وزیر خارجه لبنان:

منتظریم الحریری روز چهارشنبه از ریاض به بیروت بازگردد / لبنان علیه هیچ کشوری اعلام جنگ نکرده است

 منتظریم الحریری روز چهارشنبه از ریاض به بیروت بازگردد / لبنان علیه هیچ کشوری اعلام جنگ نکرده است
سه شنبه 23 آبان 1396 - 07:16

«جبران باسیل» وزیر امور خارجه لبنان تاکید کرد، منتظریم «سعدالحریری» نخست وزیر لبنان که شنبه هفته گذشته در عربستان استعفای خود را اعلام کرد روز چهارشنبه ( فردا) از ریاض به بیروت بازگردد.

العالم - لبنان

جبران باسیل دوشنبه شب در گفت وگو با شبکه خبری آمریکائی( سی ان ان) گفت: الحریری یکشنبه شب در گفت وگویی تلویزیونی اعلام کرد که دو و یا سه روز دیگر به لبنان باز می گردد بنابراین ما منتظریم او دست کم روز چهارشنبه به بیروت بازگردد تا از او دلایل روند استعفایش را بشنویم و مطابق قانون اساسی لبنان به طور رسمی استعفایش را تقدیم رئیس جمهوری کند.

وزیر خارجه لبنان در این مصاحبه که بخش هایی از آن را خبرگزاری ملی لبنان منتشر کرد، خاطرنشان کرد که الحریری بعد از تقدیم رسمی استعفایش به ژنرال میشل عون رئیس جمهوری لبنان می تواند هرکاری که خواست ، انجام دهد.

این مصاحبه در حالی صورت گرفته که کاردینال 'بشاره الراعی' رهبرمسیحیان مارونی لبنان عصر دیروز وارد ریاض شد تا با مقامات سعودی ملاقات کند.

الراعی که سفرش به عربستان پیش از ماجرای استعفای جنجالی و تردید آمیز الحریری برنامه ریزی شده بود در بدو ورود مورداستقبال ' ثامر السبهان' وزیر مشاور دولت سعودی در امور خلیج فارس قرار گرفت.

گفته می شود که کاردینال الراعی اگر سعودی ها اجازه دهند با الحریری هم ملاقات خواهد کرد.

سعد الحریری شامگاه شنبه هفته گذشته در اقدامی نامتعارف و غافلگیرانه در عربستان استعفای خود را از مقام نخست وزیری و از طریق شبکه سعودی العربیه آن را اعلام کرد.

لبنانی ها به ویژه ژنرال عون این استعفا را نپذیرفتند و با تاکید به اینکه اظهارات الحریری که در شرایطی پیچیده و مبهم در عربستان بسر می برد، پذیرفتنی نیست، بازگشت فوری و امن او به بیروت را خواستار شدند.

بسیاری از لبنانی ها معتقد هستند که الحریری در ریاض در اقامت اجباری و یا بازداشت بسر می برد و او و خانواده اش گروگان سعودی ها برای اعمال فشار بر آنها ودولت و ملت لبنان هستند.

برخی از ناظران تاکید دارند که سعودی ها تحت فشار بین المللی و منطقه ای مجبور شدند به مصاحبه الحریری با شبکه خبری لبنانی المستقبل وابسته به حزب المستقبل تن دهند و این مصاحبه نه تنها

ابهامات در خصوص وضعیت او در عربستان را رفع نکرد بلکه بر آن افزود

وزیر خارجه لبنان در ادامه مصاحبه با سی ان ان و در پاسخ به این سوال که آیا مواضع الحریری در عربستان با اراده او بیان می شود؟، گفت: اولین دلیل برای آزادانه بیان این مواضع این است که او به لبنان بازگردد و با اراده خود استعفایش را در بیروت اعلام کند و در این صورت حقیقت آشکار و نگرانی و ابهام هایی که لبنانی ها را فراگرفته است ، رفع می شود. 

وی گفت که در چند ماه اخیر که لبنان دولت وحدت ملی را با حضور همه گروه ها و ارکان لبنانی تشکیل داد موفق شد تا موفقیت هایی مانند تصویب قانون جدید انتخابات پارلمانی ، تصویب قانون بودجه برای اولین بار از 12 سال قبل تاکنون را رقم بزند و حتی در آستانه امضای قراردادهای مربوط به کشف و استخراج نفت قرار گرفتیم.

جبران باسیل با تاکید به اینکه در چنین شرایطی با استعفای ناگهانی نخست وزیر لبنانی ها شوکه شدند، افزود: با سخنان الحریری لبنانی ها امیدوارند او به لبنان بازگردد و برای حفاظت از ثبات لبنان اقدامات لازم را انجام دهد و با همکاری بین دولت و رئیس جمهوری شاهد آینده ای بهتر برای لبنان باشیم.

وزیر خارجه لبنان ادعای سعودی ها در خصوص اینکه لبنان علیه این کشور اعلام جنگ کرده است، رد کرد و تاکید کرد که لبنان علیه هیچ کشوری اعلام جنگ نکرده و تاکنون به هیچ کشوری تجاوز نکرده است.

وی خاطرنشان کرد: لبنان در صد تقویت قدرت دولت و ارتش خود است و این تنها راه ثبات است و این تنها راهی است که دولت حاکمیت خود را برقرار کند ومن اطمینان دارد که وحدت ملی تنها راه حفاظت از ثبات لبنان است. 

جبران باسیل تصریح کرد: پیامدهای هرگونه تجاوزی به ثبات و حاکمیت لبنان و ایجاد مشکل دراوضاع امنیتی آن ناشی از ادامه وجود ( حدود دو میلیون) پناه جوی سوری و فلسطینی تنها متوجه لبنان نیست و همه کشورهای همسایه و حتی اروپا را تحت تاثیر قرار می دهد. 

پربیننده ترین خبرها