قاسمی در نشست هفتگی:

آمریکا جایی در مذاکرات سوریه ندارد/ واکنش به نشست فوق‌العاده اتحادیه عرب درباره ایران

آمریکا جایی در مذاکرات سوریه ندارد/ واکنش به نشست فوق‌العاده اتحادیه عرب درباره ایران
دوشنبه 22 آبان 1396 - 11:22

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: دولت سوریه درخواستی از آمریکا برای حضور در این جلسات نداشته  و وضعیت روسیه در این خصوص متفاوت است.

العالم- ایران/ سیاسی 

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود از سفر وزیر خارجه انگلیس به تهران تا پایان سال جاری میلادی خبر داد.

تاسیس دفتر اتحادیه اروپا در ایران 

وی در ادامه ارتباط سفر هیات اقتصادی اتحادیه اروپا به ایران و تاسیس دفتر این اتحادیه را رد کرد و گفت: تاسیس این دفتر در دستور کار وزارت خارجه و دولت قرار دارد.

واکنش به نشست فوق‌العاده اتحادیه عرب درباره ایران

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به درخواست عربستان برای تشکیل جلسه اتحادیه عرب علیه ایران عنوان کرد: این اقدامات عربستان تازگی ندارد و مجموع مشکلات داخلی و خارجی این کشور را وادار کرده علیه ایران اقدام کند و همواره در این راه شکست خورده و پیش بینی می کنیم که این اجلاس هم موفق نباشد و کشورهای عضو این اتحادیه می توانند به بهبود روابط با ایران بیاندیشند.

منابع دیپلماتیک، روز گذشته اعلام کردند، عربستان سعودی خواستار نشست فوق‌العاده وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب برای بررسی آنچه را مداخلات و نقض‌شکنی‌های ایران ادعا کرده خواستار شده است.

دشمنان لبنان شکست خورده‌اند

وی راجع به استعفای حریری تصریح کرد: این مسایل داخلی لبنان است و ایران در امور داخلی هیچ کشوری دخالت نمی کند و آرزو داریم با همدلی گروه های سیاسی در این کشور مشکلات حل شود و در روزهای اخیر شاهد تعقل در گروه های سیاسی این کشور بودیم و معتقدیم دشمنان این کشور شکست خورده اند.

حل مشکلات صدور روادید مراسم اربعین

قاسمی در مورد مراسم اربعین حسینی یادآور شد: امسال با وجود شرایط سخت تر برای دریافت ویزا با تلاش وزارت خارجه و وزارت کشور وضعیت مناسبی را شاهد بودیم و امسال روادید به صورت تکی صادر شد و مشکلات صدور روادید گروهی هر ساله حل شد و نهادهای مختلف  گام های بلندتر برای سهولت این مسیر برداشتند.

آمریکا جایی در مذاکرات سوریه ندارد 

وی با اشاره به تلاش آمریکا برای حضور در جلسات حل بحران سوریه، این تلاش را بی مورد دانست و تاکید کرد: آمریکا جایی در این مذاکرات ندارد زیرا دولت سوریه درخواستی از آمریکا برای حضور در این جلسات نداشته  و وضعیت روسیه در این خصوص متفاوت است زیرا دولت سوریه از روسیه خواسته تا در این مذاکرات حضور داشته باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: ما تا رسیدن سوریه به آرامش در یک چارچوب کلی در سوریه باقی خواهیم ماند و برای بازسازی این کشور راه زیادی در پیش داریم و ابتدا باید برای رسیدن به آرامش این کشور تلاش کنیم.

وی مشخصا در مورد احتمال حضور ایران در بازپس گیری رقه اظهارداشت: ما در هر موردی که دولت سوریه درخواست کمک داشته باشد حضور خواهیم داشت و تمام تلاش ما برای رسیدن سوریه به ثبات و از بین رفتن تروریسم در این کشور ادامه خواهد داشت.

