مذاکره کننده ارشد آمریکا در امور کره شمالی وارد کره جنوبی شد

مذاکره کننده ارشد آمریکا در امور کره شمالی وارد کره جنوبی شد
سه شنبه 23 آبان 1396 - 08:24

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد « جوزف یون » نماینده ویژه آمریکا در امور کره شمالی قرار است در این سفر با مقامات کره جنوبی و همچنین مقامات بین المللی دیدار کند.

العالم - آسیا

صدا و سیما به نقل از خبرگزاری رویترز -- مذاکره کننده ارشد آمریکا در امور کره شمالی روز سه شنبه وارد کره جنوبی شد. این سفر در حالی انجام می شود که امیدها درمورد کاهش تنش ها در شبه جزیره کره درپی سفر آسیایی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و فروکش کردن آزمایش های موشکی کره شمالی ، رو به افزایش است.

 وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد « جوزف یون » نماینده ویژه آمریکا در امور کره شمالی قرار است در این سفر با مقامات کره جنوبی و همچنین مقامات بین المللی دیدار کند. 

با این حال هیچ نشانه ای وجود ندارد که حاکی از تصمیم جوزف یون برای مذاکرات با مقامات کره شمالی باشد.

 وزارت امور خارجه کره جنوبی اعلام کرد یون قرار است روز جمعه در حاشیه کنفرانسی بین المللی درباره خلع سلاح ، با « لی دو هون Lee Do-hoon » همتای کره جنوبی خود مذاکراتی را برگزار کند. وزارت امور خارجه کره جنوبی و سازمان ملل متحد قرار است به طور مشترک میزبانی این کنفرانس را درباره خلع سلاح به عهده داشته باشند. این کنفرانس قرار است در جزیره « جیجو » کره جنوبی برگزار شود.

 یون که ملیت کره جنوبی دارد در کانون دیپلماسی مستقیم گزارش شده طی چند ماه ا خیر با رژیم کیم جونگ اون رهبر کره شمالی قرار داشته است. 

 یک مقام بلندپایه وزارت امور خارجه آمریکا اوایل نوامبر در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفت ­یون با استفاده از آنچه « کانال نیویورک » نامیده می شود با دیپلمات ها در نمایندگی کره شمالی در سازمان ملل متحد در تماس بوده است.

 اگرچه رئیس جمهور آمریکا مذاکرات با کره شمالی را « وقت تلف کردن » نامیده اما یون بدون سر و صدا در تلاش برای کاستن از یک بن بست هسته ای خطرناک بوده است که هیچکدام از طرفین دخیل در آن تمایل چندانی به مصالحه نشان نداده اند. 

 براساس گزارش های منتشر شده ، یون سی ام اکتبر در سخنانی در شورای روابط خارجی آمریکا اعلام کرد اگر کره شمالی برای مدت حدود 60 روز آزمایش های هسته ای و موشکی خود را متوقف کند ، نشانه ای برای واشنگتن خواهد بود مبنی بر اینکه باید گفتگو با پیونگ یانگ را از سر گیرد.

کره شمالی از 155 سپتامبر تاکنون که آخرین آزمایش موشکی خود را انجام داد و طی آن موشک بالستیک این کشور از آسمان ژاپن عبور کرد ، هنوز آزمایش موشکی جدید انجام نداده است.

برخی تحلیلگران می گویند درحال حاضر خیلی زود است درمورد این وقفه در آزمایش های موشکی کره شمالی اظهارنظر کرد.

 از سوی دیگر هیچ نشانه ای وجود ندارد دال بر اینکه تماس های پشت پرده توانسته است به کاهش تنش ها بین کره شمالی و آمریکا کمک کند.

 ترامپ در سفر هفته گذشته خود به سئول پایتخت کره جنوبی به کره شمالی هشدار داد آماده است از توان نظامی کامل آمریکا برای جلوگیری از هرگونه حمله کره شمالی استفاده کند. وی با این حال پیش از این اظهارات خود در لحنی مصالحه جویانه تر ، از کره شمالی درخواست کرده بود بر سر میز مذاکره حاضر شود و برای پایان دادن به بن بست هسته ای موجود ، به توافقی دست یابد.

پربیننده ترین خبرها