برای مقابله با حملات سودان جنوبی

ارتش سودان به حال آماده باش در آمد

 ارتش سودان به حال آماده باش در آمد
پنج‌شنبه 24 فروردين 1391 - 07:43

خارطوم (العالم) ـ به دنبال اشغال منطقه نفتي هجليج از سوي كشور سودان جنوبي، دولت سودان همه مذاكرات خود با اين كشور را به حالت تعليق در آورد و به ارتش اعلام آماده باش داد.

به گزارش پنجشنبه خبرنگار شبكه خبري العالم از خارطوم، دولت سودان به نيروهاي ارتش و دفاع ملي براي پاسخ به آنچه از آن به عنوان تجاوز آشكار از سوي سودان جنوبي به خاك اين كشور ياد كرد، آماده باش داده است.

اخيرا درگيري هايي ميان نيروهاي سودان و جنوب سودان روي داد كه شديدترين درگيري از زمان امضاي توافق نامه صلح ميان دو كشور است كه ممكن است روابط آنها را به جنگ سراسري سوق دهد.

از سوي ديگر حمله ناگهاني ارتش سودان جنوبي به منطقه هجليج كه بزرگترين ميدان هاي نفتي سودان در آن واقع شده است به منزله ضربه بزرگي به دولت خارطوم به شمار مي آيد كه در حال پشت سر گذاشتن پيامدهاي جدايي جنوب سودان از اين كشور است.

دولت سودان، اشغال اين منطقه از سوي ارتش جوبا را تجاوز آشكار به خاك كشورش دانسته و از سازمان ملل، اتحاديه آفريقا و جامعه جهاني درخواست كرده است با محكوم كردن اين اقدام در باره حمايت از دولت سودان جنوبي بازنگري كرده و اين كشور را براي عقب نشيني از منطقه هجليج تحت فشار قرار دهند.

عثمان رحمت الله معاون وزير امور خارجه سودان در گفتگو با شبكه خبري العالم گفت: ما در ايالت كردفان شاهد حضور نيروهاي سودان جنوبي در غرب شهر دلند و در شرق اين منطقه هستيم كه در صدد هستند راه ارتباطي ميان منطقه اوبيض و قالبلي را به روي نيروهاي سوداني براي دفاع از منطقه نفت خيز هجليج ببندند.

در حال حاضر سه هزار نفر از نيروهاي ارتش ملي سودان جنوبي به همراه اتحاد جبهه انقلاب، منطقه هجليج را به محاصره خود درآورده و تلاش مي كنند تا از رسيدن كمك هاي نظامي ارتش سودان جهت بازگرداندن اين منطقه به سرزمين اصلي جلوگيري كنند.

اين در حالي است كه ساكنان اين منطقه به علت جنگ و اشغالگري از وضعيت انساني بسيار ناگواري رنج مي برد.

صلاح بريمه سخنگوي رسمي كميته سياسي مردم منطقه جبال نوبه در حزب كنگره ملي سودان در اين باره به العالم گفت: ما از دولت و وزارت دفاع سودان درخواست مي كنيم تا با تمام توان به اين تجاوزهاي مكرر پاسخ داده و همه انواع مذاكرات با دولت سودان جنوبي را به حالت تعليق درآورده و اين قضيه را در جبهه رويارويي نظامي با نيروهاي سودان جنوبي فيصله دهد.

اشغال منطقه نفت خيز هجليج باعث نگراني فراواني در خارطوم شده و سؤالات فراواني را درباره احتمال بازگشت جنگ به منطقه و پيامدهاي اقتصادي آن مطرح كرده است.
tt-12-1:51

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها