هشدار ترامپ به پیونگ‌یانگ: ما را امتحان نکنید

هشدار ترامپ به پیونگ‌یانگ: ما را امتحان نکنید
چهارشنبه 17 آبان 1396 - 10:59

رئیس‌جمهوری آمریکا در پارلمان سئول با بیان اینکه پیونگ‌یانگ یک دیکتاتوری ظالمانه دارد که هیچکس مستحق زندگی در آن نیست، به کره شمالی هشدار داده که عزم واشنگتن در دفاع از ایالات متحده و متحدانش را دست کم نگیرد با این حال یشنهادی به سوی "آینده بهتر" ارائه کرد که منوط به توقف برنامه‌ تسلیحاتی و موشکی کره‌شمالی است.

العالم - آسیا

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا امروز (چهارشنبه) پیش از سفر به پکن با ستایش شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین بابت "پیروزی سیاسی بزرگ" در کنگره حزب کمونیست تعجب همگان را برانگیخت. رهبران دو کشور قرار است مذاکرات دشواری را درباره تجارت و کره‌شمالی داشته باشند.

ترامپ که در سفری دو روزه در سئول به سر می‌برد و در جریان تور آسیایی به پنج کشور می‌رود، در توئیتی نوشت که در چین "بسیار مشتاقم با رئیس‌جمهور شی که به تازگی پیروزی سیاسی بزرگ خود را به دست آورده، دیدار کنم."

رئیس‌جمهوری آمریکا در پارلمان کره‌جنوبی هشداری شدیداللحن خطاب به کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی داد. او گفت "ما را دست کم نگیرید. ما را امتحان نکنید" و همزمان "فانتزی تیره" از زندگی در کره‌شمالی را محکوم کرد. او خطاب به رهبر کره‌شمالی گفت "تسلیحاتی که به دست می‌آورید امنیت شما را بیشتر نمی‌کند. آنها رژیم شما را به خطر بزرگی می‌اندازد".

وی از کشورهای دیگر خواست تا به روند متوقف کردن پیونگ‌یانگ ملحق شوند.     

سخنرانی ترامپ ساعاتی پس از بازدید ناتمام از منطقه غیر نظامی شده میان دو کره انجام شد. او گفت: جهان نمی‌تواند تهدید یک رژیم سرکش را که همه را به ویرانی هسته‌ای تهدید می‌کند، تحمل کند. آمریکا نمی‌تواند اجازه دهد شهرهایش به ویرانی تهدید شوند. گرچه آمریکا به دنبال درگیری و یا رویارویی نیست اما از آن فرار هم نمی‌کند. این رژیم خویشتنداری گذشته آمریکا را ضعف تفسیر کرده است. این دولت از دولت‌های سابق ایالات متحده آمریکا بسیار متفاوت است.

او همچنین از سایر کشورها خصوصا روسیه و چین خواست تا مناسبات دیپلماتیک و اقتصادی با کره‌شمالی را کاهش داده و تدابیر تحریمی شورای امنیت سازمان ملل متحد را کامل اجرایی کنند.

رئیس‌جمهوری آمریکا سه‌شنبه در اولین روز از سفرش به شبه جزیره کره، نسبت به مذاکره ابراز تمایل کرده بود و از کره‌شمالی خواست تا به پای میز مذاکره بیاید و بر سر برنامه تسلیحات هسته‌ای خودش توافق کند. او همچنین گفت که "پیشرفت زیادی" در رابطه با پیونگ‌یانگ می‌بیند اما از بیان اینکه خواستار مذاکرات مستقیم با کره‌شمالی باشد، امتناع کرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا امروز همچنین به رهبر کره‌شمالی آنچه را که "مسیری به سمت آینده بهتر" توصیف کرد، پیشنهاد داد. او در پارلمان کره‌جنوبی گفت: هر گامی که شما به سمت تسلیحات بر می‌دارید، رژیم شما را به خطر بزرگی می‌اندازد. هر گامی که شما در این مسیر تاریک بر می‌دارید، شما را بیشتر با خطر مواجه می‌کند. پیونگ‌یانگ یک دیکتاتوری ظالمانه دارد. کره‌شمالی آن بهشتی که پدربزرگ شما متصور بود، نیست. آنجا جهنمی است که هیچکس مستحق آن نیست. اما به‌رغم همه جرایمی که شما مرتکب شدید، ما راهی به سمت یک آینده بسیار بهتر پیشنهاد می‌دهیم. این مسیر با توقف توسعه موشک‌های بالستیک کره‌شمالی می‌تواند آغاز شود اما باید کاملا اعتبارسنجی و کاملا خلع سلاح هسته‌ای صورت بگیرد.

ایسنا

پربیننده ترین خبرها