"لابی ایران" در آمریکا

يکشنبه 27 فروردين 1391 - 13:11

روزنامه الشرق الاوسط مدعي شد، "لابي ايراني" نقش فعال و گسترده اي را در آمريکا داشته، و در تصميمي گيري هاي سياسي واشنگتن به نفع ايران تأثير گذار است.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، "عبدالملک بن احمد آل الشیخ" در مطلبی در روزنامه الشرق الاوسط نوشت: پس از خواندن کتاب یازده فصلی " ... تعامل با ایران بعنوان یک قدرت بزرگ" اثر "رابرت پی یر"، به نقش گسترده "لابی ایرانی" در آمریکا و تأثیرگذار بودن آن بر تصمیم گیری های سیاسی درباره روابط آمریکا – ایران به نفع تهران و ضد منافع کشورهای عربی پی بردم.

نویسنده این مقاله مدعی شد: این لابی به دنبال بازاریابی برای رژیم ایران در غرب و بویژه آمریکا و پایمال کردن حقوق کشورهای عربی مانند بحرین، سوریه، لبنان و یمن است؛ که از بلندپروازی ها و توسعه طلبی های ایران در امور داخل آنها متضرر شده اند.

آل الشیخ ادامه داد: از بارزترین مسائل این کتاب آن است که نویسنده ایران را عاقل تر از اعراب در تعامل با غرب و بویژه آمریکا می داند .. نویسنده این کتاب تأکید می کند که برای قضاوت در این زمینه باید به اقدامات مسئولان این کشور مراجعه کرد و نه اظهاراتشان در قبال آمریکا .. این نویسنده آمریکایی همچنین معتقد است که ایران یک کشور شیعه و دارای تاریخ امپراطوری و تمدن ریشه دار فارسی است، و این ویژگی ها این کشور را به بهترین شریک برای آمریکا در سطح افراد و سازمانها و حتی روابط بین المللی تبدیل می کند ... این درحالیست که  کشورهای سنی منطقه فاقد این ویژگی ها هستند.

آل الشیخ خاطرنشان کرد: نویسنده کتاب در اظهاراتی متناقض درخصوص توانایی های نظامی ایران و امکانات این کشور برای ضربه زدن به آمریکا و غرب هشدار می دهد.. ولی در مقابل تأکید می کند که کنار گذاشتن ایران موجب می شود این کشور به روسیه و چین نزدیک شود، امری که به منافع راهبردی آمریکا در منطقه ضربه می زند.

"رابرت پی یر" نویسنده این کتاب می افزاید: ممکن نیست که آمریکایی ها بفهمند ایرانی ها درباره چه چیزی فکر می کنند.. آمریکایی ها باید به دنبال آتش بس با ایران باشند، و برای حل مسائل بایکدیگر وارد مذاکره شوند تا بحران بین طرفین کاهش یابد.

نویسنده این کتاب با تأکید بر اتحاد رهبران جمهوری اسلامی ایران و اتفاق نظر آنها درباره مسائل اصولی خاطرنشان کرد: از نظر راهبردی و سیاسی به نفع آمریکا است که با ایران همکاری کند، تا این کشور پلیس آینده منطقه خلیج فارس شود.

آل الشیخ در توضیح این کتاب، مدعی شد: همه مطالب این کتاب به نفع نظام حاکم در تهران و طرح های توسعه طلبانه آن است. اینها بیانگر گوشه ای از نفوذ لابی ایرانی در برخی از مراکز مطالعاتی دانشگاه های آمریکا و اتاق های فکر و تأثیر آن بر سیاستهای آمریکا در قبال ایران است.

آل شیخ گفت: مؤلف این کتاب عضو سابق دستگاه اطلاعات مرکزی آمریکا است که در چندین کشور شرقی مانند ایران و هند فعالیت کرده است.



پربیننده ترین خبرها