23 كشور اروپا بر سر ساختار دفاع مشترك اروپايی به توافق رسيدند

23 كشور اروپا بر سر ساختار دفاع مشترك اروپايی به توافق رسيدند
سه شنبه 23 آبان 1396 - 05:25

اتحادیه اروپا از توافق بیشتر کشورهای عضو بر سر همکاری در زمینه دفاع مشترک اروپا خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بروکسل، 23 کشور عضو اتحادیه اروپا متعهد شدند در چارچوب احیای نظام دفاعی مشترک اروپا، همکاری های نظامی خود را با توسعه تسلیحاتی و اجرای عملیات نظامی خارج از اتحادیه افزایش دهند.
بر اساس این گزارش، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز دوشنبه دستیابی به این توافق را دورانی تاریخی در دفاع مشترک اروپا بر شمرد.
این اظهارات پس از آن مطرح شد که 23 کشور عضو اتحادیه سندی مشتمل بر 20 زمینه همکاری دائمی نظامی را به امضا رساندند.
به باور موگرینی، ساز و کار جدید اتحادیه اروپا راه را برای توسعه بیش از پیش توانمندی های نظامی در راستای تقویت استقلال راهبردی اروپا باز می کند.
در همین حال، اورزولا فُن در لاین Ursula von der Leyen، وزیر دفاع آلمان تاکید کرد: به ویژه پس از انتخاب دونالد ترامپ در آمریکا، این موضوع برای ما اهمیت پیدا کرد که بتوانیم به طور مستقل، سازمان دهی کنیم. این سازمان دهی مکمل ناتو است. اما به این نتیجه رسیده ایم که هیچ کس به جای ما، نمی تواند مسائل امنیتی اروپا را در منطقه حل کند. ما باید خودمان این کار را انجام دهیم.
از 60 سال پیش که طرح تاسیس جامعه دفاعی اروپا به شکست انجامید، کشورهای اروپایی هیچگاه نتوانستند در زمینه وحدت دفاعی پیشرفتی به دست آوردند. دلیل آن هم اولویت حاکمیت ملی کشورهای عضو بر دفاع مشترک اروپا بود. با این حال اتحادیه اروپا، به ویژه دو کشور مهم آن یعنی آلمان و فرانسه خواستار استقلال راهبردی اتحادیه اروپا در زمینه سیاست و امور دفاعی بوده اند.
اما از سال 2014 و با بروز مشکلاتی مانند: الحاق منطقه کریمه به روسیه، بحران اوکراین، موج مهاجران خارجی به اتحادیه اروپا، اختلاف بین آمریکا و اتحادیه اروپا پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، بویژه بر سر مسائل دفاعی و نقش واهمیت ناتو و نیز خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت)، باعث شد تا اتحادیه اروپا، تقویت تدابیر و ساز و کارهای مستقل اروپایی در زمینه دفاعی و امنیتی را در اولویت قرار دهد.
اینک، در توافق نامه ای که بر سر ایجاد ساختار دفاع مشترک جدید اروپا امضا شد، چنین پیش بینی شده است که یا یک ستاد مشترک عملیاتی برای هماهنگی میان یگان های جنگی اتحادیه ایجاد شود یا ساز و کاری برای هماهنگی لجستیک نظامی میان کشورهای امضا کننده چیده شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها