لاوروف تشریح کرد:

تاثیر نشست سران ایران،روسیه و ترکیه بر حل بحران سوریه

 تاثیر نشست سران ایران،روسیه و ترکیه بر حل بحران سوریه
جمعه 26 آبان 1396 - 15:20

وزیر خارجه روسیه اعلام کرد: نشست رئیسان جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه در 22 نوامبر (اول آذر) در سوچی روسیه به حل و فصل سیاسی مسائل سوریه و سرعت بخشیدن به حرکت به سوی مذاکرات مستقیم دولت سوریه و معارضان کمک می کند.

العالم ـ اروپا

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، روز جمعه در نشست مطبوعاتی مشترک با 'لوئیس ویدگارای' وزیر خارجه مکزیک در مسکو در پاسخ به سوال خبرنگاری گفت: همان طور که کاخ کرملین روسیه اعلام کرده، نشست رئیسان جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه با دستور کار سوریه روز 22 نوامبر در سوچی برگزار می شود.
لاوروف در سخنانش که از طریق ویدئو پایگاه اینترنتی وزارت خارجه روسیه پخش می شد، درباره نشست سران ایران،روسیه و ترکیه گفت: در این نشست اوضاع سوریه با توجه به روند صلح آستانه که از سوی ایران، روسیه و ترکیه به وجود آمده و در چارچوب آن مناطق کاهش تنش در سوریه ایجاد و گام های برای برقراری صلح در این کشور برداشته و مذاکرات مستقیم میان دولت سوریه و معارضان آغاز شده، مورد ارزیابی قرار می گیرد.
وزیر خارجه روسیه گفت: این روند (مذاکرات صلح آستانه) فرصت برای مبارزه با تروریست ها به ویژه گروه داعش به وجود آورد و مذاکرات ژنو نیز تحت نظارت سازمان ملل براساس قطعنامه 2254 شورای امنیت جریان یافته است. در روند مذاکرات ژنو مدت ها وقفه ایجاد شده بود.
وی ادامه داد: نشست رئیسان جمهوری ایران، روسیه و ترکیه به روند مذاکرات مستقیم میان دولت سوریه و معارضان در مورد ساختار نظام آینده این کشور و حل سایر مسائل مهم کمک می کند.
لاوروف بدون ذکر تاریخ دقیق گفت: پیش از برگزاری این نشست سران، اجلاس وزیران خارجه ایران، روسیه و ترکیه در پایان هفته جاری در سوچی برگزار می شود و در آن مقدمات برای اجلاس سران فراهم خواهد شد.
«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین روز گذشته اعلام کرد که روز 22 ماه نوامبر (اول آذر) در شهر سوچی دیدار می کنند و مساله سوریه در دستور کار این دیدار قرار دارد.
'پسکوف' به خبرنگاران گفت: سران ایران، روسیه و ترکیه به عنوان کشورهای ضامن روند صلح در سوریه در نشست سوچی درباره مسائل این کشور گفت وگو می کنند.
شبکه تلویزیونی روسی ار.ب.کا به نقل از 'دیمیتری پسکوف' گزارش داد: حسن روحانی، ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان سران سه کشور حامی روند صلح آستانه، در شهر سوچی درباره گام های لازم برای کاهش خشونت در منطقه،کاهش تنش در سوریه، ارسال کمک های انسانی به این کشور و سهم کشورهای ضامن روند صلح آستانه در مذاکرات ژنو برای حل مسائل سوریه گفت وگو می کنند.
به گزارش ایرنا، تاکنون هفت دور مذاکرات سوری در آستانه پایتخت قزاقستان با سرپرستی ایران، روسیه و ترکیه صورت گرفته است.
این مذاکرات از دی ماه سال گذشته آغاز و با تداوم آن صلح و ثبات به مناطق مختلف سوریه راه یافته و با توافق برای ایجاد چهار منطقه کاهش تنش در این کشور، روند برقراری صلح سرعت بیشتری یافته است.
دور هفتم مذاکرات صلح سوریه در روز 30 و 31 اکتبر - هشتم و نهم آبان - به میزبانی قزاقستان در شهر آستانه برگزار شد. در این مذاکرات علاوه بر سه کشور ضامن آتش بس شامل ایران ، روسیه و ترکیه ، نماینده دولت سوریه، مخالفان دولت این کشور و نمایندگان سازمان ملل متحد، آمریکا و اردن نیز به عنوان ناظر حضور داشتند.
در گفت وگوهای آستانه هفت موضوع ازجمله نادیده گرفتن آتش بس و تلاش برای تقویت آن، کاهش تنش ها به ویژه در ادلب و بررسی پرونده های مربوط به اسیران، زندانیان و آینده روند سیاسی سوریه مورد بررسی قرار گرفت.

پربیننده ترین خبرها