واکنش دمشق به گزارش تحقیقات مشترک درباره حادثه خان شیخون:

این گزارش ظالمانه و از پیش نوشته شده است

 این گزارش ظالمانه و از پیش نوشته شده است
چهارشنبه 17 آبان 1396 - 02:24

وزارت خارجه سوریه در واکنش به گزارش تیم تحقیقاتی درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه اعلام کرد که این گزارش، غیرمنصفانه و جانبدارانه است که قبل از شروع تحقیق به نگارش درآمده بود.

العالم-سوریه

وزارت خارجه سوریه در بیانیه‎ای اعلام کرد که گزارش کمیته مشترک سازمان ملل و سازمان منع گسترش سلاح شیمیایی در سوریه عادلانه نیست و قبل از شروع تحقیق به نگارش درآمده بود.

وزارت خارجه سوریه تاکید کرد که گزارش کمیته تحقیق مشترک سازمان ملل متحد و سازمان منع اسلحه شیمیایی صادره در تاریخ 26 ماه گذشته نشان داد که سازوکار تحقیق به سطح باورپذیری و دقت نرسیده و در پایان می توان گفت که این گزارش یک گزارش غیرمنصفانه و جانبدارانه و ظالمانه است.

وزارت خارجه سوریه روز سه شنبه دو نامه به دبیر کل سازمان ملل متحد و رئیس شورای امنیت ارسال کرد که در آن ملاحظات خود در مورد هیئت سازوکار تحقیق مشترک سازمان ملل متحد و سازمان منع گشترش سلاح شیمیایی ارائه داد.

وزارت خارجه اعلام کرد که اشتباهاتی و خطا های فنی و حقوقی زیادی در این گزارش وجود دارد.

در این نامه‌ها آمده است که کشورهای غربی با سیاسی کردن گزارش مربوط به حادثه خان شیخیون، نتایج جعلی ارائه کردند.

وزارت خارجه سوریه همچنین بیانیه وزیر خارجه فرانسه درباره حادثه خان شیخون را خصامانه و اتهام ظالمانه خواند.

شورای امنیت سه‌شنبه‌ شب نشستی را به منظور بررسی گزارش کمیته مشترک سازمان ملل و سازمان منع گسترش سلاح شیمیایی در سوریه، برگزار کردند.

سازمان ملل اعلام کرد که کمیته تحقیق درباره حمله شیمایی در سوریه ثابت کرد که در حمله خان شیخون از گاز سارین استفاده شده است.

سازمان ملل تاکید کرد که آثار گاز سارین در خان شیخون چند روز بعد از حمله باقی ماند. گاز سارینی که در خان شیخون از آن استفاده شده است، منبع آن انبار سلاح شیمیایی سوریه است.

نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل اعلام کرد که مکانیزم تحقیقات نشان می دهد که دولت سوریه مسئول حمله شیمیایی خان شیخون است.

از سوی دیگر، معاون نماینده روسیه در سازمان ملل گفت: ما باید منبع همه سلاح های شیمایی که در سوریه از آن استفاده شده است را بشناسیم. سوالاتی زیادی در این زمینه وجود دارد که تیم تحقیقات درباره آن پاسخی ارائه نکرد.

معاون نماینده روسی افزود: نتایجی که کمیته تحقیقات درباره استفاده از سلاح شیمایی در سوریه اعلام کرده است، بر اساس داده ها و اطلاعاتی است که معارضان نزدیک به تروریست ها آن را ارائه کردند.

 

 

پربیننده ترین خبرها