بلومبرگ: ایران قوی‌ترین قدرت خاورمیانه است نمی توان آن را منزوی کرد

بلومبرگ: ایران قوی‌ترین قدرت خاورمیانه است نمی توان آن را منزوی کرد
يکشنبه 21 آبان 1396 - 18:16

وبگاه شبکه خبری بلومبرگ در تحلیلی با اشاره به اینکه ایران به قوی‌ترین بازیگر منطقه غرب آسیا تبدیل شده، تفکر دولت آمریکا که در تلاش برای منزوی کردن ایران است را تفکری «منسوخ» خوانده است.

العالم - ایران

تسنیم -- در گزارش «بلومبرگ» درباره تنش‌های اخیر میان ایران و عربستان و مواضع دولت آمریکا در قبال آن آمده است: «در صورتی که عربستان سعودی وارد تقابل با ایران شود، آمریکا خود را در میانه ماجرا خواهد دید.»

بلومبرگ با اشاره به اینکه بیانیه‌های ترامپ و تیم امنیت ملی او نشان‌دهنده مواضع ستیزه‌جویانه آمریکا در قبال ایران است، نوشته است: «تمایل دولت ترامپ برای منزوی کردن و اعمال فشار بر این کشور منعکس‌کننده تفکراتی منسوخ است که در آن تغییرات در واقعیت‌های امروز خاورمیانه لحاظ نشده‌اند.»

بلومبرگ اضافه می‌کند: «محتمل‌ترین پیامد [چنین رویکردی] این خواهد بود که ناخواسته دست ایران در منطقه را تقویت می‌کند، درست همان کاری که حمله دولت جورج دبلیو بوش به عراق در سال 2003 انجام داد.»

در ادامه این مطلب آمده است: «ایران، اکنون  قوی‌ترین بازیگر منطقه‌ای در خاورمیانه است. تهران، بازیگری تعیین‌کننده در سوریه، لبنان و عراق است و نفوذش به یمن و افغانستان هم گسترش یافته است.»

بلومبرگ می‌افزاید: «علاوه بر این، ایران دیگر یک کشور طرد‌شده در جهان نیست. این کشور، شراکت‌های نیرومندی با روسیه در سوریه دارد و منافع مشترک رو به رشدی با ترکیه در موضوعات مربوط به استقلال کردستان و تقویت دولت مرکزی در بغداد دارد.»

مطابق این گزارش، «ترکیه و ایران هر دو از قطر در مناقشه با عربستان سعودی و امارات حمایت کردند. این جدال، باب اینکه ایران در کنار سایر قدرتها نظیر چین و هند خودش را به عنوان یک نیروی ایجادکننده ثبات‌ در خاورمیانه معرفی کند، گشود.»

رسانه آمریکایی همچنین تصریح کرده بعید است تحریم‌های واشنگتن، از نفوذ ایران در جنوب غرب آسیا کم کند: «بعید است تحریم‌های آمریکا علیه ایران، نفوذ این کشور در خاورمیانه را از بین ببرد. دولت سوریه به شدت به ایران وابسته است و دولت عراق آن را شریکی برای مقابله با تروریسم و جدایی‌طلبی کردستان عراق می‌بیند.»

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها