السیسی پس از اتمام ریاست جمهوری از قدرت کناره گیری می کند

السیسی پس از اتمام ریاست جمهوری از قدرت کناره گیری می کند
سه شنبه 16 آبان 1396 - 10:12

السیسی در گفت وگو با شبکه CNBC اعلام کرد به قانون اساسی مصر که به رئیس جمهور اجاره نمی دهد بیش از دو دوره چهار ساله در قدرت بماند، احترام می‌گذارد.

العالم - مصر

رئیس جمهور مصر همچنین در مصاحبه ای دیگر با الشرق الاوسط با اشاره به پایان یافتن  جهان دو قطبی ، بر حفظ وحدت و تمامیت ارضی همه کشورهای منطقه از جمله عراق و سوریه تاکید کرد و خواستار  راهبردی فراگیر و چند محوری برای مبارزه با تروریسم شد.

سیسی گفته است: خواسته های ما از قطر  روشن است، یعنی ما توقف حمایت از تروریسم و دخالت در امور دیگران و احترام به حاکمیت کشورها را خواستاریم. این خواسته ها بدیهی و مشروع است. اکنون توپ در زمین قطر است. طبیعتا، کویت هم میانجیگری کرده و ما این تلاش را ارج می نهیم. اما در نهایت حل و فصل مسئله به سیاست قطر بستگی دارد.

رئیس جمهوری مصر تاکید کرد: ساده تر بگویم، مصر کشور کوچکی نیست تا دیگران سرنوشت آن را تعیین کنند. ما خود را وارد سیاست های داخلی کشورهای دیگر نمی کنیم و به گزینه های آنها احترام می گذاریم و از سایر کشورها نیز انتظار داریم به این شکل رفتار کنند تا ایجاد روابط طبیعی امکان پذیر باشد.

وی افزود: روابط با عربستان راهبردی و عمیق است که به نفع دو کشور و امنیت ملی عربی هم هست. این مسئله بر روابط با امارات نیز صدق می کند. از این رو می بینید که برای دفاع از امنیت ملی عربی در کنار هم ایستاده ایم.

رئیس جمهوری مصر در ادامه تاکید کرد: موضع ما در خصوص سوریه و سایر بحرانها  بر اساس اصولی است که سیاست خارجی ما تعیین می کند. ما خواستار وحدت  و تمامیت اراضی هستیم و با هرگونه تلاشی به منظور تجزیه و فروپاشی کشورها به دلایل نژادی و مذهبی مخالفیم. قبل از همه پرسی  جدایی کردستان عراق صراحتا اعلام کردیم ما وحدت عراقی را خواستاریم که کردها در آن از خودمختاری برخوردار باشند و تاکید کردیم که مشکلات با مذاکره حل شود

وی تصریح کرد: ما با هرگونه دخالت خارجی در امور کشورها و هر گونه تلاشی برای بی ثبات کردن و نقض حاکمیت آنها مخالفیم و همانطور که پیشتر گفتم ما در کنار هم می توانیم از امنیت عربی در برابر چالش ها دفاع کنیم.

السیسی با اشاره به استعفای سعد حریری، نخست وزیر لبنان درباره اوضاع این کشور گفت:  لبنان ساختار متنوعی دارد. تعادل در این کشور از شروط ثبات آن است و باید این تعادل بدون هرگونه دخالت خارجی حفظ شود. به عقیده من تجربه های گذشته، لبنانی ها را به این سمت سوق خواهد داد که ثبات خود را نجات دهند، مسئله ای که برای ما و سایر کشورهای عربی مهم است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها