فرافکنی سعودی ها پس از حمله موشکی یمن؛

ائتلاف سعودی ایران را به اعلان ضمنی جنگ به عربستان متهم کرد

ائتلاف سعودی ایران را به اعلان ضمنی جنگ به عربستان متهم کرد
دوشنبه 15 آبان 1396 - 12:23

ائتلاف سعودی دو روز پس از اصابت موشک بالستیک یمنی به پایگاه هوایی ملک خالد ریاض که ازسوی یگان موشکی ارتش و کمیته های مردمی یمن صورت گرفت، ایران را به اعلان ضمنی جنگ به پادشاهی عربستان متهم کرد.

العالم ـ عربستان سعودی

دو روز پس از حمله موشکی ارتش و کمیته های مردمی یمن به پایگاه هوایی عربستان در ریاض، ائتلاف سعودی، ایران را به اعلان ضمنی جنگ به پادشاهی عربستان متهم و اعلام کرد که واکنش مقتضی به تهران را حق ریاض می‌داند.

به دنبال ملتهب شدن اوضاع داخلی عربستان سعودی که پس از دستگیری شمار زیادی از شاهزادگان، مسئولان و تجار در این کشور رخ داده است و از سویی ناکامی ریاض در رسیدن به اهداف خود در جنگ با مردم یمن و حمله موشکی به پایگاه هوایی در پایتخت عربستان،  مسئولان این کشور به فکر فرافکنی و نشانه رفتن انگشت اتهام به سوی ایران افتاده اند تا اینگونه خود را از فشارهای داخلی برهانند.

در همین خصوص ائتلاف سعودی بامداد دوشنبه (15 آبان/ ۶ اکتبر) در اقدامی واهی با صدور بیانیه‌ای حمله موشکی ارتش و کمیته های مردمی یمن به عمق خاک عربستان سعودی را به‌عنوان تجاوز نظامی ایران علیه این کشور توصیف کرد.

یک روز پیش از صدور بیانیه ائتلاف سعودی، ترکی مالکی، سخنگوی جدید ائتلاف نظامی عربی در یمن و جانشین احمد عسیر، در کنفرانس خبری مدعی شده بود، «موشک‌های زمین به زمین و سکوهایی که این موشک‌ها از آنها به سوی سعودی پرتاب می‌شود همه از ایران به حوثی‌ها رسیده است.هیچ کشوری به جز ایران شبه نظامیان تروریست و متمرد علیه دولت‌هایشان در منطقه را حمایت نمی‌کند».

فرافکنی های عربستان سعودی در حالی است که این کشور برای مقابله با انقلاب مردمی  یمن، با تشکیل ائتلافی نظامی علیه این کشور و بمباران مردم تا کنون هزاران غیر نظامی از جمله زنان و کودکان یمنی را به خاک و خون کشیده و این حملات همچنان ادامه دارد.

بیشتر بخوانید:ویدئویی از لحظه اصابت موشک به فرودگاه ریاض

گفته می شود که هواپیماهای نظامی عربستان و ائتلاف سعودی روز یکشنبه و پس از حمله موشکی به پایگاه هوایی ملک خالد ریاض، مناطق مختلف یمن در صنعا و صعده را بمباران کردند.

همچنین ائتلاف سعودی با مایه گذاشتن از دلارهای نفتی، ۴۴۰ میلیون دلار جایزه برای تحویل رهبران انصارالله از جمله عبدالمالک حوثی، رهبر جنبش انصارالله تعیین کرده است. 

بیشتر بخوانید: ادعای در اختیار گذاشتن موشک به یمن از سوی ایران بی اساس است

عربستان سعودی و متحدانش از ماه مارس سال ۲۰۱۵ و به‌منظور بازگرداندن عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری مستعفی یمن به قدرت و جلوگیری از پیروزی انقلاب مردم یمن، عملیات موسوم به «طوفان قاطع» را علیه این کشور آغاز کردند. بر اثر حملات نظامی ائتلاف سعودی و بمباران مناطق مسکونی یمن، از آوریل سال ۲۰۱۵ تا کنون بیش از 10 هزار غیرنظامی جان خود را از دست داده اند.

پربیننده ترین خبرها