«حامد کرزای» آمریکا را به همکاری با داعش در افغانستان متهم کرد

«حامد کرزای» آمریکا را به همکاری با داعش در افغانستان متهم کرد
يکشنبه 21 آبان 1396 - 16:06

رئیس جمهوری پیشین افغانستان، آمریکا را به همکاری با داعش در افغانستان متهم کرد و گفت که واشنگتن به این گروه اجازه داده است تا در افغانستان رشد کند.

العالم - آسیا

حامد کرزای رئیس جمهوری پیشین افغانستان در گفتگو با تلویزیون الجزیره گفت: به ‌نظر من، داعش تحت نظارت کامل نظامی، سیاسی و اطلاعاتی، ظهور کرده‌است.

وی افزود: اکنون مدت ۲ سال است که مردم افغانستان از شدت رنج، درد و خشونت‌ها فریاد می کشند و متاسفانه هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

کرزای در ادامه بیان داشت که ایالات متحده آمریکا به بهانه از میان برداشتن یک تونل که توسط داعش در شهر «اچین» ولایت ننگرهار به‌ کار برده می‌شد، «مادر بمب ها» را در ماه آوریل سال جاری میلادی در این ولایت، پرتاب کرد.

وی افزود: یک‌ روز پس‌از این حادثه داعش شهر دیگری از این ولایت را به تصرف خود درآورد. این به ما ثابت می‌کند که دستانی در پشت پرده وجود دارند و این دست کسی دیگری به جز ایالات متحده در افغانستان نیست.

به گفته کرزای، در آن زمان، ایالات متحده اعلام کرد که این عملیات پاکسازی برای محدودسازی تهدید نیروهای افغانستانی و آمریکایی در ننگرهار راه‌اندازی شده بود.

رئیس جمهوری پیشین افغانستان با محکوم کردن این حمله گفت که این کار سوءاستفاده غیرانسانی و بی رحمانه افغانستان به‌عنوان آزمایشگاهی برای جنگ‌افزارهای نو و خطرناک است.

وی همچنین به الجزیره گفت که از درخواست بازرس دیوان بین المللی کیفری برای رسیدگی به جنایات جنگی در افغانستان، استقبال می کند.

کرزای همچنین اعتراف کرد که در زمان حکومت وی، نقض حقوق بشر صورت گرفته است.

وی افزود: قطعاً حقوق بشر توسط نیروهای امنیتی افغانستان، ایالات متحده و دیگران نقض شده‌است.

در این گفتگو از کرزای خواسته شد که به ادعاهای گروه‌های حقوق بشر که در هنگام ریاست جمهوری وی در مورد نقض حقوق بشر به وی هشدار داده بودند، پاسخ دهد.

وی گفت: آنان اشتباه می‌کنند. من به آنان اطلاع دادم نه آنان به من.

رئیس جمهوری پیشین افغانستان در ادامه تصریح کرد: من به سازمان‌های حقوق بشر در غرب به آنچه که در افغانستان می‌گذرد، گفتم. ایشان آن را پنهان می‌کنند. رسانه‌های غرب آن را پنهان می‌کردند. من به آنان گفتم، من آن را مطرح کردم.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها