نشست شورای امنیت درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه

روسیه: نتایج تحقیقات حادثه خان‎شیخون بر اساس اطلاعات تروریست‎ها است

 روسیه: نتایج تحقیقات حادثه خان‎شیخون بر اساس اطلاعات تروریست‎ها است
چهارشنبه 17 آبان 1396 - 01:26

شورای امنیت سه‌شنبه‌ شب نشستی را به منظور بررسی گزارش کمیته مشترک سازمان ملل و سازمان منع گسترش سلاح شیمیایی در سوریه، برگزار کردند.

العالم-آمریکا

سازمان ملل اعلام کرد که کمیته تحقیق درباره حمله شیمایی در سوریه ثابت کرد که در حمله خان شیخون از گاز سارین استفاده شده است.

سازمان ملل تاکید کرد که شاهدان عینی اعم از پزشکان، تیم امدادرسانی و خبرنگاران شاهد رویدادهای خان شیخون بودند.

سازمان ملل تاکید کرد که داعش از خمپاره های حامل گاز خردل در سوریه استفاده می کند. تحقیقات ما سیاسی نیست. حمله شیمیایی خان شیخون نتیجه بمباران و حملات هوایی است.

سازمان ملل تاکید کرد که آثار گاز سارین در خان شیخون چند روز بعد از حمله باقی ماند. گاز سارینی که در خان شیخون از آن استفاده شده است، منبع آن انبار سلاح شیمیایی سوریه است.

نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل اعلام کرد که مکانیزم تحقیقات نشان می دهد که دولت سوریه مسئول حمله شیمیایی خان شیخون است.

وی گفت: ممکن است با روسیه برای تصویت متن مکانیزم تحقیق در سوریه همکاری کنیم، اما نمی توانیم چشمان خود را به روی ده ها گزارش درباره سلاح شیمیایی در سوریه ببندیم.

نماینده فرانسه در سازمان ملل نیز تاکید کرد که دولت سوریه به تعهدات بین المللی خود پایبند نبست.

وی افزود: دولت سوریه در سال 2013 وعده داد که این کشور عاری از هرگونه سلاح شیمیایی خواهد شد، اما درباره زرادخانه ها و انبارهای سلاح شیمایی صادقانه عمل نکرد و در استفاده از سلاح شیمایی تردید نکرد.

وی تصریح کرد: فرانسه نخواهد پذیرفت که مسئولان استفاده از سلاح شیمیایی در خان شیخون، مجازات نشوند.

نماینده مصر در سازمان ملل نیز تاکید کرد که استفاده از هرگونه سلاح شیمایی در سوریه که بهای آن را افرادهای بی گناه باید بدهند، محکوم می کنیم.

معاون نماینده روسیه در سازمان ملل گفت: ما باید منبع همه سلاح های شیمایی که در سوریه از آن استفاده شده است را بشناسیم. سوالاتی زیادی در این زمینه وجود دارد که تیم تحقیقات درباره آن پاسخی ارائه نکرد.

معاون نماینده روسی افزود: نتایجی که کمیته تحقیقات درباره استفاده از سلاح شیمایی در سوریه اعلام کرده است، بر اساس داده ها و اطلاعاتی است که معارضان نزدیک به تروریست ها آن را ارائه کردند.

نماینده انگلیسی نیز با بیان اینکه مسئولان حمله شیمیایی در سوریه باید مجازات شوند، اعلام کرد که روسیه تلاش می کند شورای امنیت را از مجازات دولت اسد باز دارد.

پربیننده ترین خبرها