رد ارتباط سفر جانسون با پرونده نازنین زاغری

قاسمی در بخش دیگری از این نشست هرگونه ارتباط سفر وزیرخارجه انگلیس به ایران با پرونده نازنین زاغری را رد کرد و گفت: روابط ایران و لندن همواره برقرار بوده و این سفر پیش از این برنامه ریزی شده و از زمانی که سطح روابط به سفارت رسیده رفت و آمدها هم جدی تر و بیشتر شده و در تماس تلفنی اخیر بین دو وزیرخارجه هم در مورد پرونده خانم زاغری مسائلی بیان شد و آقای ظریف تاکید کردند که در ایران قوا به صورت مستقل فعالیت دارند و این پرونده در حوزه فعالیت قوه قضائیه است و ما پیگیر مسائل کلی بین ایران و انگلیس خواهیم بود.

وی همچنین درمورد سفر امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه به ایران اظهارکرد: سفر رییس جمهوری فرانسه هم در دستورکار دو کشور قرار دارد ولی هنوز تاریخ دقیقی مشخص نیست و احتمالا بعد از سفر وزیر خارجه فرانسه به تهران انجام می شود.

هشدار به فرانسه


قاسمی یادآور شد: موضع گیری اخیر رییس جمهوری فرانسه موضوع گیری دقیقی نبود و ما خواستار آن هستیم که با هوشیاری و درایت بیشتر به مسائل منطقه توجه کنند.


وی ادامه داد: بدخواهان زیادی در منطقه هستند که سعی می کنند روابط ایران و اروپا و بویژه فرانسه را تحت تاثیر قرار دهند و این سفرها برای رایزنی و کاهش اختلافاتی است که می تواند وجود داشته باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: سفر وزیر خارجه فرانسه هم در مراحل نهایی است، تاریخ آن تا حدودی روشن است و فکر می کنم در هفته های آینده بتواند انجام شود.

نقش چشمگیر چابهار در ترانزیت منطقه

قاسمی در پاسخ به سوالی در خصوص بارگیری گندم از چابهار به افغانستان نیز توضیح داد: چابهار یک نقش عمده و کلیدی دارد و دولت ایران تلاش دارد این بندر با تسهیلات و امکاناتی که خواهد داشت بتواند نقش عمده‌ای را در ترانزیت منطقه داشته باشد و این حرکت با جدیت دنبال می‌شود و با کشورهای ذی‌نفع جلسات ما به طور مرتب ادامه دارد تا به توسعه اقتصادی و مبارزه با فقر کمک بسزایی داشته باشد.

در مسئله موشکی با هیچ کشوری گفتگو نخواهیم کرد 

وی در واکنش به خبر احتمال مذاکره موشکی ایران با غرب عنوان کرد: ما در مورد مباحث موشکی و موضوع دفاعی با هیچ کشور و فردی گفتگو نخواهیم داشت و این حق ماست که درباره مسایل دفاعی خود سیاست‌های خود را اعمال کنیم. ارسال سلاح‌های گرانقیمت و انبوه به کشورهای منطقه موضوعی است که تولیدکنندگان و صادرکنندگان آن باید پاسخگو باشند که زمان و گذر زمان این وضعیت را حادث خواهد کرد.

حل مشکلات دانشجویان ایرانی در چین

قاسمی همچنین از ادامه تلاش های سیاسی و اقتصادی به منظور حل مشکلات دانشجویان ایرانی در چین خبر داد.

برجام ماندگار خواهد بود

وی اظهارات مبنی بر دخالت ایران در کشورهای عربی را بی ربط و نادرست دانست و تصریح کرد: برخی از کشورهای عربی برای فرار از شکست های خود در یمن، عراق، سوریه و لبنان و حتی ایران به فرافکنی می پردازند و در این جنگ روانی و فشارها هم شکست خواهند خورد زیرا ایران سیاست کلی خود را هیچگاه تغییر نخواهد داد و بر اساس این سیاست ها مسائل موشکی غیرقابل مذاکره و برجام هم موضوعی اتمام شده است و چیزی نه به آن اضافه می شود و نه از آن کاسته خواهد شد و جهانیان همه معتقدند که برجام ماندگار خواهد بود.

واکنش به خبر ارسال سلاح از ایران به یمن 

قاسمی با دیگر در مورد نقش ایران در یمن تاکید کرد: ما در هیچ موردی در یمن دخالت نداریم و به دلیل محاصره این کشور امکان ارسال کمک های انسان دوستانه به یمن وجود ندارد چه برسد به ارسال سلاح .تسلیحات موجود در یمن همان سلاح های انبارهای تسلیحاتی یمن است و اخبار دخالت و نقش ایران در موضوع یمن تبلیغات ضد ایرانی و فشارهای روانی است.

سیاست هماهنگ تهران_بغداد در برابر اقلیم کردستان

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین از نامه نگاری بارزانی با مقامات ایرانی اظهار بی اطلاعی کرد و افزود: سیاست ما در مقابل اقلیم کردستان هماهنگ با عراق خواهد بود و روابط عاطفی ما با مردم اقلیم کردستان ادامه خواهد داشت و روابط عاطفی ما با کردهای عراق متفاوت از سیاست های غلط برخی از سیاستمداران اقلیم است.

تغییرات در وزارت امور خارجه 

وی در واکنش به خبر تغییرات در وزارت امور خارجه و ریاست جمهوری عنوان کرد: بحث تغییرات در وزارت امور خارجه در دستور کار است و امیدواریم تصویبات سازمان امور استخدامی زودتر به دست وزارت خارجه برای اعمال برسد و اخبار رسانه ها در مورد جابجایی ها دقیق و قطعی نیست و تنها صحبت هایی در مورد این جابجایی ها صورت گرفته است.

دستاوردهای سفر ظریف به تاجیکستان و ازبکستان

قاسمی در خصوص سفر ظریف به تاجیکستان و ازبکستان توضیح داد: یک سفر موفق بود که در زمان درست و با نتایج مطلوب بود. در ازبکستان یکی از اهداف حضور در کنفرانس امنیت در آسیای مرکزی بود که متشکل از 5 کشور آسیای میانه و برخی مقامات کشورها و سازمان‌های بین‌المللی بود که به جا بود. بحث درباره توسعه و مبارزه با تروریسم بود و ظریف سخنرانی خوب و مورد توجهی داشت. در کنار این اجلاس دو دیدار مهم با رئیس جمهوری و وزیر خارجه ازبکستان انجام شد و طیف وسیعی از همکاری‌ها مطرح شد که دولت ازبکستان اشتیاق خوبی برای همکاری داشت. قرار شد هیئت‌هایی بین دو کشور رد و بدل شود و زمینه‌های لازم برای سفر روحانی فراهم شود تا در آن سفر تفاهمات امضا شود. با ازبکستان وارد فضای نوینی شده‌ایم. در ازبکستان با موگرینی نیز دیداری انجام شد. در این دیدار درباره برجام و روابط با اتحادیه اروپا گفتگوهای خوبی شد.

وی افزود: در تاجیکستان دو دیدار خوب و مفصل با رئیس جمهوری و وزیر خارجه تاجیکستان بود که مسایل مورد توجه با صراحت مطرح و تفاهم نسبی حاصل شد و قرار شد طی ماه‌های آینده رفت و آمدهایی داشته باشیم. در این هفته کمیسیون مشترک اقتصادی در تاجیکستان خواهد بود که ریاست آن با وزیر نیرو است و 23 آبان ماه در دوشنبه خواهد بود. روندی که با تاجیکستان آغاز شده می‌تواند به ملاقات دو رئیس جمهوری منتج شود. با توجه به پیشینه مشترک می‌توان سطح روابط را به سطح مناسبتری ارتقا داد که این موضوع پس از تبادل هیئتها می‌تواند اتفاق بیافتد.

 

پربیننده ترین خبرها