تلاش واشنگتن برای انحلال الحشد الشعبی عراق شکست خورد

تلاش واشنگتن برای انحلال الحشد الشعبی عراق شکست خورد
شنبه 20 آبان 1396 - 16:18

تلاش واشنگتن برای انحلال الحشد الشعبی عراق با شکست مواجه شد و این کشور نتوانست به خواسته خود در این زمینه دست یابد.

العالم ـ عراق

به اعتقاد کارشناس مسائل جهان عرب، الحشد الشعبی از میان مردم عراق شکل گرفته است و عصائب اهل الحق، گردان‌های حزب‌الله و جنبش النجباء سه گروه بسیار مهم حشد الشعبی محسوب می­‌شوند.

«عبدالهادی ضیغمی»، کارشناس مسائل جهان عرب، در خصوص اهداف تصمیم کنگره آمریکا برای تحریم «عصائب اهل الحق» و «النجباء» عراق، با اشاره به این که تلاش واشنگتن برای انحلال الحشد الشعبی عراق با شکست مواجه شد، بیان داشت: واشنگتن به دنبال انحلال این گروه­ها در عراق است.

وی با توجه به سفر اخیر رکس تیلرسون به عراق گفت: وزیر خارجه آمریکا اخیراً به عربستان و سپس عراق سفری انجام داد. وی در دیدار با حیدر العبادی درخواستی را مطرح کرد. تیلرسون تأکید داشت عراق که در آستانه بیرون راندن داعش از کل این کشور است، نیروهایی که از خارج عراق آمده‌اند، به خانه خود برگردند.

کارشناس مسائل جهان عرب با تأکید بر مواضع مداخلانه جویانه وزیر خارجه آمریکا در رابطه با نیروهای عراقی مبارزه کننده با داعش اشاره داشت: منظور تیلرسون این بود که حشد الشعبی یا همان نیروهای بسیج مردمی عراق منحل یا به‌ نوعی از میان نیروهای عراقی حذف شود.

وی با اشاره به ماهیت مردمی الحشد الشعبی تأکید کرد: مواضع مداخلانه جویانه واشنگتن در حالی مطرح می­‌شود که الحشد الشعبی از میان مردم عراق شکل گرفته است. عصائب اهل الحق، گردان‌های حزب‌الله و جنبش النجباء سه گروه بسیار مهم الحشد الشعبی محسوب می­‌شوند.

ضیغمی با توجه به وفاداری الحشد الشعبی به دولت عراق گفت: سه گروه مذکور از مهم‌ترین گروه‌های مؤثر در حشد الشعبی به شمار می­‌آیند. نیروهای شیعه و غیر شیعه در بین آن‌ها حاضر هستند. آن‌ها به دولت مرکزی عراق وفادار هستند.

وی با تأکید بر شکست سیاست واشنگتن در عراق اشاره داشت: تیلرسون به دنبال این‌ بود که الحشد الشعبی از عرصه مبارزاتی عراق خارج شود؛ لذا او اعلام داشت که آمریکا علاقه‌مند است کسانی که تاکنون با داعش می‌جنگیدند، به خانه‌­های خود بازگردند.

به گزارش تسنیم، کارشناس مسائل جهان عرب با اشاره به پاسخ قاطع نخست‌وزیر عراق به وزیر امور خارجه آمریکا تأکید کرد: حیدر العبادی جواب دندان‌شکنی به درخواست تیلرسون داد. نخست‌وزیر عراق تأکید داشت که الحشد الشعبی نیروهای عراقی هستند و عراق کشور و خانه آن‌ها است.

وی با توجه به تداوم نقش‌آفرینی الحشد الشعبی در عراق گفت: العبادی تاکید داشت این نیروها جایی نخواهند رفت. هر زمانی که تمام نیروهای تروریستی از عراق خارج شدند و امنیت کامل در این کشور برقرار شد، نیروهای عراقی نیز به شهرهای خود برخواهند گشت. این نیروها از عراق خارج نخواهند شد.

پربیننده ترین خبرها