آل سعود در برابر دختران کوتاه می آید

آل سعود در برابر دختران کوتاه می آید
شنبه 26 فروردين 1391 - 15:28

پس از گسترش اعتراضهاي دختران در دانشگاه هاي عربستان، سرانجام مسئولان سعودي براي دادن امتياز و کاستن از شدت اعتراضها براي نخستين بار در تاريخ اين کشور با تحصيل دختران در رشته هاي علوم سياسي، مهندسي برق و صنايع موافقت کردند.

به گزارش روز شنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، پس از شدت گرفتن اعتراضهای اخیر دانشجویان دختر و گسترش این اعتراضها به مناطق مختلف عربستان و ايجاد درگیری هایی در نتیجه حمله نیروهای امر به معروف به دانشجویان دختر، مسئولان سعودی تلاش می کنند با اعطای برخی امتیازها اعتراضها به تبعیض و نبود امکانات را کنترل کنند.

"دکتر سرحان العتیبی" استاد علوم سیاسی دانشگاه ملک سعود در ریاض با بیان اینکه هنوز این تصمیم قطعی نشده است گفت: دانشگاه ملک سعود احتمالا از اوایل سال جدید تحصیلی، نخستین دانشگاه در تاریخ عربستان خواهد بود که درهای خود را برای تحصیل دانشجویان دختر در رشته علوم سیاسی می گشاید.

روزنامه سعودی الوطن نیز از فراهم شدن امکان ثبت نام دختران در رشته های مهندسی برق و مهندسی صنعتی برا نخستین بار در تاریخ این کشور، پس از تکمیل دوره دبیرستان خبر داد.

 

شاه سعودی سال گذشته پس از شدت گرفتن اعتراضهای زنان برای مطالبه حقوقشان که در طول تاریخ این کشور پایمال شده، با نامزد شدن زنان در انتخابات شوراهای شهر و رأی دادن آنها موافقت کرد.

زنان در عربستان حق رانندگی ندارند، و همچنین هرگونه فعالیت اقتصادی، اجتماعی، و حتی مسافرت باید با نظارت و همراهی قیم و سرپرست قانونی آنها صورت گیرد. علاوه بر این هنوز شمار قابل توجهی از زنان عربستانی از داشتن شناسنامه محرومند و در صورت نیاز به شناسایی هویت، به قیم و سرپرست آنها مراجعه می شود.



دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها