دستبرد به انبارهای سلاح ارتش لبنان، فروش در سوریه

دستبرد به انبارهای سلاح ارتش لبنان، فروش در سوریه
سه شنبه 22 فروردين 1391 - 05:31

در نهم ماه مارس گذشته بود که ارتش لبنان در بيانيه شديد‌اللحني، از برخي اقدامات براي نفوذ به اين نهاد مهم انتقاد کرد و وعده داد با اين اقدام به شدت مقابله مي‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی العالم در این بیانیه آمده بود که ارتش از به سرقت رفتن سلاح‌ها و مهمات ارتش توسط گروه‌های سلفی و جذب نظامیان توسط این گروه‌های تندرو جهت انهدام مناطق مسکونی به شدت وحشت دارد. پس از این ماجرا بود که گروه سلفی و تندروی عبدالله عزام به این اقدام متهم شد و دو نفر از افسران ارتش به همکاری با این گروه تندروی تروریستی مورد حمایت عربستان متهم شدند.

اما هنوز چند هفته‌ای از این ماجرا در ارتش لبنان نمی‌گذرد که منابع خبری در ارتش این کشور به دزدی از انبارهای سلاح ارتش خبر می‌دهند، این افسران با دزدیدن سلاح‌ها و فروختن آن به تجار اسلحه در شمال کشور، مقدمه رسیدن آن به دست شورشیان سوری می‌شدند.

به گزارش روزنامه الاخبار لبنان هر چند این مساله چند ماهی است جریان دارد اما مقامات ارتش تا حالا آن را پوشیده نگه می‌داشتند تا آنکه ماجرای مهمی پیش آمد. با دزدیده شدن بیش از 90 اسلحه مختلف به همراه مهمات آنها، ارتش تحقیقات خود را از افسران و درجه‌داران مختلف شروع کرد اما بازداشت اشتباهی دو درجه‌دار و بازجویی از آنها راه به جایی نبرد چرا که سلاح‌های دزدیده شده عموماً سلاح‌های مصادره‌ای بودند که ارتش در عملیات‌های مختلف از افراد و گروه‌های مسلح گرفته بود.

تحقیقات از تجار سلاح در دره بقاع و شمال لبنان منجر به دستگیری 10 نفر شد که برخی از آنها از فروش سلاح به شورشیان سوریه پرده برداشتند. هر چند ارتش این 10 نفر را تحویل مقامات قضایی داد ولی شایعه‌ها در مورد میزان و گستردگی قاچاق سلاح به اندازه‌ای بود که ارتش را ناچار به واکنش کرد.

پس از این حادثه فرماندهان ارتش دستور انبارگردانی و بازرسی دقیق انبارهای سلاح و مطابقت آن را لیست موجود را دادند، امری که به گفته این فرماندهان در راستای عدم تکرار چنین مساله‌ای صورت می‌گیرد. امرای ارتش لبنان تاکید کرده‌اند که هر افسر و یا شهروندی که اقدام به دزدیدن و قاچاق سلاح‌های ارتش کند را به شدت تحت تعقیب قرار خواهند داد.

گفته می‌شود لبنان و جریان‌ 14مارس به همراه گروه‌های وهابی فعال در این کشور یکی از مهمترین منابع تامین سلاح شورشیان سوریه به شمار می‌روند و بیمارستان‌های شهر طرابلس پذیرای شورشیان زخمی شده در نبرد با ارتش سوریه هستند. دولت لبنان دستور کنترل شدید مرزهای خود را سوریه را داده است اما آنچه مشخص است ارتش کوچک این کشور نمی‌تواند با توان فعلی، امنیت مرزها را تامین کند. 

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها