برگزاری کنفرانس امنیتی تهران در دی ماه

برگزاری کنفرانس امنیتی تهران در دی ماه
دوشنبه 15 آبان 1396 - 16:25

رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک امنیت ملی کشور از برگزاری کنفرانس امنیتی تهران در ۱۸ دی ماه امسال در محل سالن اجلاس سران خبر داد.

العالم-ایران/سیاسی

جمال شفیعی در نشست خبری ستاد کنفرانس امنیتی تهران با اعلام این خبر، اظهار کرد: پیش‌بینی کرده‌ایم که سخنران مراسم افتتاحیه آقای روحانی رییس‌جمهور و سخنران مراسم اختتامیه این کنفرانس آقای لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی باشد. این کنفرانس برای اینکه گفتمان امنیتی جمهوری اسلامی بیشتر از گذشته مورد بحث قرار گیرد برگزار می‌شود چرا که ما در منطقه صحبت‌های قابل دفاعی داریم و مثلا در مسائل سوریه و فلسطین حرف ما روشن است که این منطق را باید با زبان بلند اعلام کنیم.

وی ادامه داد: این کنفرانس تریبونی است که جمهوری اسلامی بتواند حرف‌های خوب و درست خود را با صدای بلند بیان کند. به طور مثال کنفرانس منامه سفارشی بود که دیگران برایشان برگزار کردند یا کنفرانس هرتضالیا در اسرائیل هر ساله به محلی تبدیل شده که در آن ایران‌هراسی را مطرح می‌کند. جمهوری اسلامی ایران می‌تواند در این کنفرانس امنیتی تهران حرف حق خود را بیان کند.

رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک امنیت ملی کشور با بیان اینکه وضعیت امنیتی منطقه غرب آسیا به دلیل دخالت قدرت‌های بزرگ وضعیت بحرانی به خود گرفته است، افزود: اگر به ابتدای هزاره سوم برگردیم با دخالت آمریکایی‌ها در عراق و افغانستان عملا بذر شکل‌گیری گروه‌های تکفیری پاشیده شد و از سال 2010 با پدیده‌هایی تحت عنوان جریانات تکفیری و حضورشان در کشورهای منطقه با حمایت قدرت‌های بزرگ و منطقه‌ای مواجه بودیم.

وی اضافه کرد: ما در این مدت شاهد بهم‌ریختگی در عراق، سوریه، لیبی و دیگر کشورهای منطقه بودیم به همین دلیل ضرورت دارد یک بازنگری نسبت به رژیم امنیتی در منطقه صورت گیرد. در گذشته رژیم امنیتی منطقه بر اساس یک هژمونی به نام آمریکا که بقیه تحت تاثیر این هژمونی بودند قرار داشت. ما به عنوان جمهوری اسلامی این موضوع را بر نمی‌تابیم و می‌گوییم باید یک رژیم امنیتی بومی در منطقه با مشارکت و همکاری کشورهای منطقه به وجود بیاید اما متاسفانه امروز میزان همگرایی کشورهای منطقه به حداقل رسیده و اقدامات عربستان و سایر قدرت‌ها باعث شده از حیث راهبردی و گفتمانی تعارضات جدی در منطقه شکل بگیرد.

شفیعی با اشاره به خطاهای استراتژیک عربستان در منطقه، یادآور شد: این موضوع به خطای محاسباتی این کشور باز می‌گردد و الان می‌بینیم موج ناآرامی را وارد لبنان می‌کند که همه تحلیلگران متفق‌القول هستند اقدام سعدالحریری و استعفا در ریاض نشانه دخالت مستقیم عربستان در لبنان است که این نشانه ایجاد بحران سیاسی در دولت و کشور لبنان و زحمت برای کشورهای منطقه است. بحث ما هم در کنفرانس امنیتی تهران این بوده و هست که بحث‌ها و تعارضات را کنار بگذاریم و با محوریت بزرگ‌ترین خیر در منطقه یعنی حفظ امنیت‌مان برای تهدیدات و فرصت‌های مشترک دور هم بنشینیم و گفت‌وگو کنیم.

رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک امنیت ملی کشور با اشاره به برگزاری کنفرانس امنیتی سال گذشته، خاطرنشان کرد: پارسال شعار را اعتماد، گفت‌وگو و همکاری متقابل برای تحقق امنیت و پیشرفت دسته‌جمعی اعلام کردیم. برداشت ما این است که بخشی از مشکلات ناشی از عدم گفت‌وگوست و کشورها باید در منطقه با هم حرف بزنند و عمدتا بر اساس منافع مشترک گفت‌وگو کنند چرا که تهدیدات مشترک است. ما همه در یک کشتی هستیم و سوراخ کردن این کشتی به ضرر همه است. پارسال در 21 آذر کنفرانس امنیتی تهران برگزار شد و جمعی از اندیشکده‌ها و مراکز راهبردی کشور حول این گفتمان دور هم جمع شدند و سازمان کنفرانس امنیتی تهران را شکل دادند که با سخنرانی آقای لاریجانی افتتاح شد و حداقل 10 اندیشکده غیرایرانی از تونس، چین، ایتالیا، روسیه و ... در آن حضور داشتند.

وی در ادامه بیان کرد: در کنفرانس پارسال مواضع جمهوری اسلامی شنیده شد و اعضای اندیشکده‌های خارجی و داخلی در پنل‌های تخصصی مشارکت و با هم گفت‌وگو کردند. بسیاری از مهمان‌های پارسال می‌گفتند که جمهوری اسلامی حرف خود را به روشنی بیان کرد و الان نوبت بقیه کشورهاست که به این لبیک جمهوری اسلامی پاسخ بدهند. ما در ادامه کار پارسال، امسال دومین کنفرانس امنیتی تهران را برگزار خواهیم کرد که در آن تقویت بخش بین‌الملل و راهبردی را پیش‌بینی کرده‌ایم.

شفیعی با بیان اینکه دو نشست مقدماتی و نهایی در این بخش کنفرانس تعریف شده، گفت: بخش مقدماتی با همکاری مرکز مطالعات راهبردی لبنان در 16 شهریور در بیروت برگزار شد و شخصیت‌های مختلفی از مصر، اردن، ترکیه، لبنان، ایران و عراق در آن شرکت و دیدگاه‌هایشان را مطرح کردند که در این نشست بیان شد راه‌حل اصلی توافق بر سر مشکلات منطقه‌ای کار دسته‌جمعی و همکاری مشترک است.

رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک امنیت ملی کشور به رژیم‌های امنیتی مختلف در دنیا اشاره کرد و افزود: در اکثر نقاط دنیا رژیم‌های امنیتی منطقه‌ای پاسخگوی نیازها هستند و لازم نیست حتما ذیل یک ابرقدرت، رژیم امنیتی خود را تعریف کنند. خط قرمز جمهوری اسلامی هم این است که رژیم امنیتی منطقه در خارج از کشورهای منطقه و به دست ابرقدرت‌ها تعیین شود. این بحث‌ها در بیروت انجام شد و قسمت نهایی آن در 18 دی در تهران و در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: ما در این کنفرانس دو پنل یا نشست تخصصی داریم که در نوبت صبح نشست تخصصی سیاست خارجی و اقتصاد بین‌الملل که آقای کمال خرازی رییس شورای روابط خارجی مسئول آن و آقای ظریف وزیر خارجه مهمان ویژه و سخنران آن است. سایر مقاماتی هم که دعوت می‌شوند بناست از وزرای خارجه حال، سابق و اسبق کشورها و شخصیت‌های ممتاز سیاسی کشورهای منطقه باشند که در این نشست قرار است درباره مسائل منطقه‌ای و تهدیدات و فرصت‌ها بحث کنیم و از طرفی چون پیوندهای اقتصادی می‌تواند پیوند عمیقی بین کشورها برقرار کند لذا مسئولان اقتصادی را هم دعوت می‌کنیم که مناسبت دو و چندجانبه تعریف شود. امروز در دنیا مناسباتی محکم است که پایه اقتصادی دارد و ما مثلا با ترکیه و سایر همسایگان باید این تعریف‌ها را داشته باشیم.

شفیعی در ادامه اظهار کرد: نشست تخصصی بعدازظهر کنفرانس، نشست دفاعی امنیتی است که وزرای دفاع حال، سابق و اسبق کشورهای همسایه و همسو با جمهوری اسلامی را دعوت می‌کنیم و در نهایت می‌خواهیم بتوانیم حداقل به پیش فرض و در بهترین حالت به پیش‌نویسی از رژیم امنیتی بومی در منطقه برسیم که مورد تایید مهمان‌ها قرار گیرد. پیش از این دو نشست بین‌المللی هم هشت نشست تخصصی علمی خواهیم داشت که خوشبختانه دانشگاه‌ها اقبال خوبی نسبت به این نشست‌ها داشته‌اند و دانشگاه‌های تهران، بهشتی، علامه، عالی دفاع ملی، فارابی، اطلاعات و امنیتی، علوم انتظامی و مراکز راهبردی وارد این موضوع شدند.

ایسنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها