعودی است که بگوید قادر به کنترل اوضاع لبنان است.

قصیر در ادامه تاکید کرد: استعفای الحریری پیامی از عربستان سعودی است که بگوید قادر به کنترل اوضاع لبنان است؛ این استعفا با دستور مستقیم ریاض بوده است،تصمیم سعودی انتقال درگیری به لبنان است.

وزیر دادگستری لبنان هم در خصوص استعفای سعد حریری اظهار داشت: استعفای الحریری بسیار مشکوک است.

قصیر گفت که استعفای الحریری تصمیم سعودی برای انتقال درگیری به لبنان بوده است و برای مهار این شوک باید مشاوره هایی سریع انجام شود.

قاسم افزود: استعفای الحریری خدمت به طرحی از خارج لبنان است.


خبرنگار العالم در لبنان گزارش داد که الحریری چند روز پیش به نزدیکانش گفته بود که می خواهد به کارش در منصب نخست وزیری ادامه دهد.

خبرنگار العالم در لبنان گفت که حزب الله تا زمان حاضر هیچ واکنشی به این مساله از دخود نشان نداده است.

خبرنگار العالمگزارش داد که نبیه بری رییس مجلس لبنان سفرش به القاهره را نیمه تمام گذاشت و به لبنان بازمی گردد.0


یونس عوده خبرنگار لبنانی گفت که این استعفا در چارچوب تلاش برای ایجاد بهانه جهت هدف قرار دادن مقاومت و لبنان صورت گرفته است.

یونس عوده گفت که استعفای الحریری نشان داد عربستان سعودی خواستار ثبات لبنان نیست.

عوده افزود که عربستان به الحریری اجازه بازگشت به لبنان را نمی دهد.


حسین شیخ الاسلام مشاور وزیر امور خارجه ایران در گفتگو با العالم گفت: استعفای الحریری ناشی از حکمت نیست؛ آمریکا و عربستان سعودی با بحران زنده اند، ثبات از طریق همکاری میان تمام طرف های لبنانی، تحقق خواهد یافت. 

وی افزود:استعفای الحریری نویدبخش خیر برای لبنان نیست، آمریکا، الحریری را هدفی برای ایجاد دشمنی ضد محور مقاومت قرار داده است.


علی الامین گفت که بهای بحران موجود را لبنان، خواهد پرداخت که تحولاتی وجود دارد که شامل تهدیدهای اسراییلی تا مواضع آمریکا درباره مجازات ضد حزب الله است. 

الامین افزود: استعفای الحریری نشانه تحولات داخلی و خارجی درباره لبنان است که لبنان در معرض تحولاتی است که یکی از مهمترین آن بحران تشکیل دولت است.

وی گفت: لبنان در سایه اوضاع اقتصادی و سیاسی فعلی وارد بحران حکومتی می شود که از سالها قبل منازعه و اختلاف منطقه ای وجود داشته است. 

پربیننده ترین خبرها