نماینده دائم ایران در سازمان ملل:

آژانس تعهدات برجامی ایران را تایید کرد، هر ادعای مغایر آن فاقد اعتبار است

آژانس تعهدات برجامی ایران را تایید کرد، هر ادعای مغایر آن فاقد اعتبار است
جمعه 19 آبان 1396 - 20:11

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، آژانس بین المللی انرژی اتمی را تنها مرجع صالح جهانی برای راستی آزمایی تعهدات هسته ای جمهوری اسلامی تحت برجام دانست و با توجه به تائید پایبندی تهران به تعهدات برجامی، ادعاهای مغایر آن را فاقد ارزش و اعتبار دانست.

العالم - ایران / سیاسی

«غلامعلی خوشرو» روز جمعه به وقت محلی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که با موضوع گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی برگزار شد، افزود: این نهاد بارها تائید کرده که ایران به الزامات پادمانی خود پایبند و به تعهدات هسته‌ای تحت برجام ملتزم بوده است. 

وی تصریح کرد: بر این اساس هر ادعایی مبنی بر اینکه ایران به تعهدات خود در برجام پایبند نیست، بی ارزش و فاقد اعتبار است.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل ادامه داد: هرگونه درخواست یکجانبه برای دائمی کردن اقدام های اعتمادساز ایران به هیچ وجه پذیرفتنی نیست چون چنین درخواستی هم با نص و هدف برجام در تعارض وده و هم مغایر حقوق مسلم کشورها تحت ان. پی. تی است.

خوشرو تاکید کرد: برجام بخشی از قطعنامه شورای امنیت است که قابل مذاکره مجدد نیست و نمی توان آن را به صورت یکجانبه لغو کرد. بنابراین همه اعضای برجام باید به تمامی تعهدات خود تحت این سند عمل کرده و از هر اقدامی در مغایرت با آن خودداری کنند.

وی توضیح داد: ایران تاکنون به برجام پایبند بوده و مادامی که تمامی اعضای دیگر برجام نیز به‌موقع و بطور کامل به تعهدات خود تحت این سند پایبند باشند، تهران هم به آن پایبند خواهد بود. 

سفیر ایران در سازمان ملل متحد، کمک به کشورها برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای را وظیفه اصلی آژانس بین المللی انرژی اتمی دانست و افزایش این گونه فعالیت‌های آژانس را به ویژه متناسب با نیازها و انتظارات کشورهای در حال توسعه خواستار شد. 

خوشرو تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران مصمم است به فعالیت های هسته ای خود در زمینه تحقیق، توسعه و تولید انرژی هسته ای، از جمله داشتن چرخه ملی کامل سوخت هسته ای برای اهداف صلح آمیز ادامه دهد.

وی تصریح کرد: در این نشست، آمانو مدیرکل آژانس گزارشی از فعالیت های یک سال اخیر این نهاد به مجمع عمومی ارائه کرد و از جمله پایبندی دوباره ایران به تعهدات هسته ای خود تحت برجام را مورد تأیید قرار داد.

به گزارش ایرنا، یوکیا آمانو در ابتدای این نشست گزارشی از اقدامات آژانس بین المللی انرژی اتمی در طول یکسال گذشته را ارائه کرد و بار دیگر با تائید پایبندی ایران به تعهدات برجامی و اجرای آن ها، یادآورشد: فعالیت های هسته ای ایران تحت بازرسی های قوی این آژانس قرار داد. 

پربیننده ترین خبرها